Hodnocení vzácnosti modelů Matchbox

Hodnocení vzácnosti je přesnější než posuzování opotřebovanosti modelu. Při hodnocení stavu modelu totiž silně působí subjektivní hledisko, které se přirozeně liší podle toho, jestli model hodnotí ten, kdo ho prodává, a nebo kdo ho kupuje. Naproti tomu hodnocení vzácnosti modelu má přesnější podklady. Vychází se při něm ze stáří modelu a z počtu vyrobených exemplářů.


U značky Matchbox se takto hodnotí modely, které Lesney schválil do prodeje. Zajímavé ale je, že MICA do tohoto hodnocení nezahrnuje předprodukční modely. U těch je většinou každý exemplář jedinečný a srovnávání s čímkoliv jiným je ošemetné. Mezi prototypy se totiž vyskytují i modely, které si pro sebe z různých pohnutek vyrobili „na černo“ i zaměstnanci firmy Lesney. Modely Matchbox schválené firmou Lesney jsou ale naštěstí už do velké míry probádanou oblastí, takže pro vás hodnocení MICA a z něj odvozené systémy mohou být dobrým vodítkem.


Stupnice vzácnosti výskytu:


bez označení – nejrozšířenější relativně dostupná verze modelu


D – Difficult  (obtížně sehnatelný)


S – Scarce (vzácný)


R – Rare (unikátní, raritní)


V R – Very Rare (velmi unikátní, raritní)


E R – Extremely Rare (extrémně, mimořádně raritní)




Žádným stupněm vzácného výskytu se neoznačuje třeba tento Y-15B-1 1930 Packard Victoria, přestože je ceněný více než řada Yesteryearů konce šedesátých let. Takové modely samozřejmě do sbírky patří a tvoří její základ. Navíc by mělo při sbírání rozhodovat hlavně to, nakolik se nám model líbí a jak zapadne do sbírky.




Y-7A – 1918 4 Ton Leyland Lorry je typickým příkladem modelu, který je už v té nejstandardnější verzi v kategorii D. Mějme samozřejmě na mysli model v Mint stavu. V tom se totiž některé zejména starší a zranitelné yesteryeary shánějí opravdu těžce.





O této verzi Y-11C 1934 Lagonda Drophead se vedou dohady o tom, zda ji zařadit jako S nebo D. V takových případech nezbývá než se spolehnout přece jenom na tržní pravidla. I když na ní v některých publikacích narazíte pod značením D, zkuste ji někdy získat za jiný model než z kategorie S. Rychle pak zjistíte, které publikaci věřit více.



 

Tento Y-1B-1 1911 Ford T (vpředu) zařazuje MICA do třídy R kvůli jeho dvojité brzdové páce. Je to jeden z příkladů, kdy chtěl Lesney ušetřit a začal používat pro velkosériovou výrobu díl z jiných modelů, aby nemusel zavádět další formy a distribuci. Znalci populární „plechové lízy“ si to ovšem nenechali líbit a vynutili si, aby Lesney zavedl znovu výrobu modelu s autentickou pákou (model vzadu), se kterou se původně začal vyráběl. Dnes ale naopak každý sběratel touží mít hlavně raritní verzi Y-1B-1 s méně věrnou dvojitou pákou.

  

 
Typickým příkladem VR je velmi populární Y-5B-1 1929 Bentley 4,5 litre v první verzi „Aplegreen“. Auto se vyrábělo pár měsíců a při troše štěstí se dá vyměnit za podobný exemplář nebo i koupit za cenu kolem 4000 korun, což není ve srovnání s jinými VR tak horentní částka. Není to také ještě cena, za kterou by se podvodníkům vyplatilo vyrobit z pozdější také ceněné verze falsifikát. Na metalíze by se to navíc snáze poznalo. 
 


Tato zelená bugatka je některými sběrateli hodnocena jako ER. Její cena se pohybuje mezi sběrateli kolem tisíce i více dolarů. MICA ji ale do tohoto hodnocení nezahrnuje, protože ji označuje za předprodukční model. Ale o to se vedou spory, protože se jich několik do prodeje pravděpodobně dostalo.

Stupeň vzácnosti modelu není přímo úměrný jeho ceně. Rarity modelů, které jsou už v základní „obyčejné“ verzi více ceněné, se většinou prodávají dráže. Vše ale závisí na momentální nabídce, na stavu modelu, případně i krabičky a také na vašem štěstí. Dodnes nejsou neobvyklé situace, kdy třeba seženete raritní model náhodou od někoho, kdo nemá ponětí o jeho skutečně ceně. V tomto případě záleží i na míře vaší poctivosti a svědomí.  

Alexandr Pícha

Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz . 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *