Vysvětlivky k tabulkám variant v rubrice Yesteryear 1956 – 1972


Tabulky jsou zpracovány tak, aby kompletně a přehledně informovaly o všech dosud známých a sledovaných variantách každého konkrétního typu. Rozlišovací úroveň je poměrně vysoká, přesto ještě existují v některých případech drobné rozdíly, které tabulky nezachycují. Jedná se o tzv. minoritní varianty. Ty mohou být pouze slovně popsány v poznámkách u jednotlivých tabulek.  


 


Informace obsažené v tabulkách variant.


V hlavičce tabulky je uveden:




  • Systematický kód modelu na úrovni typu – viz kódování modelů MATCHBOX


  • Slovní označení typu modelu – toto označení obsahuje rok výroby předlohy modelu a jeho jméno tak, jak je uvedeno na spodku modelu, na jeho krabičkách, případně v originálních nabídkových katalozích výrobce.


  • Měřítko zmenšení – modely MATCHBOX jsou typické nejednotností měřítka zmenšení. Modely byly vyráběny tzv. „na krabičku“ a měřítko je přepočítáno zpětně. Zde je uveden podle MICA, ale v různých zdrojích se tento údaj někdy mírně liší.


  • Období výroby – od kdy do kdy se model vyráběl, pokud výroba přesáhla období sledované v tabulce, je rok ukončení výroby uveden v závorce.

V dalších řádcích jsou následující údaje:




  1. Varianta – veškeré varianty uváděné v tabulkách jsou vzestupně očíslovány. Tímto číslem se doplňuje za lomítkem kód typu. Snahou bylo, aby číslování variant respektovalo jejich chronologický vznik, ale ne vždy je v souladu hledisko systematické a chronologické. Je nutno si uvědomit, ře pohled na problematiku variant není standardizovaný a nese silný individuální náboj. Následkem toho jsou popisy variant v jednotlivých zdrojích různé, liší se počtem variant u jednotlivých typů a rozdílné bývá i jejich pořadí.



  2. Subvarianty (podvarianty) – v mnoha případech se vedou diskuse o tom, co je samostatná varianta a co pouze subvarianta. V našich tabulkách jsou jako  podvarianty uvedeny případy lišící se pouze vzájemně zaměnitelnými součástmi nebo drobnými – minoritními rozdíly. Ovšem v případech, kdy takovýto rozdíl má podstatný vliv na cenu, je uveden jako samostatná varianta. Týkají se zatím pouze několika modelů a jejich přehled bude průběžně doplňován. 



  3. Dle M.I.C.A. – pro udržení kontinuity je uvedeno i číslo varianty podle Bílé knihy M.I.C.A., jejíž prestiž je v tomto směru celosvětově asi nejvyšší.



  4. Výroba – roky uvedení konkrétní varianty do výroby budeme postupně doplňovat a upřesňovat, vždy je však nutno tento údaj brát s potřebnou rezervou. Celkem spolehlivý je pouze údaj o zahájení a ukončení výroby.




  5. Index ceny –  Ceny variant se odvíjejí od jejich výskytu a od celkové situace na trhu. Cena je vždy řízena zákonem nabídky a poptávky. Lze obecně předpokládat, že po modelech s nižším výskytem bude poptávka vyšší. Trh je velmi proměnlivý, mění se celková cenová hladina, a také cenové poměry mezi jednotlivými variantami. Vytvoření ceníku je tedy výlet na tenký led. zde je tato situace řešena poměrově tzv. indexem ceny. Základní hodnota indexu je 1,0 (POZOR – týká se modelu bez krabičky ve stavu MINT!) Hodnota 1,0 označuje velmi běžný model. Model, jehož cena na trhu je přibližně dvojnásobná, bude mít hodnotu 2,0. Index je stanoven s přesností jedné desetiny. Modely tedy mohou mít přidělen také index např. 1,2 nebo 2,5 a pod. Hodnoty nad 3 se mění s přesností pět desetin a od 10 je již hodnota pouze celočíselná. Modely s extrémně nízkým výskytem se prodávají velmi málo a cenu lze tudíž stanovit velmi těžko, vždy je však vysoká. Označeny jsou kódem EXT.


    Příklad: Pokud se běžné varianty (s indexem 1) na trhu prodávají za 100,- Kč, pak model s indexem 1,5 bude mít cenu 150,- Kč.




  6. Krabička – poslední údaj udává, ve kterých typech krabiček byla příslušná varianta dodávána. Vzhledem k časovému odstupu jsou tyto údaje většinou odvozené a jejich spolehlivost není stoprocentní.  Varianty krabiček budou zpracovány v samostatném odkaze.


Zbytek řádků tabulky je přehled sledovaných aspektů rozlišujících jednotlivé varianty daného typu. Tento přehled je samozřejmě pro každy typ jedinečný. Jednotlivé aspekty jsou řazeny podle jejich významu, avšak i zde má přednost hledisko systematické. Je nezbytné zohledňovat důležitost jednotlivých aspektů rozlišujících varianty. Každá změna má svou váhu (důležitost). Aby to bylo komplikovanější, určitý aspekt, např. rozdílná barva sedadel, může být u některého modelu jevem podružným (Y-3B Benz), u jiného má váhu rozhodující (Y-10B Mercedes, Y-8B Sunbeam). Obecně ovšem lze barvu sedadel považovati za aspekt poměrně málo významný, protože se jedná o součást snadno zaměnitelnou. Navíc při současných technologických možnostech se zvyšuje riziko výskytu kvalitního padělku.  


 Při posouzení důležitosti jednotlivých rozdílů se vychází z těchto priorit:




  1. Nejdůležitějí jsou změny formy hlavních částí modelů, tedy většinou karoserie a podvozku s blatníky. (Tyto změny se dají i imitovat velmi těžko, i záměna dílů díky nerozebiratelnému spojení je obtížná bez znatelných následků).


  2. Barevné změny jsou asi nejvíce patrné, ale jejich technologická náročnost je nižší. (Běžně se lze setkat s opravami laku nebo s přebarvením celého modelu s cílem zlepšit jeho vzhled, nikoliv změnit variantu, a to zejména u modelů řady „A“. Přebarvení hrozí např. u tmavě červeného modelu Y-16A Spyker).


  3. Následují změny formy individuálních doplňkových kovových součástí, jako chladiče s reflektory, přední štít s rámem okna, nádrže, stupačky. (Jejich případná záměna nemusí být někdy na první pohled patrná!).


  4. Změny formy společných součástí modelů, případně montáž dílů z jiné formy – kola, páky, držáky rezervy, případně volant a pod. (Zde již záměny probíhají více a neoriginální stav lze někdy odhalit těžko. Hrozí např u modelu Y-1B Ford T se dvěma pákami).


  5. Změny individuálních plastových součástí – většinou sedadla, mřížky chladiče nebo střechy. Jejich záměna je možná v rámci daného typu. (Záměna je prakticky neodhalitelná, ale většinou neškodná. Příkladem je použití chybějícího sedadla v jinak bezvadném modelu z modelu poškozeného).


  6. Změny společných plastových součástí – obruče kol, v některých případech sedadla, mřížky chladiče a střechy. (Pozor na vytváření samoúčelných variant! Často se lze setkat např. se vzájemnou záměnou béžové střechy modelu Y-8C Stutz a černé střechy modelu Y-14B Maxwell).

Poznámka: Změny u plastových částí viz předhozí body 5. a 6.vznikaji hlavně použitím jinak zbarveného plastu. Změnu formy si vyžádaly pouze „texturované“ střechy, s nimiž jsou první modely Y-9B, a zejména Y-1B, Y-4C  a Y-6C velmi vzácné. 


  text Libor Mikš 


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *