Y-22A 1930 Ford Model A Van
Měřítko 1/40 Roky výroby: 1982 – 1991
Y-22A Ford Model A se začal prodávat ve výrazné červeno-černé kombinaci s nápisem OXO na bocích. Drobné proměny karoserie jsou patrné pouze na detailních srovnávacích snímcích. |
Dostupnost: Všechna základní barevná provedení Y-22A jsou nyní běžně dostupná a patří k nejlevnějším ypsilonkám. Vzácnější verze se většinou liší pouze jinou barvou plastů případně použitím jiného typu nebo barvy kol. Hodnocení Rare dostalo OXO verze s červenými sedadly a verze s plnými koly a také MAGGIS červenými koly. Za zmínku stojí čínské verze LYONS TEA a CHERRY BLOSSOM v červených krabičkách J2 klasifikované stupněm Scarce.
Popis a historie: Y-22A vychází samozřejmě z modelu Y-21A. Sdílí s ním celý podvozek i s nárazníkem a také přední masku s reflektory. Na podvozku modelů vyrobených v Anglii je tedy odlito pouze Y21 a rok uvedení 1981. U modelů z Makaa a Číny je již přidáno Y7 Y21 Y22, protože díl byl pro tyto tři modely společný.
Kapota je sice stejná, ale horní díl je pozměněný a celý kovový. Zpočátku došlo k drobným úpravám, původně hladká střecha kabiny dostala jemnou texturu a také přechod mezi kabinou a skříní nahoře upraven tak, že rám skříně později přesahoval nad kabinu. Nejvýraznější úpravou bylo oddělení střechy skříně a její nahrazení samostatným plastovým dílem.
Nový plastový díl interiéru má nad sedadly oválné okénko, volant není téměř vidět. Kolečka standardního průměru, většinou 24ti paprsková, bývají podle provedení buď s lemem nebo bez.
MAGGIS uprostřed měl většinou stejnou krabičku I4 jako nelimitované verze. TOBLERONE vlevo se už balil do červené krabičky Js s nápisem LIMITED EDITION. PALM TOFEE vpravo již má střechu z plastu. |
Barevná provedení: Ford A Van se v roce 1982 uvedl verzí OXO v červené barvě s černou střechou a blatníky. Vyskytuje se oběma variantami střehy i přechodu mezi střechou a skříní. Další varianty přicházejí až v roce 1984. Nejprve dvě limitovaná provedení žlutý MAGGIS s černým spodkem a béžový TOBLERONE s hnědým spodkem. Mají ještě kovovou střechu natřenou červeně a mohou mít oba typy přechodu nahoře mezi kabinou a skříní.
Standardní model pro roky 1984-85 s logem PALM TOFFEE má smetanovou karoserií a červenou střechu již z plastu. V témže roce vyl také vydám speciální model v červeném provedení CANADA POST.
V roce 1986 vydali poslední provedení v Anglii, tmavě hnědý limitovaný SPRATTS.
Kandská pošta vlevo bývala vidět velmi málo a některé modely se balily do krabičky upravené pouze pro tento model, SPRATTS uprostřed je z limitované edice. LIONS TEA je jedním z prvních modelů vyráběných na Makau, ale jedna série se vyrobila i v Číně. |
Provedení z Makaa a Číny: V roce 1987 již s podvozkem MACAU vyšel tmavě modrý LIONS TEA, v roce 1989 pak bílý CHERRY BLOSSOM. Oba tyto modely byly také vyrobeny v roce 1991 s MADE IN CHINA na podvozku. Poslední, bílý PRATTS se již kompletoval pouze v Číně.
Krabičky: Veškeré verze OXO a také MAGGIS se balily do krabiček I4. TOBLERONE a SPRATTS již mívaly tmavě červenou krabičku Js, ostatní běžná anglická provedení typ J. Provedení z Makaa jsou v boxech J1, výjimečné modely z Číny pak v typu J2. PRATTS se dodával pouze ve vitrinovém boxu N1.
Modely z posledního období výroby již mnoho verzí nemají, vlevo CHERRY BLOSSOM z Makaa, výjimečně i z Číny, vpravo PRATTS mívá oranžový nebo červenooranžový potisk. |
Model ve své době: U nás byl těžko dostupný zejména model CANADA POST, pak také SPRATTS, CHERRY BLOSSOM a PRATTS. Naopak velmi běžný byl LIONS TEA prodávaný i v našich obchodech. MAGGIS a TOBLERONE se objevovaly, jako limity se prodávaly z počátku o něco dráž, ale jejich cena brzy spadla na úroveň běžných modelů.
Skutečný 1930 Ford Model A: podrobnosti viz Y-21A Ford A Woody Wagon.
text a foto Libor Mikš
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.