Y-25A 1910 Renault Type AG Van

 

Měřítko 1/38                                                                          Roky výroby: 1983 – 1989

 








Renault AG se začal dodávat v zelené barvě a logem známé balené vody Perrier. Výjimečná je zahrádka na střeše s pouze jedním bočním sloupkem uprostřed. U prvních verzí více vystupuje přední část pravé boční lucerny.

 

Dostupnost: Nejběžnějším provedením je první PERRIER, ale pokud má zboku jen jednu prostřední příčku u horní zahrádky, je Very Rare, stejně jako týž provedení s uzavřeným prostorem u bočních madel. Další provedení u nás bývají k vidění o něco méně, ale ve standardních verzích nemívají vyšší stupeň vzácnosti. Výjimkou je JAMES NEALE s tmavě modrými blatníky, všechny jeho verze jsou vzácnější a dražší.

 

Popis a historie: Ke kovovým dílům karoserie a spodku s blatníky patří ještě samostatná kapota, typická pro Renaulty, svým tvarem vycházející z umístění chladiče až za motor. Pozlacené kovové díly reflektorů a čelního štítu jsou již výjimkou a budí zdání, že model byl zkonstruován mnohem dříve, což podtrhuje i nestárnoucí kovová stupačka pocházející ze Simplexu.

 

Boční madla u čelního štítu jsou buď uzavřená nebo otevřená, většina variant se vyskytuje s obojími. Vzácně se také vyskytuje kabina s otvorem v podlaze před volantem u provedení JAMES NEALE a TUNNOCK.

 

Poslední úpravou kabiny již na Makau je zesílení držáků zadní značky. Podvozek nesl zpočátku rok 1983, později 1986, který byl pro sanitku doplněný o „LIMITED EDITION“. Bílá střecha je již bohužel plastová. První velmi vzácná verze má u zahrádky na bocích jen jeden sloupek uprostřed a pak až v rozích, brzy ji však konstruktéři posílili o další dva. Vyskytují se i střechy smetanově žluté, avšak v tomto případě nejde o variantu, střecha zežloutne působením světla. Plastový černý volant s dlouhým sloupkem je také standardní, stejně jako 12ti paprsková kola s pneumatikami bez bílých boků.



 

 

Barevná provedení: PERRIER se zelenou karoserií a tmavozelenými blatníky a kapotou pochází z roku 1983. Velmi vzácný je s původní verzí zábradlí u střechy. Zajímavostí je čelní štít s různou levou a pravou boční lucernou, tuto anomálii ale konstruktéři odstranili.

 








Vlevo nejdražší provedení Renaultu JAMES NEALE, zejména pokud má tmavější blatníky, stejné jako druhé dva modely. Model na snímku má ovšem blatníky světlejší. U verzí DUCKHAMS uprostřed i EAGLE PENCIL vpravo jsou již tmavě modré blatníky standardem.

 

Žluté limitované provedení JAMES NEALE z roku 1985 mívá buď modré nebo tmavě modré blatníky. Existuje celá řada drobných variant, většina s vyšším stupněm vzácnosti. Model se později přikládal zdarma jako prémie k sadě Connoisseur set.

 

Ze stejného roku pochází i stříbrný a rovněž limitovaný DUCKHAMS s tmavě modrými blatníky, stejnými, jaké mají vzácnější JAMES NEALE. Mívá černá kolečka a také balil do setu společně s Y-25A MAPLES a Y-11C Lagondou s fialovou karoserií.

 

Velmi běžné nelimitované světle modré provedení EAGLE PENCIL z let 1985-86 se vyskytuje s více druhy podvozků, ale vždy v tmavě modré barvě. Kolečka pokovená zlatě nebo vzácněji i stříbřitě.

 









Velmi atraktivní speciální limit představuje vojenskou sanitku. Střecha a kabina jsou odlišné, model má barvené reflektory i čelní štít.
Velmi atraktivní speciální limit BRITISH RED CROSS jako vojenská sanitka v khaki s výraznými červenými kříži se vyrobil v roce 1986. Upravená karoserie s bočními okny nese změněnou plastovou střechu. Existují dvě verze s černým podvozkem datovaným 1986 s LIMITED EDITION i bez.

 

Poslední anglické provedeni TUNNOCK z roku 1986 s červenou karoserií a černými blatníky a koly rovněž existuje ve více drobných verzích a vyskytují se na něm všechny tři typy podvozků.

 

Na Makau se začal v roce 1987 vyrábět tmavě zelený DELHAIZE. Existuje ve dvou verzích, buď s původní karoserií, nebo s již zesílenými držáky zadní značky.

 

Posledním Renaultem je šedomodrý SUCHARD z roku 1988. U tohoto provedení zatím sběratelé žádné verze nezjistili.

 



Krabičky:  První PERRIERy ještě měly krabičky I4, ale později se onjevovaly již i v typu J, stejně jako další ostatní anglická provedení, až na sanitku, která má limitovaný box  Jblg se zlatým vnitřkem. Obě provedení z Makaa se balila do typu J1.

 

Model ve své době: Y-25A Renault AG je posledním typem, který se ještě balil do slámových krabiček typu I. Svou konstrukcí a vzhledem téměř zapadá do produkce zlatých šedesátých let, podobně jako Crossley, ale ten je o více než 10 let starší. Celkem běžně u nás býval dostupný pouze PERRIER, který se prodával v Tuzexu za 26 bonů a pak EAGLE PENCIL, protože se nabízel v relativně velkém množství i v našich obchodech za 75,- Kčs. Ostatní bývaly k sehnání hůře. Sanitka se na burze pohybovala kolem 650,- Kčs a velmi drahý JAMES NEALE přesahoval svou cenou 1000,- Kčs, aniž by se rozlišovala barva blatníků.

Od roku 1990 po nástupu krabiček N se Renault vyráběl pouze v upravené verzi jako autobus pod číslem Y-44 a pozice 25 zůstala v sérii Yesteryear už neobsazená. Později se ještě objevilo několik verzí mezi Collectibles.


 








První zleva poslední anglické provedení TUNNOCK. Prostřední SUCHARD i DELHAIZE vpravo již pocházejí z Makaa.

 

Skutečný 1910 Renault AG Van: Francouzský Renault patří mezi nejstarší a nejznámější výrobce aut na světě. Všestranný typ AG se vyráběl v mnoha variantách. Poháněl jej pouze dvouválcový motor o skromném objemu 1204 ccm, a vůz s ním dosahoval rychlosti 40 km za hodinu. Svou spolehlivost prokázal také na začátku 1. světové války, kdy vozy tohoto typu sloužící u pařížské taxislužby přepravovaly francouzskou armádu na pozice blížící se bitvy u Marny. Včasný přesun vojska dopomohl k vítězství nad Němci a tyto taxíky si tak zajistily nesmazatelné místo v dějinách. 


text a foto Libor Mikš


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *