Y-15A – 1907 Rolls Royce Silver Ghost – Mezník série Yesteryear


Nejstarší  verze Y-15A měla šedé pneumatiky. Kola ještě měla autentickou nepomosazenou barvu.

Na podrobné tabulky s variantami modelu >>> KLIKNI ZDE.


Měřítko: 1/55  Výroba: 1960–1964 pneumatiky s hrubým vzorkem;1965-1968 hladké pneumatiky.


Dostupnost: Modelů Y-15A se vyrobilo velké množství, díky čemuž můžete i dnes sehnat novější varianty za přijatelnou cenu. Rare (raritní) je první verze Y-15A-1 s červeným zadním světlem a stříbrnou poznávací značkou, stejně jako jedna z posledních variant s tmavozelenými sedačkami. Scarce (vzácná) je druhá varianta Y-15A-2, která je stejně jako první na šedých pneumatikách. Jako Difficult (těžko sehnatelné) se hodnotí verze na přechodových kolech, která už neměla naznačené matice, ale měla tenčí ráfek než pozdější verze na s hladkými pneumatikami. Jinak se verze na hrubě vzorkovaných gumách shánějí o poznání obtížněji než na hladkých pneumatikách.


 


Historie: Na Y-15A 1907 Rolls Royce Silver Ghost se projevilo několik zásadních konstrukčních inovací. Dosavadní modely série Yesteryear až do Y-14A byly s výjimkou pneumatik zhotoveny pouze ze zinkové slitiny a jejich barvy odpovídaly skutečným předlohám. Počínaje modelem Y-15A začal Lesney používat plasty pro sedadla i střechy a později také pro volanty, kola a další doplňky. Další inovací je způsob nýtování osiček. Rolls Royce už má osičky na obou stranách dokulata nýtové, zatímco dříve byly na jednom konci zploštělé. Lesney také od tohoto modelu začal značit modely Yesteryear ypsilonem jako Y-15 namísto No 14 apod.


Často kritizovanou novinkou bylo použití kovově lesklých barev tzv. metalízy. Ty sice odsuzovalo mnoho znalců historických automobilů, ale obchodnímu oddělení šlo především o co největší atraktivitu autíček na trhu. Firma Lesney Products byla přece jenom zaměřena na výrobu autíček coby hraček a tento přístup bohužel ovlivnil i jinak modelově daleko věrnější sérii Yesteryear.



Novější verze Y-15A patřila k nejoblíbenějším matchboxům a nemůže chybět v žádné sbírce kovových modelů.

Y-15A Rolls Royce je přesto považován za zlomový v produkci Lesney a pro mnohé výrobce se stal standardem. Kvalitní diecast odlitky kovového podvozku a karoserie byly osazen sedadly z černého plastu (u vzácných verzí tmavě zelenými sedadly, které barevně odpovídaly originálu). Model dostal oproti stříbrnému originálu nazelenalý, metalizovaný lak, protože dodavatel nedisponoval vhodnou technologií na výrobu stříbrné barvy odpovídající kvality. První verze Y-15A byly světlejší, ale odstíny kolísaly, Na modelu byla dokonce umístěna poznávací značka shodná s předlohou (AX201) a také hlavní reflektory byly tvarově shodné s originálem.


Slabinou Y-15A je velmi subtilní rám jeho čelního skla. Ten se někdy ohnul už při nešetrné přepravě v krabičce. Pokud ale nechcete riskovat ztrátu hezkého modelu, ohnutý rám se nesnažte opravit. Většinou při tom praskne. Výhodou naproti tomu je, že se tomto modelu skoro nedají provést falešné úpravy, aniž by se to na něm poznalo. Poškození laku v nestabilní zelenavé metalíze skoro nelze opravit a hlavně díky těsnému ráfku rezervy se nedají měnit třeba černé pneumatiky za šedé.


První Y-15A-1 měl zadní světlo červené a zadní tabulku s číslem stříbrnou (tyto detaily Lesney ale rychle z ekonomických důvodů opustil). Původní šedé pneumatiky byly na stříbrných kolech s naznačenými 8 maticemi po obvodu. Další verze měly černé pneumatiky s hrubým vzorkem na kolech mosazné barvy také s 8 maticemi. Od roku 1965 se ale Silver Ghost vyráběl na unifikovaných jednodušších kolech s hladkými pneumatikami.



Nejstarší varianty podvozku Y-15A-1 až A-3 měly vzadu kulovitý nálitek a vpředu byly bez otvoru.


Jednotlivé partie varianty podvozku Y-15A vyráběné po roce 1965.

Y-15A měl mnoho variant podvozků, v roce 1965 se zaplnil otvor mezi zadním blatníkem a karosérií a původní volant s tlačítkem uprostřed byl nahrazen unifikovaným dílem shodným s dalšími yesteryeary. Celkem se rozlišuje podle konstrukčních detailů až 10 verzí tohoto modelu.


Jednotlivé varianty Y-15A od zahájení výroby v roce 1960 do jejího konce v roce 1968.



Změny volantu a zaplnění otvoru před zadním blatníkem, které nastaly při konstrukční inovaci v roce 1965. 

Krabičky: Y-15A měl postupně širokou škálu krabiček, které dokumentují vlastně skoro celou historii boxů yesteryearů z období Regular Wheels. Je to jediný yesteryear, který se balil ještě do posledního typu perokresbové krabičky C, do všech variant krabiček D i E, ale také ještě do prvního typu okénkového boxu F. Nejcennější krabičky jsou samozřejmě ty nejstarší perokresbové C.


Další vývoj: Pro svou velkou popularitu se Y-15A Rolls Royce vyráběl také ve formě dárkových předmětů ve stříbrném i zlatavém pokovení. Rolls Royce Silver Host byl mnohokrát předlohou miniatur v různých měřítcích. Sběratelé se shodují, že špičkou v preciznosti a věrnosti předloze je model v měřítku 1/43 a 1/24 firmy Franklin Mint.


Firma Lesney si určila, že v nabídce řady Yesteryear musí být vždy Rolls Royce. Kromě Y-7C Rolls Royce s karosérií landaulet se nová podoba Silver Ghosta objevila hned v roce 1969. Měřítko už bylo o něco větší 1/51 a změnil se i katalogový kód na Y-10C. Tento model byl výrobně náročnější, s větším počtem dílů, ale už neměl „charisma“ předchozího modelu. Překvapila především zvláštní barevná úprava modelu. Světle zelená metalíza karoserie spojená s bronzovou metalízou podvozku, sedadla v červené bordó a zlacená kola působily znalcům závratě. Další verze s bílou karoserií, fialovou metalízou podvozku a širokými koly už neměly s originálem téměř nic společného. Ani varianta s autentickou stříbrnou karoserií, ale s bordó, žlutými nebo bílými sedadly v očích sběratelů nenapravila pošramocenou reputaci Models of Yesteryear. V této podobě se Silver Ghost vyráběl až do roku 1985.


Na podrobné tabulky s variantami modelu >>> KLIKNI ZDE.


Zbyněk Tomeček


 

Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz . 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *