Y-14B 1911 Maxwell GA Roadster



Na podrobné tabulky s variantami modelu >>> KLIKNI ZDE. 


 


Měřítko: 1/49    Roky výroby: 1965 – 1971


 

Dostupnost: Y-14B je relativně dostupným modelem, méně časté jsou nejstarší verze hlavně v krabičkách typu D3. Rare (raritní) je první verze Y-14B-1 se zlatavě pomosazenou nádrží. Scarce (vzácné) jsou varianty opět se zlatavě pomosazeným hasícím přístrojem na levé podlážce.

 



Historie modelu: Jak se stávalo často, Y-14B se dostal do katalogu roku 1965 ještě v předprodukční červené barvě. Do sériové výroby se ale dostal v tyrkysové barvě, která Maxwellu zůstala po celou dobu. Také barva černé střechy a masky a tmavočervené sedačky se neměnily.


 




 

První raritní verze Y-14B-1 měla ještě zlatavě pomosazenou nádrž, včechny další už měly nádrže v měděné barvě. Kvůli výpadkům zařízení na pokovení v měděné barvě se třikrát v montáži vyskytly zlatavě pomosazené hasící přístroje, které se nýtovaly na levou podlážku Maxwellu. Tyto verze jsou vzácné, ale sběratelé o nich příliš nevědí.


 


Podvozek měl tři základní podoby. Nejstarší je verze se dvěma otvory. Modelově nejvěrnější je druhá varianta podvozku bez otvorů, která má dokonce imitaci výpustného šroubu na převodovce. Třetí nejnovější verze má už z technologických důvodů na převodovce kulatou plošku.


 



Nejstarší box typů D3, do kterého se balily první verze Y-14B.


 


Krabičky: První Y-14B se ještě vyskytovaly v celopapírových krabičkách typu D3. Do boxů E1 se balily novější verze. Poměrně raritní je u Y-14B krabička E. Nejvíc modelů Maxwellu se ale vyskytuje hlavně v okénkových krabičkách typu F a vzácněji i G.


 


Historie automobilu  1911 Maxwell GA Roadster


 


Předlohou pro model Y-14B byl americký 1911 Maxwell Model GA ve sbírce Henry Austin Clark Jr. na Long Islandu v New Yorku. Automobil stál v roce 1911 tehdy poměrně obvyklou částku $1400. Firma Maxwell-Briscoe Motor Co. ho popisovala jako nejvíc komfortní a švihácký dvoumístný roadster. Maxwelly byly na americké poměry poměrně malé vozy.


 


Společnost Maxwell se ve dvacátých letech transformovala v nově vznikající koncern Chrysler. Ten patřil dlouho do takzvané velké Detroitské trojky největších amerických automobilových společností. V roce 2004 ale majitelé prodali většinový podíl německému Daimler Benz. V roce 2006 navíc Chrysler předstihla v prodeji na americkém trhu i Toyota. Zasloužila se na tom i velkým podílem aut vyráběných přímo ve Spojených státech.


 


Na podrobné tabulky s variantami modelu >>> KLIKNI ZDE. 


 




Alexandr Pícha


 


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *