Y-5D 1927 Talbot Van

 

Měřítko 1/47                                                                          Roky výroby: 1978 – 1989

 








První Talboty LIPTONS TEA měly na boku královský emblém.

Dostupnost: Standardní verze Y-5D Talbot Van jsou poměrně dobře dostupné a ani modely hodnocené stupněm Difficult a Scarce nejsou dnes výrazně dražší a vyznačují se zpravidla jinou barvou kol nebo sedadel. Rare – raritní je verze WRIGHTS s tmavě hnědou střechou. Very Rare – velmi raritní jsou modely NESTLES s černou střechou.

 

Popis a historie: Předlohou je dodávkový vůz z roku 1927 od anglické firmy Talbot. Model se skládá z kovového odlitku karoserie, křídel dveří, střechy, spodní části s blatníky. Kovový kryt skřínky na nářadí sloužící zároveň jako stupačka je použit u více modelů a má svůj původ u Y-7C Rolls Royce. Chladič s reflektory a přední okno jsou většinou ze stříbřitě pokoveného plastu, verze CHIVERS a LILES (tato již vyráběná na Makau) má pokovení zlaté. Odlévací formy pro jednotlivé díly zůstaly po celou dobu výroby beze změn. Standardně byla montována 12-ti paprsková plastová kola s gumovými obručemi, výjimečně se objevila i kola 24-paprsková a plná.




 








Pozdější verze LIPTONS TEA byly dodávány s městským znakem. Na obrázku jsou vidět otevírací dveře nákladového prostoru a ve předu za bĺatníkem známá „univerzální“ stupačka.

Barva modelu: První verzí modelu z roku 1978 byla dodávka tradičního výrobce čaje LIPTONS TEA. Tmavě zelenou karoserii doplňují matně černá střecha a lesklý černý podvozek s blatníky. Model s matně černým podvozkem je vzácný. Žlutý potisk s logem firmy byl zboku vespod doplněn královským znakem. Vznikly ovšem formální potíže s právy na užití znaku při jednání s královskou kanceláří. U pozdějších modelů byl proto tento znak změněn na méně honosný městský znak doplněný nápisem „CITY ROAD, LONDON, E.C.1. Kola jsou buď tmavě zelená, nebo chromovaná, případně olivová.

Následuje verze MENIER se žlutým, ale výjimečně i krémovým potiskem a tmavě modrou karoserií, střecha a podvozek zůstaly černé. Poslední modely měly dveře nastříkané světlejší barvou, ale to se nepovažuje za variantu. Méně běžné jsou modely s jinými než chromovanými 12-ti paprskovými koly. Objevují se i kola 24-paprsková a červená plná.


V roce 1980 nastupuje verze TAYSTEE vepsaná bílým písmem v červeném oválu. Doplněn černý nápis „OLD FASHIONED ENRICHED BREAD. Karoserie i s podvozkem je celá žlutá, ale od roku 1981 se podvozek s blatníky opět stříkal černě. Červená nebo tmavě červená kola byla doplněna pneumatikami s bílým okrajem. U verze s černým podvozkem byla výjimečně montována i červená plná kola.


Verze NESTLES z roku 1981 má světle modrou karoserii a černé blatníky. Střecha je tmavě šedá a vzácně i světle šedá. Velmi raritní jsou varianty s černou střechou. Logo NESTLES MILK je umístěno v tmavě modrém oválu a pod ním je bílý nápis „The Richest in Cream“. Kola jsou červená a pneumatiky s bílým lemem.









Vlevo verze TAYSTEE s černým a žlutým podvozkem. Model NESTLES se světlejší střechou je MICA klasifikován jako vzácný.

Následuje verze CHIVERS z roku 1982 se smetanovou karoserií a střechou a s tmavě zeleným podvozkem. Potisk je rovněž tmavě zelený. Pokovení plastových dílů světle zlaté nebo stříbrné, kola červená.


Verzí LIMITED EDITION z roku 1982 je WRIGHTS s tmavě hnědou karoserií a světle béžovým podvozkem a střechou. Varianta s tmavě hnědou střechou je raritní. Kola i pokovené části jsou buď zlaté nebo stříbrné.


EVER READY je verze z roku 1983 s tmavě modrou karoserií, bílou střechou a černými blatníky. Rozdíly jsou pouze v barvě sedadel.


Atraktivní provedení DUNLOP vyšlo jako LIMITED EDITION v roce 1984. Má karoserii a blatníky černé, pouze střecha je tmavě žlutá. Kola jsou buď tmavě žlutá nebo žlutá, sedadla černá nebo béžová.


Poslední „anglickou“ verzí je ROSES, avšak vzácně se vyskytuje i s MADE IN MACAU na podvozku. Smetanovou karoserii doplňují zelený podvozek a střecha. Rozdíly v barvě kol a sedadel.

 



Krabičky: Y-5D Talbot Van ještě „stihl“ krabičky Woodgrain typu H2, v nichž se dodávaly verze LIPTONS s královským znakem a dokonce i pár modelů verze MENIER. Následují krabičky typu I1 I4. V boxu I4 se ještě objevily i první EVER READY, ale pak se již všechny následující verze dodávaly ve všech verzích krabiček typu J. Některé modely byly dodávány v krabičkách LIMITED EDITION, ale vzhledem k vysokému počtu vyrobených kusů to nemá na jejich cenu prakticky žádný vliv.

 

Model ve své době: Model Y-5D Talbot se na pultech poprvé objevil v roce 1978. V sérii Yesteryear nahradil dosluhující upravený model Y-5C Peugeot. Sběratelsky není nijak zvlášť ceněný, ale sběratelé s napětím sledovali ohlášení každé nové verze. Rozruch vzbudila aféra kolem užití královského znaku a nějakou dobu byl o modely s tímto znakem vyšší zájem. Ovšem vyrobilo se jich poměrně dost a dnes není obtížné tento model sehnat. Velký rozruch také způsobilo předčasné vyřazení modelu NESTLES, který se tak dostal pouze na anglický trh, což rázem podstatně zvýšilo jeho cenu. Dnes je tento model s tmavě šedou střechou běžný. Podobně byly výše ceněny modely LIMITED EDITION, ale dnes se jejich cena srovnala s ostatní produkcí.

Model se vyráběl i po přesunu výroby na ostrov Makao, kde se kromě několika kusů již zmíněné verze  ROSES vyráběla poslední verze tohoto typu LYLES se zelenou karoserií a bílou střechou. V roce 1989 Talbot v sérii ypsilonek nahradil  model patrového autobusu Y-5E Leyland Titan Bus. Výroba Talbotu pokračovala i po roce 1992 několika variantami v sériích Collectibles.

Krom toho existuje přes deset variant Code 2 a těžko určitelné množství Code 3, které se taktéž převážně odlišují pouze jinou barevnou  úpravou s jinými nápisy.
 







Na snimku jsou zbývající varianty modelu Talbot. První řada zleva: EVER READY, CHIVERS, DUNLOP, v druhé řadě zleva ROSES, WRIGHTS, MENIER a posledním je LYLES, který se již vyráběl na Makau.

 

Skutečný 1927 Talbot Van: Anglická firma Talbot byla poměrně úspěšná a uznávaná. Její automobily získaly celou řadu cenných vítězství a dokonce jezdily na okruzích F1. Vůz Talbot Van vznikl umístěním dodávkové karoserie na podvozek cestovního automobilu s motorem o výkonu 14 koní. Nástavba mohla být upravena podle potřeb zákazníka.  


text a foto Libor Mikš


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *