Vlajkové lodi Citroënu – 1. část: Citroën XM
XM byl uveden na trh v roce 1989, aby převzal štafetu vlajkové lodi po dosluhujícím téměř 15 let vyráběném CX. Po ukončení výroby XM v roce 2000 neměl Citroën vůz kategorie vyšší třídy a tuto roli musely převzít maximálně vybavené vozy Citroën Xantia a C5, tedy vozy pouze vyšší střední třídy. Důstojným pokračovatelem luxusních limuzín Citroën se stal až Citroën C6 uvedený v roce 2005. V tomto článku se podíváme na vozy XM, Xantia a C6 a jejich zmenšeniny v měřítku 1/18. Rozmezí mezi vznikem modelů je od roku 1990, kdy byl zahájen prodej modelu XM Solido 1/18 do roku 2006, kdy vyšla modelově první barevná verze Citroënu C6 1/18 od Norev. Stejně jako jejich vzory i zmenšeniny aut prošly velkým vývojem, což dokládá i tento článek. Citroën XM
Pro nový model byla charakteristická dosud nevídaná příprava výroby: cca 50% plechů karoserie bylo oboustranně pozinkovaných, cca 30% galvanizovaných. Celá karoserie byla v kataforezní lázni opatřena povlakem o 200% vyšším než u většiny do té doby používaných postupů. Podvozek karoserie byl chráněn velmi odolnou bitumenovou vrstvou chránící před většinou mechanických a chemických vlivů. Velmi velká pozornost byla věnována tuhosti karoserie a počítače provedly kolem 600 kompletních pevnostních výpočtů. V době svého uvedení na trh byl XM jedním z nejbezpečnějších vozů svého segmentu…
Interier byl navržen podstatně méně avantgardně, nicméně úlohy nástupce velmi komfortního CX se zhostil na výbornou: vnitřní šířka ve výši loktů přesahovala 150cm, délka od pedálů po opěradla zadních sedadel pak 180cm. Mimořádně pohodlná „citroënovská“ sedadla byla rozměrná a potažena velurem, klasickou kůží či alcantarou. Pro vyšší stupně výbav byla vyvinuta samočinná klimatizační soustava od firmy Valéo a množství dopravovaného vzduchu pak mohlo tvořit až rekordních 550 krychlových metrů za hodinu! Zvláštností bylo i „falešné okno“ za zadními sedadly, které tvořilo další hlukovou i teplotní bariéru: Při otevřeném kufru tedy na cestujících netáhlo. Typická byla i velkoryse dimenzovaná informační soustava palubního počítače. Autoradio mohlo mít ovládání přímo na jednoramenném volantu. Již základní výbava byla velice bohatá a odpovídala vrcholu výrobního programu Citroenu.
O pohonné agregáty se XM musel dělit se svým koncernovým konkurentem Peugeotem 605.
Během let byl samozřejmě XM průběžně modernizován. V roce 1991 se objevila verze kombi (break), větší modernizace s mírným faceliftem byla v roce 1994, přišly airbagy, změny na motorech atd. Ze scény XM zmizel až v roce 2000.
Dodnes udivuje komfortem cestování a především velkým charismatem… Ve své době se jednalo o vůz vrcholné technické úrovně, jak ostatně bylo u výrobce zvykem. Titul auto roku 2000 mluví za vše a jen málo vozů se jim může pyšnit. Celkový počet vyrobených XM skončil na čísle 333 405.
Solido: Citroën XM 1/18
Solido: Citroën XM z roku 1989 (modrá metalíza) |
Tento model patřil mezi první počiny společnosti Solido v nově se rozvíjejícím měřítku 1/18. Solido jej vydalo společně s vozem Peugeot 605 v roce 1990 tedy pouhý rok po uvedení skutečného Citroënu XM. Model vznikl pouze v jedné karosářské verzi, kombi výrobce nevyráběl. Byl dodáván s aršíkem kovových samolepek, kterými si sběratel polepil veškeré sloupky kolem oken a aršíkem obtisků s logy a nápisy na páté dveře – krásná to doba, kdy model nestačilo pouze vyndat z obalu do vitríny. Již tehdy měl model otevírací přední kapotu a kufr. Motor je zobrazen postaru na plastové destičce a doplněn o několik dalších dílů. Protože kapota je zapuštěna zároveň s přední maskou, otevírá se pomocí malé tyčky za předním nárazníkem na podvozku modelu. Dále XM otevírá zadní páté dveře, kde je vidět jak skleněná mezistěna kufru tak objemný kufr. Podvozek je znázorněn velmi jednoduše jedním výliskem, který doplňuje celý výfukový systém z chromového plastu. Citroën XM je odpružen, nemá funkční řízení ani regulaci světlé výšky karosérie. Odpružení je s velmi dlouhým chodem a lze imitovat vůz kleslý na zem, ale pouze stálým tlakem na model. Kola jsou připevněna ještě postaru na klasické kovové osičky. Interiér je poplatný době vzniku, tvoří jej plastový odlitek do kterého jsou přidána sedadla, řadící páka a volant. Tím, že dveře jsou napevno a model má kouřová okna není ani moc jednoduchý interiér znatelný a nekazí dojem z modelu. Přístroje palubní desky tvoří samolepka. Karoserie je sendvičového typu a boční ochranné lišty a chromové proužky jsou proloženy po celé délce modelu. Tím je zajištěno jejich přesné umístění, doléhání a celkově velmi dobrý dojem. Negativem takového řešení je nemožnost otevírání dveří vozu. Světla a zadní křídlo působí velmi pěkně a uceleně. Model má velmi mnoho detailů a je kvalitně zpracován, i lak je velmi kvalitní a bez chyb. Karoserie se vyráběla v několika barevných verzích – zelená, šedá, tmavě šedá a modrá, vše metalizované barvy. Všechny modely vznikly ještě ve Francii, model se v Číně nikdy nevyráběl. Dále se objevují verze s typicky žlutými předními světly, jako dodatečná úprava sběratelů na základě francouzských předloh.
Závěr:
Na modelu je dnes již vidět doba jeho vzniku v roce 1990, ale tím, že jeho nástupce ještě není a model se již nevyrábí, je sběratelská cena již dost vysoká. Zachovalé exempláře se dobře prodávají a zároveň pro případné zájemce špatně shání. Fandům této značky by XM ve sbírce chybět rozhodně neměl. V dalším díle se zaměříme na Citroën Xantia, který musel chvíli zastávat pozici nejvyššího vozu značky.
Text: B@RT, foto: Tomáš Válek
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.