Péče o diecast modely – část 3. Čištění „mokrou metodou“








Profesionální čistící set (www.meguiars.com)


Tato metoda chce oproti „suché metodě“ již trochu cviku, ale hlavně hodně trpělivosti a přesnosti. Předem chci upozornit, že níže popsané postupy nedoporučuji aplikovat na modely s klasickými obtisky (modely z období Regular Wheels), mohlo by totiž dojít k jejich nenávratnému poškození. Později vyráběné modely už mají nápisy aplikovány metodou tampoprintu barvou a u nich již toto nebezpečí natolik nehrozí. Také doporučuji osvojit si tuto metodu na nějakém vraku, kde nás naše chyba nebude příliš mrzet. Sám jsem pro demonstraci k tomuto článku záměrně zakoupil co možná nejšpinavější model. Jde o Y-15A Rolls Royce Silver Shadow v pokoveném provedení na popelníku. Model byl silně zašlý cigaretovým kouřem, sem tam nějaké silně ulpěné hnědé skvrny (snad dehet), pneumatiky spálené nedopalky, zašpiněný kov popelníku nevypadal jako nerez.



Voda a saponát
Již na počátku upozorňuji, že budeme pracovat s minimem vody, nikoliv že model doslova vykoupeme a pak osušíme. Zapomenuté kapky vody nám můžou spustit oxidaci na zinkové slitině (v místě kde je drobný kaz laku nebo prošoupaná hrana) tak i na osičkách podvozku. Jedinou výjimkou, kde si koupání můžeme dovolit, je uvolněný plastový díl (typicky vypadlá sedadla, střech atp.). Pomůcky, které budeme potřebovat, jsou běžně dostupné a levné: voda a neagresívní sapotnát, jemná párátka a vata, případně tyčinky s vatou na čištění uší.


Z párátka si vyrobíme čistící tyčinky namotáním vatičky na jejich hrot. Díky této malé čistící ploše se dostaneme i do minimálních otvorů, jamek, záhybů, ráfků kol atp. Vodu používám destilovanou, neboť neobsahuje žádné rozpuštěné minerály (není tvrdá) ani chlór. Saponát použijeme jakýkoli běžný na mytí nádobí, ale pozor – výhradně čirý bez jakýchkoli dermatologických přísad (chrání naše ruce, ale modelu neprospějí). Při čištění mám model na podložce (hadříku) a čistím povrch tyčinkou, kterou zlehka smočím v roztoku vody a saponátu (pokud tyčinka nasaje více roztoku, tak přebytečný vytlačím přitlačením tyčinky ke kraji misky s roztokem). Na nepřístupná místa použiji pomůcku z párátka. Povrch čistím tak dlouho až na vatičce „nepřibude“ žádná skvrna od nečistot. Při čištění tyčinkami a párátky vyvíjíme jen velmi mírný tlak aby nedošlo k protlačení tyčinky, nebo párátka skrz vatu a následně k poškrábání laku! Po vyčištění model osuším suchou tyčinkou a pro jistotu „přefénuji“, pozor, nikoli horkým ale jen vlažným nebo raději neohřívaným vzduchem z fénu.
U větších modelů samozřejmě zvolíme čistící pomůcky adekvátní k velikosti (místo tyčinek odličovací tampóny atp.). Touto metodou lze úspěšně čistit ulpěný prach, mastnoty také jdou, ale čištění trvá neúměrně dlouho a zvyšuje se riziko poškození modelu (prodření laku na hranách nebo nýtech).








Technický líh
Technický líh je výborný odmašťovač. Obsahuje 93% ethanolu a proti vodě má další obrovskou výhodu – odpařuje se během pár sekund, takže se nemusíme bát většího množství lihu na tyčince ani jeho zatečení do spár, za chvíli je pryč. Při práci nezapomínejme, že pracujeme se snadno vznětlivou hořlavinou!


Technickým lihem odstraníme nejen mastnoty, ale i zbytky lepidel po cenovkách (prodejci je někdy lepí zespod na podvozek, nebo kolem osičky jako visačku. Jen barbar ji přilepí na karoserii). Nemusíme se bát narušení laku ani plastových dílů. Postup čištění je shodný jako u saponátového roztoku. Tento postup jsem provedl pro ukázku na již výše zmíněném Y-15A z popelníku. Zvolil jsem názornou metodu půl na půl (půlku jsem očistil, druhou nikoliv)jako v reklamě na čistící prostředky jen s tím rozdílem, že jsem nepoužil žádný trik. Výsledek můžete posoudit dle obrázků. Model sice nebyl už před čištěním prvotřídní (odřené hrany, sem tam odlouplý chrom, spálené pneumatiky), ale je znatelné „povýšení“ vzhledu na téměř originální, ale především je čistý!















Po sejmutí z popelníku o sejmutí volných sedadel Špína a mastnoty držely kvalitně i na podlaze pod sedadly
Demonstrativní vyčištění poloviny modelu Model po vyčištění a vsazení umytých sedadel


Odstranění „cizích“ barev
Někdy se nám do rukou dostane model, který někdo před námi „vyšperkoval“ barvami nebo popisovači. Popisovače opět zvládne technický líh. Na odstranění barev se mi výborně osvědčil „odlakovač na nehty“ (ale pozor – jen odlakovač bez acetonu!). Nikdy nedoporučuji používat aceton, technický benzín ani jiná velmi agresivní rozpouštědla a odmašťovače, riziko zničení laku je velmi vysoké. S odlakovačem musíme pracovat velmi obezřetně v blízkosti plastových dílů neboť hrozí jejich rozleptání. Ověření odlakovače jsem provedl shodou okolností také na Y-15A Rolls Royce Silver Ghost v zelenavé metalíze, kterému kdosi upravil „fasádu“ neznámými barvami. Světla byla přelakována čirou žlutou barvou, zadní reflektor červenou, listová péra, kliky a SPZ matnou černou. Červená a černá barva šly dolů velmi rychle, z toho usuzuji, že šlo o nějaké modelářské barvy na bázi syntetiky. Čirá žlutá na světlech šla dolů o poznání hůře, ale taky se jí podařilo odstranit beze zbytku. V žádném případě nedošlo k poškození původní zelené metalízy Rollse, což je potěšitelné. Jediné nebezpečí číhá ve zlacených (barvou) detailech (rám masky chladiče, horní reflektory), odlakovač si poradí i s nimi. Nestalo se tak mou nešikovností, ale záměrně jsem si chtěl ověřit jak tyto ručně malované detaily obstojí, neboť si myslím, že lak karoserie je podstatně kvalitnější a trvanlivější a také jsem si chtěl ověřit, zda jde takto beze stop „vyrábět“ raritní modely (např. Y-4A Sentinel s nezlaceným boxem pod korbou). Teď vím, že to jde velmi snadno a takovéto „rarity“ za nekřesťanský peníz nekoupím.








Pneumatiky byly před renovací modelu opálené od nedopalků, ale po navoskování to skoro není patrné.



Jediný nedostatek vidíme na hrách, které byly odřeny už před čištěním.


Konzervace, leštění
Některé modely mohou mít i po vyčištění „zašlý“ (matný) povrch laku s drobnými škrábanci (dobře patrné je to na tmavých barvách zejména černé). To se zpravidla stane modelům, které jsou opakovaně nešetrně čištěny. Pokud jim chceme vrátit jejich mladický lesk, musíme k ním přistoupit stejně jako k běžným automobilům. Musíme mít na zřeteli jeden zásadní rozdíl, velká auta leštíme pro parádu a konzervujeme proti povětrnostním vlivům. U modelů to platí jen v omezené míře. Především jsme limitování velikostí a členitostí modelu a s tím souvisícími pomůckami. U velkých automobilů používáme na staré laky různé konzervační vosky a konz
ervanty s přísadami abraziv a barviv, toho se musíme u modelu jednoznačně vystříhat. Na model použijeme čiré vosky a konzervanty na přírodní bázi. Vosky se hodí na konzervaci především větších modelů s velkými a málo členitými plochami karoserie. Pro členitější karoserie použijeme tekuté vosky (liquid wax) renomovaných výrobců např. Turtle Wax, Sonax apod. Vhodné jsou výrobky označené technologií NANO. Vosk naneseme na hadřík nebo tyčinku ve velmi malém mnořství a model přetřeme, následně velmi šetrně přeleštíme čistým flanelem, nebo suchou tyčinkou či obalenou pinsetou.









Zkompletovaný vyčištěný popelník a model
Závěrem si řekněme, že výše uvedené postupy použijeme jen na vyloženě „zanedbané“ modely, které jste si pořídili, protože byste se jinak ke kýžené variantě nedostali. Pokud si pořizujete čisté modely a o vaši sbírku se dobře staráte podle zásad, které jsme si uvedli v předchozích kapitolách, vystačíte si jen s oprašováním.


text a foto Zbyněk Tomeček


Související články:


Péče o diecast modely – část 1. Prevence, zásady vystavování a skladování


Péče o diecast modely – část 2. Čištění „suchou metodou“


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.


16

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *