Vlajkové lodi Citroënu – 4. část: Citroën CX (ROZEPSÁNO A NEDOKONČENO)
Citroën CX (1974-1991)
Do projektu „L“ se mimo jiné ještě počátkem 70. let počítalo i se zástavbou motoru Maserati, ovšem po nezdařilém propojení obou automobilek, kdy Citroen italskou automobilku převzal, aby ji zachránil od krachu a tato pouze přibližně 8 let trvající spolupráce byla korunována pouze jediným modelem ze společné dílny-sběratelsky a technicky velice úspěšném SM s podvozkem od Citroenu (hydropneumatické odpružení a velmi strmé řízení DIRAVI) a motorem V6 Maserati.Vznikl skvost nad kterým musí každý citroenář ustrnout v němém obdivu a dodnes patří k raritám všech veteránských akcí a srazů Citroenů.
Projekt „L“ byl původně plánován se základní motorizací o objemu
Výroba CX byla zahájena v nové továrně v Aulnay na předměstí Paříže, která sídlí na nábřeží pojmenovaném stylově jako nábřeží André Citroëna a která byla otevřena v roce 1974. Model CX byl od prosince 1975 nabízen i s dieselovým motorem o objemu
CX 2 byl od července 1985 vyráběn v těchto modelových variantách:
20 RE
22 TRS
25 RI, TRI, GTI Turbo
25 Prestige, Prestige Turbo
25 RD, RD Turbo, TRD, TRD Turbo
25 Limousine Turbo
Říjen 1985 – ABS se stalo základním prvkem výbavy na přání, mimo 20 RE,22 TRS. V roce 1986 byl vyroben 1.000.000 CX. Od července 1986 se dostal do výbavy obrovský a velmi účinný katalyzátor výfukových plynů ke všem motorům se vstřikováním. Březen/duben 1986 – do výroby je zařazen model 25 TRD Turbo 2 s mezichladičem stlačeného vzduchu pod předním nárazníkem a výkonem zvýšeným na 120 PS. Motor 2,5 Turbo 2 diesel dostává i model Limousine – stejná karoserie jako u Prestige. Vozy GTI a Prestige automatik jsou pro modelový rok 1988 k dispozici již jen s katalyzátory.
Pro modelový rok 1988 vznikl model „Croisette“ pro F a D jako 25 RD Turbo 2 v počtu 400 ks.
Modelový rok 1989 byl posledním rokem výroby klasické limuzíny CX (označované jako berline), kdy vzniklo dalších 300 exemplářů 25 RD Turbo 2. Od podzimu 1989 byl již ve výrobě nástupce CX – model XM. Karosárna Heuliez v Cérizay prováděla velkovýrobu sanitních vozidel a velkoprostorových vozidel na základě CX Break, který zůstal ve výrobním programu až do roku 1991, kdy jej v lednu 1991 nahradil model XM Break. CX byl v průběhu výroby přestavován a upravován od počátku jeho vzniku mnoha úpravci mezi kterými byl největším právě Heuliez, ale v menší míře se upravovalo i v Holandsku, Belgii a dalších zemích. Nejznámější úpravou CX je zřejmě limuzína pro tehdejšího nejvyššího představitele NDR Ericha Honneckera, kterou provedla karosárna Niellssen ze Švédska. Tato varianta se později objevila i na bázi CX
Vzdáleným pokračovatelem, alespoň co do tvaru a linie karoserie je až nový model C6, který však již do kategorie klasiků vozidel jako byl CX nezapadá díky všem technickým a elektronickým instalacím v něm použitých. S nostalgií lze říci, že Citroen CX byl posledním mohykánem (jak bylo napsáno v jednom časopise) mezi klasiky automobilů před hromadnou a rozsáhlou elektronizací automobilů.
Celkem bylo vyrobeno 1042460 ks CX, v jednotlivých letech produkce dle tabulky:
1974 – 11759 ks
1975 – 96778 ks
1976 – 112339 ks
1977 – 112718 ks
1978 – 132675 ks
1979 – 123391 ks
1980 – 77237 ks
1981 – 75213 ks
1982 – 58287 ks
1983 – 56729 ks
1984 – 41949 ks
1985 – 38726 ks (výroba CX 2)
1986 – 35409 ks
1987 – 35630 ks
1988 – 23979 ks
1989 – 6997 ks
1990 – 2081 ks (převážně break)
1991 – 563 ks (pouze break)
Z tabulky je patrno, že v prvních 5.letech produkce se výroba neustále zvyšovala. Po stagnaci a postupném snižování produkce se po faceliftu a nástupu modelu CX 2 držela po 3 roky zhruba na stejné úrovni a od roku 1988, kdy se již očekával příchod nástupce, modelu XM se po zastavení výroby limuzín produkovaly pouze modely Break v zanedbatelných počtech proti době nejsilnější produkce.
Citroën CX NEO models 1/18
I přes takto zásadní vůz evropského automobilismu poměrně dlouhou dobu zůstával stranou zájmu výrobců kovových modelů. Citroën DS vyrábělo Solido, Norev, Sunstár, ale na CX stále žádný z výrobců nepomýšlel. Změna přišla až v únoru 2009 kdy na veletrhu
Spielwarenmesse International Toy Fair v Norimberku představila Holandská firma NEO models, prototyp budoucího resinového modelu CX Citroën CX GTi Turbo 2 1986 ještě pouze jako šedou maketu. Před Vánoci 2009 šel již finální model v krásné hluboké červené metalíze na trh. Při příležitosti uvedení CX na trh byl prezentován další CX starší verze Citroën CX GTi 1982 který mohli vidět návštěvníci Spielwarenmesse International Toy Fair v Norimberku v únoru 2010 ve finální stříbrné barvě. Firma NEO models vyrábí své modely pomoci resinové technologie kterou jsme si již popsali v minulém článku o Citroënu AX proto zde již nebudu odlišnosti opakovat a odkáži Vás na zmíněný článek. NEO model patří mezi TOP výrobce v resinové kategorii, jejich produkty jsou dražší, ale zase platí za kvalitně a detailně zpracované, jako jedni z prvních zavedli u resinů třeba zatáčecí přední kola, modely mají gumové pneumatiky a snaží se co nejvíce napodobit originál.
text a foto B@RT
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.