Vlajkové lodi Citroënu – 4. část: Citroën CX (ROZEPSÁNO A NEDOKONČENO)

 


 Citroën CX (1974-1991)


 


Do projektu „L“ se mimo jiné ještě počátkem 70. let počítalo i se zástavbou motoru Maserati, ovšem po nezdařilém propojení obou automobilek, kdy Citroen italskou automobilku převzal, aby ji zachránil od krachu a tato pouze přibližně 8 let trvající spolupráce byla korunována pouze jediným modelem ze společné dílny-sběratelsky a technicky velice úspěšném SM s podvozkem od Citroenu (hydropneumatické odpružení a velmi strmé řízení DIRAVI) a motorem V6 Maserati.Vznikl skvost nad kterým musí každý citroenář ustrnout v němém obdivu a dodnes patří k raritám všech veteránských akcí a srazů Citroenů.

Projekt „L“ byl původně plánován se základní motorizací o objemu 1,8 l, ale konečné rozhodnutí padlo na jednotku 2,0 v základu, která se postupem času rozšířila na objemy 2,2 a 2,4 l, který se násedně proměnil na jednotku 2,5 l.

Výroba CX byla zahájena v nové továrně v Aulnay na předměstí Paříže, která sídlí na nábřeží pojmenovaném stylově jako nábřeží André Citroëna a která byla otevřena v roce 1974. Model CX byl od prosince 1975 nabízen i s dieselovým motorem o objemu 2,2 l, který byl v únoru 1978 nahrazen jednotkou o obsahu 2,5l. Původní dieselové motory 2,2 a 2,5 l měly rozvody poháněné ozubenými koly (zážehové motory 2,4 a 2,5 l měly rozvody poháněny řetězem) a s nástupem turbodieselu v dubnu 1983 byly tyto motory již vybaveny rozvody ozubeným řemenem stejně jako měly benzínové jednotky od Renaultu s objemy 2,0 a 2,2 l (původní 2.0 a 2.2 od Citroenu, používány do roku 1979, měly rozvod řeťezem). V červnu 1983 došlo k úpravě motoru 2,4 a vznikl tak úspěšný motor o objemu 2,5l, který se pak držel ve výrobě až do ukončení produkce modelu CX.  Od září 1975 se do vybraných modelů začalo montovat strojní řízení DIRAVI poháněné tlakovou hydraulickou kapalinou dodávanou z hydraulického systému vozu.Toto řízení bylo původně navrženo a montováno do modelu SM a po ukončení jeho výroby přešlo do CX. SM sloužilo už v době přípravy výroby jako zkušební a ověřovací základna pro CX. Některé díly podvozku, řízení, či pohonné soustavy byly následně po patřičných úpravách použity pro model CX.  27.března 1974 byl Citroen CX slavnostně představen veřejnosti na pařížském autosalonu a sklidil jako nástupce úspěšné DS velký obdiv veřejnosti i odborníků. Následně se v roce 1975 stal vozem roku, což potvrdilo jeho úspěšný nástup na trůn po 20letém vládnutí veleúspěšné bohyně-DS. Naplnilo se tak toužebné očekávání tvůrců a s odstupem téměř 20-ti let se opět stal vůz Citroen vozem roku v této kategorii. V dubnu 1975 se zastavila výroba modelu DS a CX tak zastupoval automobilku Citroen v kategorii velkých vozů a limuzín včetně jeho postupného nahrazování DS ve vládních a státních službách. V lednu 1976 se začaly montovat do modelů Pallas poloautomatické převodovky C-matic a do výroby byla zařazena verze Prestige s prodlouženou karoserií, která vznikla jako reprezentační limuzína pro vybranou klientelu a pro státní správu. Ve stejném termínu začala výroba modelu Break (nadstandardně prostorné kombi) v provedení se všemi pohonnými jednotkami a od října se do nabídky dostala verze Familiale v 8 místném uspořádání interiéru. Od prosince 1976 se nabízela klimatizace v základní výbavě pro modely 2400 s převodovkami C-matic a Prestige.V květnu 1977 se objevil model 2400 GTI s elektronickým vstřikováním paliva Bosch L-jetronic s výkonem 128 k. Od září 1977 se do modelů s motory 2400 se vstřikováním a do modelů GTI a Prestige montovaly 5 stupňové převodovky.Ostatní modely byly nadále vybaveno převodovkami se 4 rychlostními stupni. V únoru 1978 se do výroby dostal motor 2,5 Diesel (jednalo se o shodný motor s 2,2 D s pozměněným zdvihem pístů). Od září 1978 byl zaveden do výroby a montován 3 stupňový automat ZF pro všechny motory (karburátorové i se vstřikováním). Pro motory 2,5 l (1983) se dodával s kratšími rychlostními stupni. Od léta 1979 byl do výroby zaveden nový celohliníkový motor 2,0,který byl vyvinut v kooperaci s Renaultem o výkonu 106 koní, který se montoval do modelů Reflex a Athena.V roce 1981 byla převodovka C-matic plně nahrazena automatickou převodovkou ZF. Od července 1982 přešla automobilka k novému označování svých modelů a dále se používalo označení např. 20TRS, 25TRD, či 25 GTI atd (místo 2200 D apod). Od dubna 1983 se do výroby dostává motor 2,5 turbodiesel a vznikají nové modely 25 RD Turbo a 25 TRD Turbo s výkonem 95 k a maximální rychlostí 175 km/h. V březnu 1984 byl představen model Leader a Orphee-nádherný kabriolet na bázi CX. V červnu 1984 začala automobilka nabízet model 25 GTI Turbo s výkonem 168 k a max. rychlostí 220 km/h. Pro tento model byly vyvinuty pneumatiky Michelin 210/55 VR390 TRX a vůz byl vybaven větším zadním aerodynamickým křídlem pro zlepšení přítlaku zadní části vozu. Od března 1985 jsou vozy GTI Turbo vybaveny na přání systémem ABS, v základu později. V červnu 1985 končí produkce serie CX I a do výroby jde faceliftovaný model CX 2.

CX 2 byl od července 1985 vyráběn v těchto modelových variantách:

20 RE
22 TRS
25 RI, TRI, GTI Turbo
25 Prestige, Prestige Turbo
25 RD, RD Turbo, TRD, TRD Turbo
25 Limousine Turbo

Říjen 1985 – ABS se stalo základním prvkem výbavy na přání, mimo 20 RE,22 TRS. V roce 1986 byl vyroben 1.000.000 CX. Od července 1986 se dostal do výbavy obrovský a velmi účinný katalyzátor výfukových plynů ke všem motorům se vstřikováním. Březen/duben 1986 – do výroby je zařazen model 25 TRD Turbo 2 s mezichladičem stlačeného vzduchu pod předním nárazníkem a výkonem zvýšeným na 120 PS. Motor 2,5 Turbo 2 diesel dostává i model Limousine – stejná karoserie jako u Prestige. Vozy GTI a Prestige automatik jsou pro modelový rok 1988 k dispozici již jen s katalyzátory.
Pro modelový rok 1988 vznikl model „Croisette“ pro F a D jako 25 RD Turbo 2 v počtu 400 ks.
Modelový rok 1989 byl posledním rokem výroby klasické limuzíny CX (označované jako berline), kdy vzniklo dalších 300 exemplářů 25 RD Turbo 2. Od podzimu 1989 byl již ve výrobě nástupce CX – model XM. Karosárna Heuliez v Cérizay prováděla velkovýrobu sanitních vozidel a velkoprostorových vozidel na základě CX Break, který zůstal ve výrobním programu až do roku 1991, kdy jej v lednu 1991 nahradil model XM Break. CX byl v průběhu výroby přestavován a upravován od počátku jeho vzniku mnoha úpravci mezi kterými byl největším právě Heuliez, ale v menší míře se upravovalo i v Holandsku, Belgii a dalších zemích. Nejznámější úpravou CX je zřejmě limuzína pro tehdejšího nejvyššího představitele NDR Ericha Honneckera, kterou provedla karosárna Niellssen ze Švédska. Tato varianta se později objevila i na bázi CX 2 a podle nezaručených zpráv existují snad jen 4 exepláře tohoto vozidla. Mimo užitkových variant a prodloužených limuzín jsou k vidění i prodloužené obytné CX Break od karosárny Heulieze tak i od tvůrce CX Roberta Oprona a mnoho dalších variací. CX byl mezníkem ve vývoji a výrobě automobilů v 70.a 80.letech, byl úspěšným a důstojným nástupcem úspěšné DS. Jeho následovník XM, když se stal také držitelem titulu vůz roku 1989 již tak úspěšný nebyl a dá se říci, že nijak významně do automobilové historie, či do technických pokrokových postupů již nepronikl.

Vzdáleným pokračovatelem, alespoň co do tvaru a linie karoserie je až nový model C6, který však již do kategorie klasiků vozidel jako byl CX nezapadá díky všem technickým a elektronickým instalacím v něm použitých. S nostalgií lze říci, že Citroen CX byl posledním mohykánem (jak bylo napsáno v jednom časopise) mezi klasiky automobilů před hromadnou a rozsáhlou elektronizací automobilů.

Celkem bylo vyrobeno 1042460 ks CX, v jednotlivých letech produkce dle tabulky:

1974 – 11759 ks
1975 – 96778 ks
1976 – 112339 ks
1977 – 112718 ks
1978 – 132675 ks
1979 – 123391 ks
1980 – 77237 ks
1981 – 75213 ks
1982 – 58287 ks
1983 – 56729 ks
1984 – 41949 ks
1985 – 38726 ks (výroba CX 2)
1986 – 35409 ks
1987 – 35630 ks
1988 – 23979 ks
1989 – 6997 ks
1990 – 2081 ks (převážně break)
1991 – 563 ks (pouze break)

Z tabulky je patrno, že v prvních 5.letech produkce se výroba neustále zvyšovala. Po stagnaci a postupném snižování produkce se po faceliftu a nástupu modelu CX 2 držela po 3 roky zhruba na stejné úrovni a od roku 1988, kdy se již očekával příchod nástupce, modelu XM se po zastavení výroby limuzín produkovaly pouze modely Break v zanedbatelných počtech proti době nejsilnější produkce.


 


 


Citroën CX NEO models 1/18

 

I přes takto zásadní vůz evropského automobilismu poměrně dlouhou dobu zůstával stranou zájmu výrobců kovových modelů. Citroën DS vyrábělo Solido, Norev, Sunstár, ale na CX stále žádný z výrobců nepomýšlel. Změna přišla až v únoru 2009 kdy na veletrhu


Spielwarenmesse International Toy Fair v Norimberku představila Holandská firma NEO models, prototyp budoucího resinového modelu CX Citroën CX GTi Turbo 2 1986 ještě pouze jako šedou maketu. Před Vánoci 2009 šel již finální model v krásné hluboké červené metalíze na trh. Při příležitosti uvedení CX na trh byl prezentován další CX starší verze Citroën CX GTi 1982 který mohli vidět návštěvníci Spielwarenmesse International Toy Fair v Norimberku v únoru 2010 ve finální stříbrné barvě. Firma NEO models vyrábí své modely pomoci resinové technologie kterou jsme si již popsali v minulém článku o Citroënu AX proto zde již nebudu odlišnosti opakovat a odkáži Vás na zmíněný článek. NEO model patří mezi TOP výrobce v resinové kategorii, jejich produkty jsou dražší, ale zase platí za kvalitně a detailně zpracované, jako jedni z prvních zavedli u resinů třeba zatáčecí přední kola, modely mají gumové pneumatiky a snaží se co nejvíce napodobit originál.


 


 


text a foto B@RT


 


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.


 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *