Citroën ZX 1.část: historie vozu a modelová Dakar verze ZX
Koncem své výroby v Evropě zahrnovala řada ZX třídveřový i pětidveřový hatchback se šikmou zádí, dále pak čtyřdveřové kombi (Break) a užitkovou verzi. Po přesunutí výroby hatchbacku do Číny (ZX = Fukang) vznikl také sedan, který se v Evropě nikdy nevyráběl. Po jeho úspěchu ho Citroën pro potřeby čínského trhu důkladně přestavěl do verze, která nese název Elysee. Dnes už vznikla další upravená verze s názvem C-Elysee, obojí jako klasický sedan.
Citroën ZX hatchback |
Když nasednete do Citroënu ZX, je to stejné. Interiér z plastů, které působí laciným dojmem, byl už ve své době opravdu překonán. Vnitřek vozu působí poměrně stroze a to i kvůli poměrně skoupé výbavě, zahrnující pouze centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna a posilovač řízení. Bezpečnostní airbagy nebo ABS u prvních verzí ještě chybí a přišlo až později. Za dvouramenným volantem se skrývá poměrně velká kaplička přístrojů s klasickým členěním (otáčkoměr a rychloměr uprostřed, palivoměr a teploměr chladící kapaliny po stranách). Po stranách kapličky přístrojů také najdeme některé ovládací prvky. Zbylé ovladače jsou na středové konzole.
Podvozek je nastaven na komfortní jízdu, v zatáčkách se poměrně dost naklání a je měkký. Citroën si neodpustil lahůdku v podobě originálně řešené zadní nápravy se samořiditelným efektem. Díky ní je jízda mnohem příjemnější bez dalších záludností. Vůz se chová příkladně a řidič rychle pozná, kde jsou hranice bezpečnosti. Převodové ústrojí je dobře odstupňováno a řazení jde dobře. Širokou nabídku motorů tvoří koncernové agregáty PSA.
Rokem 1998 éra vozu ZX v Evropě končí a přichází jeho nástupce, mnohem úspěšnější Xsara. V Evropě bylo vyrobeno 1 709 215 vozů Citroën ZX všech karosářských verzí.
Citroën ZX Rallye
Citroën ZX Rallye Raid 1992 v poušti |
Citroën ZX Dakar dosáhl v letech 1990 až 1997 množství úspěchů v náročných soutěžích. Šlo ale především o reklamu, protože se skutečným autem neměl tento závodní speciál mnoho společného. Podobnost najdeme na profilu karosérie a jeho jménu. Legendárním se stal pilot Ari Vatanen a jeho vítězství v Rallye Paříž – Tripolis – Dakar v r. 1991, či z roku 1996 vůz ZX Pierre Lartiguea z Rallye Paříž – Dakar. Tyto dva úspěšné modely ZX Rallye Raid vyhrály „Dakar“ čtyřikrát a v seriálu mistrovství světa v rallye si připsaly přes tři desítky prvenství. Nelze je opomenout, a proto tuto verzi představím jako první.
Technické parametry závodního speciálu:
Motor je čtyřválec umístěný napříč vzadu a nakloněný o 20 stupňů směrem k zádi. Typ motoru XU15.
Rok |
Hlavní Sponzor |
Jezdci |
1996 | Total | Lartigue, Wambergue, Vatanen, and Servia |
1995 | Total | Lartigue, Salonen, Servia, and Vatanen |
1994 | Total | Lartigue and Auriol |
1993 | Total | Lartigue, Auriol, Ambrosino, and Vatanen |
1992 | Camel | Waldegaard, Vatanen, Ickx, Lartigue, and Ambrosino |
1991 | Camel | Vatanen, Ambrosino, Waldegaard, and Ickx |
Citroën ZX v měřítku 1/18
Rallye verzi ZX zpracovala v měřítku 1/18 francouzská firma Solido a představíme si jí v tomto prvním dílu článku. Civilní vůz Citroën ZX nebyl v Evropě modelově zpracován v měřítku 1/18, ale díky výrobě těchto aut v Číně byla vydána edice těchto vozů pro tamní trh. Proto jsou modely označeny čínskými znaky a v některých drobných detailech se liší od evropských vzorů. Díky tomu máme ZX v provedení klasický hatchback 1/18. Čínskou verzi ZX sedanu, modernizovanou verzi ZX s novým názvem „Elysee“ a zcela novou „C-Elysee“ druhé řady s motorem: 16V čtyřválec objemu 1,6 l a s výkonem 88 koní, která na trh přišla v létě roku 2008. Modely vznikly vždy v několika barevných verzích, některé se drobně lišily. Třeba první verze ZX byla ještě bez zadního spoileru, dále vyšla policejní, závodní verze atd.
Solido Citroën ZX Rallye Raid 1992 v měřítku 1/18
Solido: Citroën ZX Rallye Raid 1992 |
Model není odpružen, má funkční řízení propojené s volantem. Otevírají se mu přední a zadní třetí dveře, kde je krásně zobrazen motor s druhou rezervou. Výrobce dodává v obalu i aretační tyčku pro vypodložení zadních dveří. Na ZX Dakar je vidět robustnost celého závodního speciálu, dvojité tlumiče odpružení, velká kola obutá do pneumatik Michelin a na discích reklama tohoto výrobce pneumatik. Motor najdeme v zadní části i s filtrací nasávaného vzduchu. Na přídi je vidět propracovaný chladicí systém se třemi ventilátory a velkým výdechem horkého vzduchu v kapotě. Interiér vozu se Solidu velmi povedl, sedadla s pásy, velké množství drobných detailů, trochu jednoduše zpracovaná přístrojová deska tvořená samolepkou, radiostanice u spolujezdce, hasicí přístroje a další doplňky. Pod kapotou najdeme motor o obsahu 2499 cm3, druhou rezervu, výfukový systém a další pěkně zpracované díly. Nástřik modelu je kvalitní a bez výhrad, model má i kvalitní potisky reklam a nápisů, které se od původní verze samolepek výrazně zlepšily. Bohužel potisky jsou bez tabákových reklam firmy Camel, které na skutečném vozu byly. Podvozek modelu je jako u originálu a tvoří jej rovná profilovaná deska. Střechu dotváří rám s náhradním kolem, který model opticky ještě zvětšuje a dodává mu mohutnost.
Solido: Citroën ZX Rallye Raid 1992: otevřený motor |
Závěr:
Solido se za ZX Rallye Raid nemusí stydět, postupnou evolucí se z něho stal konkurence schopný model, který nám připomíná tuto legendu Dakaru. Mohl být odpružen, což by umocňovalo jeho terénní ambice a mohl mít i lépe zpracovanou přístrojovou desku. Materiály, barvy a potisk jsou bez výhrad jako i zpracování a lícování jednotlivých částí modelu. Pokud jste fandy Dakaru nebo značky Citroën, neměl by ve vaší sbírce tento speciál chybět.
text a foto B@RT
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.