Citroën ZX 1.část: historie vozu a modelová Dakar verze ZX

 

Koncem své výroby v Evropě zahrnovala řada ZX třídveřový i pětidveřový hatchback se šikmou zádí, dále pak čtyřdveřové kombi (Break) a užitkovou verzi. Po přesunutí výroby hatchbacku do Číny (ZX = Fukang) vznikl také sedan, který se v Evropě nikdy nevyráběl. Po jeho úspěchu ho Citroën pro potřeby čínského trhu důkladně přestavěl do verze, která nese název Elysee. Dnes už vznikla další upravená verze s názvem C-Elysee, obojí jako klasický sedan.  

 








Citroën ZX hatchback
Tomuto vozu se někdy přezdívá „hranatá krabice“ kvůli jeho poněkud zastaralému vzhledu. Přední část charakterizují poměrně ostré hrany předních světlometů a mezi nimi umístěná mřížka chladiče, kterou tvoří horizontální příčka se znakem automobilky Citroën – dvojitý šíp mířícím kolmo vzhůru. Vzhled přídě vozu dotváří jednoduchý přední nárazník. Při pohledu na boční profil vozu vidíme klasický pětidvéřový hatchback se splývavou zádí. Jedinou zvláštností může být samostatně oddělené okno za C-sloupkem. Záď vozu už ničím výjimečným nepřekvapí. Hladké dveře zavazadlového prostoru a sdružené koncové svítilny už jen dotvářejí velmi konzervativní a na dnešní dobu nezajímavý design celého kompaktního hatchbacku. Praktické kombi nabídne veliký prostorný kufr, který se stal pro ostatní vzorem, a proto vydržel v Evropě ve výrobě nejdéle. Kupé mohlo mít více agresivní linky, tak jako třeba jeho nástupce Xsara Coupé. 

 


Když nasednete do Citroënu ZX, je to stejné. Interiér z plastů, které působí laciným dojmem, byl už ve své době opravdu překonán. Vnitřek vozu působí poměrně stroze a to i kvůli poměrně skoupé výbavě, zahrnující pouze centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna a posilovač řízení. Bezpečnostní airbagy nebo ABS u prvních verzí ještě chybí a přišlo až později. Za dvouramenným volantem se skrývá poměrně velká kaplička přístrojů s klasickým členěním (otáčkoměr a rychloměr uprostřed, palivoměr a teploměr chladící kapaliny po stranách). Po stranách kapličky přístrojů také najdeme některé ovládací prvky. Zbylé ovladače jsou na středové konzole.


 


Podvozek je nastaven na komfortní jízdu, v zatáčkách se poměrně dost naklání a je měkký. Citroën si neodpustil lahůdku v podobě originálně řešené zadní nápravy se samořiditelným efektem. Díky ní je jízda mnohem příjemnější bez dalších záludností. Vůz se chová příkladně a řidič rychle pozná, kde jsou hranice bezpečnosti. Převodové ústrojí je dobře odstupňováno a řazení jde dobře. Širokou nabídku motorů tvoří koncernové agregáty PSA.


Rokem 1998 éra vozu ZX v Evropě končí a přichází jeho nástupce, mnohem úspěšnější Xsara. V Evropě bylo vyrobeno 1 709 215 vozů Citroën ZX všech karosářských verzí.


 


Citroën ZX Rallye


 










Citroën ZX Rallye Raid 1992 v poušti


Citroën ZX Dakar dosáhl v letech 1990 až 1997 množství úspěchů v náročných soutěžích. Šlo ale především o reklamu, protože se skutečným autem neměl tento závodní speciál mnoho společného. Podobnost najdeme na profilu karosérie a jeho jménu. Legendárním se stal pilot Ari Vatanen a jeho vítězství v Rallye Paříž – Tripolis – Dakar v r. 1991, či z roku 1996 vůz ZX Pierre Lartiguea z Rallye Paříž – Dakar. Tyto dva úspěšné modely ZX Rallye Raid vyhrály „Dakar“ čtyřikrát a v seriálu mistrovství světa v rallye si připsaly přes tři desítky prvenství. Nelze je opomenout, a proto tuto verzi představím jako první.


Technické parametry závodního speciálu:

Motor je čtyřválec umístěný napříč vzadu a nakloněný o 20 stupňů směrem k zádi. Typ motoru XU15. Objem motoru 2 499cm3, výkon 300 koní pří 4500 otáčkách, další verze měly až 330 koní. Maximální otáčky motoru dosahovaly 7 300 za minutu. Turbodmychadlo Garett na výfukové plyny s odděleným odlehčovacím ventilem. Vůz měl 1 centrální palivovou nádrž plus 2 přídavné nádrže, celková kapacita byla 480 litrů paliva. Náhon samozřejmě na všechna čtyři kola. Ručně řazená převodovka umístěná napříč. Přední a zádní osy mají samosvorný diferenciál. Zavěšení kol je mechanické a všechna kola nezávislá, každé kolo má zdvojený tlumičový systém odpružení. Řízení klasické s hydraulickým posilovačem. Brzdy mají dva okruhy – přední a zadní. Rozměry jsou – délka / šířka / výška vozu – 4690mm / 2018 mm / 1810mm; hmotnost činí 1450 kg. Dvoudveřové coupé je zhotovené z kevlarových vláken. Speciál dosahuje rychlosti až 205 kilometrů za hodinu.






























  


Rok  


 


Hlavní Sponzor


 


Jezdci


 1996  


 Total


 Lartigue, Wambergue, Vatanen, and Servia


 1995  


 Total


 Lartigue, Salonen, Servia, and Vatanen


 1994  


 Total


 Lartigue and Auriol


 1993  


 Total


 Lartigue, Auriol, Ambrosino, and Vatanen


 1992  


 Camel


 Waldegaard, Vatanen, Ickx, Lartigue, and Ambrosino


 1991  


 Camel


 Vatanen, Ambrosino, Waldegaard, and Ickx


Citroën ZX v měřítku 1/18


Rallye verzi ZX zpracovala v měřítku 1/18 francouzská firma Solido a představíme si jí v tomto prvním dílu článku. Civilní vůz Citroën ZX nebyl v Evropě modelově zpracován v měřítku 1/18, ale díky výrobě těchto aut v Číně byla vydána edice těchto vozů pro tamní trh. Proto jsou modely označeny čínskými znaky a v některých drobných detailech se liší od evropských vzorů. Díky tomu máme ZX v provedení klasický hatchback 1/18. Čínskou verzi ZX sedanu, modernizovanou verzi ZX s novým názvem „Elysee“ a zcela novou „C-Elysee“ druhé řady s motorem: 16V čtyřválec objemu 1,6 l a s výkonem 88 koní, která na trh přišla v létě roku 2008. Modely vznikly vždy v několika barevných verzích, některé se drobně lišily. Třeba první verze ZX byla ještě bez zadního spoileru, dále vyšla policejní, závodní verze atd.


 


Solido Citroën ZX Rallye Raid 1992 v měřítku 1/18

 









Solido: Citroën ZX Rallye Raid 1992
Původní model vyšel ještě v červených barvách a v obalech Majorette, následně byl distribuován pod značkou Solido. Model prošel mnoha změnami, původní červenou barvu a reklamy řešené klasickou samolepkou vystřídala žlutá verze s kvalitním potiskem a mnoha dalšími doplňky, které postupně na modelu přibývají. Jedná se o přídavná přední světla, rezervu na střeše, zadní plechové nájezdy na vyproštění vozidla z písku a další detaily především v interiéru. Tento popis se bude týkat poslední verze modelu, které je dostupná v prodejní síti.

 

Model není odpružen, má funkční řízení propojené s volantem. Otevírají se mu přední a zadní třetí dveře, kde je krásně zobrazen motor s druhou rezervou. Výrobce dodává v obalu i aretační tyčku pro vypodložení zadních dveří. Na ZX Dakar je vidět robustnost celého závodního speciálu, dvojité tlumiče odpružení, velká kola obutá do pneumatik Michelin a na discích reklama tohoto výrobce pneumatik. Motor najdeme v zadní části i s filtrací nasávaného vzduchu. Na přídi je vidět propracovaný chladicí systém se třemi ventilátory a velkým výdechem horkého vzduchu v kapotě. Interiér vozu se Solidu velmi povedl, sedadla s pásy, velké množství drobných detailů, trochu jednoduše zpracovaná přístrojová deska tvořená samolepkou, radiostanice u spolujezdce, hasicí přístroje a další doplňky. Pod kapotou najdeme motor o obsahu 2499 cm3, druhou rezervu, výfukový systém a další pěkně zpracované díly. Nástřik modelu je kvalitní a bez výhrad, model má i kvalitní potisky reklam a nápisů, které se od původní verze samolepek výrazně zlepšily. Bohužel potisky jsou bez tabákových reklam firmy Camel, které na skutečném vozu byly. Podvozek modelu je jako u originálu a tvoří jej rovná profilovaná deska. Střechu dotváří rám s náhradním kolem, který model opticky ještě zvětšuje a dodává mu mohutnost. 






 




Solido: Citroën ZX Rallye Raid 1992: otevřený motor

 

Závěr:

Solido se za ZX Rallye Raid nemusí stydět, postupnou evolucí se z něho stal konkurence schopný model, který nám připomíná tuto legendu Dakaru. Mohl být odpružen, což by umocňovalo jeho terénní ambice a mohl mít i lépe zpracovanou přístrojovou desku. Materiály, barvy a potisk jsou bez výhrad jako i zpracování a lícování jednotlivých částí modelu. Pokud jste fandy Dakaru nebo značky Citroën, neměl by ve vaší sbírce tento speciál chybět.


text a foto B@RT


 


 


 



Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *