Solido: Citroën HY 1962 Michelin, šedý, Hasič. |
Řada H je nezaměnitelná s tehdejšími vozy díky známým hranatým tvarům a použitému vlnitému plechu. Sám designér se netajil inspirací legendárního německého letounu Junkers Ju-52, kdy tenký plech byl dodatečně zvlněn, aby byla zvýšena pevnost při zachování nízké váhy stroje. Dodávka tak tvořila obrázek poválečné Francie na několik desetiletí. Byla využívána soukromníky všeho druhu, tak všemožnými institucemi např. Policie, Ambulance, Hasiči atd.
Dodávky H se vyznačovaly na svou dobu v oboru užitkových vozidel krajně neobvyklými konstrukčními rysy. Především pohonem předních kol, kde panovaly obavy, zda budou mít i po naložení nákladu dostatečnou adhezi, ale Citroën jako u dalších vozů té doby přední pohon prosazoval a budoucnost mu dala zcela zapravdu. Dále tuhou celokovovou karoserií, v některých provedeních s plošinovou konstrukcí podvozku, v jiných jako samonosný karosářský celek Vanu. Pohon předních kol umožnil snížit úroveň ložné plochy do pouhých 420 mm nad zemí, což nejen zpříjemnilo nakládání, ale umožnilo i další speciální karosářské varianty.
Vývoj této řady nazývané zpočátku TUB začal již v roce 1937 a konstruktéři využili zkušeností i celých agregátů z „gangsterského“ sedanu Traction Avant (francouzsky přední pohon). Se zážehovými motory o objemu 1,6 a 1,9 l mohly skříňové vozy uvézt 500 až 850 kg nákladu o celkovém objemu až 7 m3, přičemž největší z prototypů s celkovými rozměry 4040 x 1960 x 2130 mm měl pohotovostní hmotnost pouhých 1380 kg! Za války byl vývoj Němci přísně zakázán, probíhal proto v utajení. Souběžně se připravovala výroba řady G, vyplňující mezeru mezi vanem 2 CV a řadou H. Citroeny G z vnějšku připomínaly typ H, měly však menší vnější rozměry (většinou 3400 x 1650 x 2000 mm). Pod kapotou se objevil vzduchem chlazený dvouválec 375 cm3 z 2 CV a kapalinou chlazený čtyřválec 1628 cm3 z Traction Avant 7 CV. Úsměvně dnes působí objem palivové nádrže – pouhých 22 litrů. Řada G se nikdy nedočkala valného rozšíření.
Solido: Citroën HY 1962 „Pompiers“ se zadním oknem. |
V okamžiku představení na Pařížském autosalonu 1947 měl Citroen H s motorem 1,9 l zvýšenu užitečnou hmotnost na 1200 kg. Následujícího roku prokázal své kvality jako oficiální doprovodné vozidlo kultovního, všemi sledovaného cyklistického závodu Tour de France. Nejrozšířenější variantou bylo provedení HY, z dalších jmenujme HZ, HX či HW. HZ bylo lehčí a menší, HX a HW zase objemnější a s větší užitečnou hmotností. Uživatel mohl vybírat ze sedmi kombinací rozvoru a délky karoserie, což se odráží v označení modifikací od A do F a tím byla zajištěna velká variabilita celé konstrukce dodávek. Řada H měla skříně o objemu od 7,3 do 16,4 m3, čehož bylo dosaženo až o 1200 mm delším rozvorem, o 600 mm delším zadním převisem a o 300 či 500 mm vyšší střechou. Největší celková hmotnost pak činila 3100 kg.
Modelový rok 1961 byl ve znamení nového britského vznětového motoru Perkins o objemu 1700 cm3, jenže problémy s výkyvy vstřikovacích tlaků se podařilo uspokojivě vyřešit až po pěti letech zavedením nového rotačního čerpadla. Novinkou sezóny 1972 se staly velmi dobře zpracované sanitní verze HW, pojaté i jako pojízdné chirurgické ambulance. Aby pacienti při převozu netrpěli nepříjemnými otřesy, aplikoval Citroen svou vyspělou hydropneumatickou soustavu odpružení se stavitelnou světlou výškou. Po řadě dalších dílčích úprav dospěla éra Citroenů H dne 14. prosince 1981 k definitivnímu konci. Většina vozů byla vyrobena a prodána v mateřské Francii, ale pobočné závody byly i v Belgii a Nizozemsku. Všech verzí se vyrobilo 490 165 kusů.
Citroën HY Solido
Tento legendární automobil pro sběratele zpracovala ve větším měřítku pouze firma Solido. Bohužel, aby model mohl mít standardní krabici tohoto výrobce, upustil francouzský výrobce od zavedeného měřítka 1/18 a použil zcela ojediněle měřítko 1 / 21,5 což ve sbírce 1/18 dělá model příliš drobným na dodávku a ve sbírce 1/24 zase příliš velkým. Jestli mělo Solido i další důvody bohužel nevím, ale prodeji modelu to podle mého názoru spíše uškodilo.
Solido: Citroën HY 1962 nejrozšířenější varianta „šedý“. |
Model se vyrábí od roku 1998 až dodnes. Během této doby prošel několika změnami a vyšlo mnoho barevných verzí. První modely se vyráběly ještě v domovské Francii, poznáme je podle obligátního Made in France a starší metody lakování karosérie, dále tyto původní modely ještě neměly potisky SPZ, ale sběratel dostával aršík samolepek (to platilo i o mřížky na kapotě, které nebyly stříkané z výroby). Ve Francii se ještě dále vyráběla varianta se zadním proskleným oknem, byl to HY Hasič a šedý.
Po přestěhování výroby do Číny model dostává nový lak, veškeré samolepky a obtisky jsou nahrazeny potiskem hotového modelu. Celý interiér a vnitřní prvky, které byly původně z výroby ve Francii uchyceny systémem kolíčků, jsou už nově navíc zakončeny zatavením pájecí pistolí. Čínské chromové díly jsou také odlišné.
Solido zpracovalo nejrozšířenější variantu HY z roku 1962. Model umožňuje otevírat přední dveře a vrchní díl zadních dveří, který nemá bohužel zasklené okno. Boční posuvné ani zadní spodní díl dveří bohužel otevřít nejdou a nelze ani otevřít kapotu, což je velká škoda. Model má funkční řízení, které však není propojeno s volantem a model není odpružen.
Solido: Citroën HY 1962 „Michelin“. |
Exteriér modelu je velmi povedený, celá karosérie je kovová a model tím pádem těžký. Zpracování není prakticky co vytknout, vše dobře lícuje a je na výborné úrovni. Každý detail má vlastní díl, kliky světla a podobně, nic netvoří pouze nástřik. Podvozek modelu tvoří plastová destička s vyobrazením skutečného podvozku a výfuku, kola jsou zavěšena samostatně na nápravách. Jediná samostatně vyrobená část je první chromový tlumič výfuku. Interiér vozu je velmi jednoduchý a obsahuje ovládací prvky Citroëna HY. Sedadla působí dost plastově a výrobce je mohl vyrobit lépe. V ložné ploše jsou po stranách umístěny lavice, které v některých původních verzích nebyly osazeny. Původní francouzské modely nemají karosérii nastříkanou zevnitř, což při otevřených dveřích nepůsobí na pohled moc dobře. Některé verze mají majáčky (Hasič), reklamní postavičky na střeše (Michelin) a podobné drobné rozdíly.
Modely vznikly v mnoha barevných verzích, které naleznete zde:
Ref: 8053 rok uvedení 1998 barva žlutá – Servis Citroën
Ref: 8054 rok uvedení 1998 barva šedá – civilní verze
Ref: 8060 rok uvedení 1999 barva žluto/červená – cirkus PINDER
Ref: 8207 rok uvedení 2000 barva červená – hasič Pompiers
Ref: 8409 rok uvedení 2000 barva žlutá – Bouillon Kub
Ref: 8410 rok uvedení 2000 barva bílá – reklamní veselá kráva „La vache qui rit“
Ref: 8415 rok uvedení 2000 barva žluto/červená – cirkus Pinder (druhé vydání)
Ref: 8201 rok uvedení 2005 barva žlutá – reklamní Michelin
Ref: 8170 rok uvedení ???? barva zeleno/bílá – reklamní Perrier
Ref: 8409/01 rok uvedení ???? barva modro/oranžová – reklamní Honda
Ref: 8409/02 rok uvedení 2007 barva oranžová – reklamní Orangina
Ref: 8409/03 rok uvedení 2007 barva zelená – reklamní Palmolive
Výroba se stále nezastavila, a proto další verze by měly zřejmě přibývat.
Solido: Citroën HY 1962 „Citroën Servis“. |
Závěr:
Model je obdobný Citroënu 2CV od stejného výrobce. Tedy opět model, který byl kdysi na velmi slušné úrovni, je dnes už spíše podprůměrný. Čas pochopitelně prověří jeho kvalitu, a to zvlášť ve srovnání s dnes již lépe zpracovanými jinými kovovými modely aut. Kouzlo HY Solido spočívá v délce jeho produkce, množství barevných variant a dostupné ceně pro začínající sběratele. Přesun výroby z Francie do Číny na modelu zanechal kvalitativní zlepšení, které je vidět především v lakování modelů a tištění nápisů. Model nemá stále žádnou konkurenci, a protože v dodávkovém sektoru nejsou prozatím žádné náznaky zahájení výroby u jiných firem, nedá se v nejbližší době ani očekávat. Stejně jako se vyráběl skutečný vůz HY velmi dlouho, tak jen tak nezmizí z výroby i tento model.
text B@RT, foto B@RT a Tomáš Válek
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.