Y-10D 1957 Maserati 250F

 

Měřítko 1/35                                          Roky výroby popisovaných variant: 1986–87

 








Formule Maserati 250F mezi klasické yesteryeary svým vzhledem vůbec nezapadá a  modelovým zpracováním také nezaujme.

Dostupnost: Model formule Maserati se dodával poměrně krátkou dobu, přesto bylo vyrobeno téměř 100 tisíc kusů a je dostupný za běžné ceny. DIFFICULT – jako méně běžný hodnotí MICA model bez letopočtu 1986 vespod, ale jeho cenu to v současné době nezvyšuje.

 

Popis a historie: Model Y-10D Maserati je doutníkovitý monopost složený ze dvou kovových odlitků, karoserie a spodku. Jedinou změnou je přidaný letopočet 1986 na zadní část spodního dílu, asi třetina produkce se vyrobila bez něj. Mezi snýtované kovové části je vložen šedostříbrný plastový díl znázorňující uchycení a odpružení přední i zadní nápravy. Ze stejného materiálu je výfuk vystupující po levé straně modelu a velký tříramenný volant v kokpitu společně s černou plastovou sedačkou. Před kokpitem je umístěn podkovovitý větrný štítek z průhledného plastu. Působením světla plast žloutne, ale varianta to pochopitelně není. Pro tento model a model y-16C Ferrari byla vyvinuta samostatná špicovaná 24-ti paprsková kola o průměru 21 mm s naznačenými brzdovými bubny vzadu. Kola nejsou klasicky nýtovaná, jsou na osku s přesahem naražena a na osce se neprotáčejí. Tato technologie se později stala standardem i pro ostatní modely Yesteryear.

 










Modely závodniček ze série Grand Prix byly dodávány ve speciálně upravených krabičkách typu J.

Barva modelu: Model Maserati byl stříkán červenou barvou, ale její odstín neodpovídá odstínu italské národní červené. Barva je nanesena poměrně nekvalitně s velkým množstvím nečistot a povrch není úplně lesklý. Oba díly byly lakovány samostatně, takže jejich odstíny se někdy liší. Vpředu na kapotě a vzadu zboku zleva i zprava byly aplikovány obtisky s černým číslem 12 v bílém kruhu. Ani obtisky nejsou příliš kvalitní, takže pod bílou barvou mírně prosvítá červená barva modelu.

S dalších dílů měla povrchovou úpravu již pouze kola. Finiš stříbřitého pokovení byl buď vysoce lesklý nebo matnější. Při nedostatku jiných podstatnějších rozdílů i toto MICA považuje za varianty.


Krabičky: Modely Y-10D Maserati se po krátkou dobu své výroby prodávaly pouze v krabičkách typu J. Přesto se na těchto krabičkách „stačily“ objevit zajímavé odlišnosti. Podrobnosti najdete v článku o krabičkách.









Na snímku vlevo je spodek novější varianty s letopočtem nad zadním nýtem. U prvních variant vpravo letopočet nebyl.
Model ve své době:
Y-10D Maserati byl na trh uveden v roce 1986 a po 16-ti leté kariéře vyřadil ze série Yesteryear model Y10C Rolls Royce Silver Ghost. Čtyři modely GP byly zařazeny do série Yesteryear v rámci promo akce související s uvažovaným sponzorováním závodů GP firmou Matchbox Ltd. Z dohody o podpoře nakonec sešlo a ani modely nebyly velkým úspěchem. Výroba ypsilonek byla vzápětí převedena na Makao, ale Maserati se tam již dále nevyrábělo. V roce 1988 byl do série zařazen poslední model pod číslem 10, speciální limitovaný Y-10E 1931 Diddler Trolley Bus.

 

Skutečný 1957 Maserati 250F: Tato formule představovala jeden z posledních úspěchů firmy Maserati ve formuli 1, protože zakrátko své působení v těchto závodech ukončila. V sezóně 1957 startovaly celkem 3 vozy typu 250F „Lightweight“ včetně vozu J. M. Fangia. Text na krabičce uvádí, že jejich šestiválcový motor o obsahu 2493 ccm měl výkon 270 koňských sil a dosahovaly rychlosti až 230 km/h.   


text a foto Libor Mikš


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *