Y-9B záloha

 

nejstarší Y-9B-1 ve světlejší barvě a s kovovými držáky střechy

 

Měřítko 1/48; rok výroby: Y-9B-1+2 1968; Y-9B-3 1968-69; Y-9B-4 1970-72; Y-9B-5 a další verze) 1973-82

 

Dostupnost: Varianty tohoto modelu se obecně shánějí obtížněji než běžnější „béčka“. Jeho jednotlivé varianty se totiž v období Regular Wheels vyráběly relativně krátkou dobu. První verze Y-9B-1 v limetové barvě je Scarce (vzácná). Další nejstarší verze s kovovými výstupky pro držáky střechy je Difficult (těžko dostupná). Nejvzácnější jsou přechodové Y-9B z roku 1974, které mají staré karosérie ve žluté metalíze z období Regular Wheels, ale jsou už osazeny novými plastovými pochromovanými koly. Very rare (velmi raritní) je varianta, která má ještě karosérii ve staré žluté metalíze, ale blatníky v nové světlečervené metalíze. Cena novějších modelů už je nižší.

 

Popis modelu: Model Y-9B se vyráběl opravdu ze všech modelů Matchbox nejdéle, dokonce déle než velmi oblíbený a známý Y-1B 1911 Ford T, ale i než všechny modely řady No. 1-75 a dalších sérií. Největší produkce Y-9B Simplex nastala na nových plastových kolech po roce 1973, tedy po období Regular Wheels.

První relativně vzácnější verze Y-9(B-1) a (B-2) se liší jen odstíny barev, světlejší nebo tmavší ostře zelenou. Trochu více se cení světlejší odstín, protože se tmavší stříkal déle. Verzi B-1 poznáte snadno podle toho, že její kovové držáky střechy vystupují přímo z boků karoserie. Američané jim říkají „pins“, neboli špendlíky. Vůbec nejvzácnější Simplexy jsou první exempláře B-1, které neměly pod těmito „piny“ žlábky. Lesney je totiž rychle doplníl, když střechy už v krabičkách sklouzávaly z karoserie. Y-9B s kovovými výstupky pro uchycení střechy se vyráběly jediný rok a byly vždy jen v celopapírových krabičkách.

rozdílné držáky verzí B-1 (vlevo), B-2 a B-3 jsou snadno rozpoznatelné

Ani instalování žlábků pod kovové držáky střechy Simplexu úplně nevyřešilo její stabilitu. Proto Lesney už v roce 1969 upravil karoserii i upevnění střechy. Novější verze Y-9B-3 má už výstupky pro střechu plastové, rozšířené v očkách držáků jako pevné nýty. Na místě bývalých kovových výstupků je karoserie vykrojená a plastové držáky vystupují z vnějších boků sedaček. Odstín této verze je stejný jako tmavší barva Y-9(B-2). Varianta B-3 se vyráběla jen o málo déle než jeden rok, i když ve velkém množství. Zajímavé je, že jsem ji často objevil i ve starších papírových krabičkách. Nejspíše došlo k souběhu už při balení v továrně Lesney, protože podvodní kšeftaři z pochopitelných důvodů spíše dávají starší modely do novějších krabiček. Tato verze Simplexu se nicméně standardně vyráběla v krabičkách s celofánem.

 

Y-9B s plastovými držáky střechy, který se balil do celopapírových, ale hlavně pak do okénkových krabiček.

Modely Yesteryear vydané v letech 1969-72 jsou mezi sběrateli ceněnější než většina modelů druhé poloviny šedesátých let. Týká se to i verzí Y-9B-4 a B-5, které jsou ze všech Simplexů nejdražší, samozřejmě s výjimkou prvních zmíněných modelů bez žlábků pod kovovým držákem střechy. Mají zlatou karoserii, temně červené blatníky a černou střechu.

Skutečnému automobilu 1912 Siplex je nejblíže obyčejná zelená barva, protože metalízy se ještě v ranném věku automobilů nestříkaly. Historickou podobu ale Lesney stále častěji nerespektoval, což se týká i pozdějších verzí Y-9B, které se už po roce 1973 vyráběly na plastových kolech. Tím, že v sedmdesátých letech Lesney stále méně dbal na to, jak auta vypadla ve skutečnosti, nezachytil dostatečně brzo vzmáhající se oblibu věrných modelů automobilů. To se mu později vymstilo, ale to už je jiná kapitola.

 

 

 

 

Krabičky: První Y-9B se ještě vyskytovaly v celopapírových krabičkách typu E a E1. Do boxů E1 se krátce balily i novější verze s plastovými držáky střechy. Ty se pak ale vyskytovaly hlavně v okénkových krabičkách typu F a vzácněji i G. Simplex v červené barvě na plastových pochromovaných kolech už měl takzvaný woody (dřevěný) box H a pak další už méně atraktivní typy.

 

 

Alexandr Pícha

Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít jen s písemným souhlasem serveru www.diecast.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *