Vznik modelu MATCHBOX Yesteryear Y-9B 1912 Simplex


Tento předprodukční model vznikl v roce 1966 ve vývojovém oddělení Lesney. Provizorní maketu sestavili vývojáři převážně
z upravených dílů jiných ypsilonek. Z Y-13B Daimleru vzali část karoserie, z Y-3B Benzu masku chladiče a z Y-11B Packardu štít
s pozičními světly. Vše různě pospojovali a narychlo vymodelovali autentickou střechu, přední blatníky a držák rezervy. Teprve poté, co vedení Lesney předběžně model schválí do výrobního programu, přistoupí vývojáři k náročné práci na maketě podle nákresů skutečného vozu. Foto: Lesney


První vzácnější varianta Y-9B/1 Simplex se stříkala světlou „limetovou“ barvou. Ta se zřetelně odlišuje od sytě zelené barvy pozdějších verzí. Hladká béžová střecha je ještě
uchycená na kovových čepech vystupujících z karoserie.
Foto: Velká kniha o modelech MATCHBOX Yesteryear 1956-72



Jedna z posledních variant na kovových kolech Y-9B/13 Simplex
z roku 1970 v raritním nepoškozeném americkém blister packu US4. Tiskl se na něj obrázek Simplexu z novější krabičky typu F. Foto: Velká kniha o modelech MATCHBOX Yesteryear 1956-72
  

Mohutný automobil Simplex 50 HP v provedení karosérie Toy Tonneau si vedení Lesney vybralo „na dálku“ z katalogu a fotografií z Long Island Automotive Museum v Southhamptonu u New Yorku. O zakreslení a zaměření tohoto vozu požádal majitele sbírky Henryho Austina Clarka šéf propagace Peter J. Webb, který také jako jeden z mála pracovníků Lesney muzeum v americkém Southhamptonu navštívil.

Webb už měl se spoluprací s Clarkem výborné zkušenosti. V předchozích letech s ním dojednal fotografování, zakreslení a zaměření jeho historických automobilů pro přípravu modelů Y-11B Packard Landaulet a Y-14B Maxwell Roadster. Ani Y-9B Simplex nezakreslovali inženýři z Lesney, ale opět se plně spolehli pracovníky Clarkova muzea.

Na jaře roku 1966 Austin Clark a jeho spolupracovníci Simplex nafotili, zakreslili, proměřili a dokumentaci odeslali do Londýna. Leslie Smith jménem Jacka Odella zaslal Clarkovi děkovný dopis a informoval ho, že v Lesney projednají na „New Model Meeting“ celý proces zhotovení modelu. Za dva týdny na to napsal Peter Webb do Southamptonu, že Ken Wetton z vývojového oddělení už zhotovil nádherný „hand-made studio model“ Simplexu. Stejně jako v předchozích ale od zhotovení makety vedla k sériové výrobě modelu Y-9B Simplex dlouhá cesta, opět déle než dva roky.

Na jaře roku 1967 se začala připravovat pro Simplex zároveň krabička typu E1. J. C. H. McMillan z propagačního a obchodního oddělení Lesney proto v dubnu 1967 dodatečně požádal Clarka o technické údaje Simplexu.

Americká divize Freda Bronnera dostala první vzorky ještě předprodukčních modelů v polovině listopadu 1967, aby je mohla použít k přípravě propagačních materiálů na příští sezónu. Do výroby se ale Y-9B Simplex dostal až další rok na jaře a zásilku s prvními sériovými modely obdrželo Long Island Automotive Museum z Anglie až začátkem dubna 1968.

Austin Clark ocenil detailní autentické provedení tehdy nové ypsilonky. Na rozdíl od předchozích modelů automobilů ze své sbírky byl ale zklamaný limetově zelenou barvou karosérie s ostře červenými sedačkami. V dopise novému šéfovi propagace M. R. Bakkerovi dokonce označil barvu Y-9B Simplexu za „pretty bad“. Skutečný 1912 Simplex 50 HP Toy Tonneau z Clarkova muzea měl totiž červenou karoserii a černou střechu. Tyto barvy dostala až inovovaná verze Y-9B Simplexu vyráběná po roce 1973. Neautentická ale zas byla jeho nová široká plastová kola s pochromovanými loukotěmi a stejně tak žluté sedačky a maska chladiče.

Model ve své době

Skutečný automobil Simplex není ve světě příliš známý. Sportovní střih tohoto mohutného amerického vozu je ale natolik působivý a jako model je tak dobře provedený, že se nakonec zajišťoval společnosti Lesney a dalším vlastníkům značky Matchbox neuvěřitelně dlouhou prodejní jistotu. Y-9B Simplex se sériově vyráběl od jara 1968 až do roku 1989 a jednorázově ještě v roce 1996. Jeho kariéra tak zasáhla pět období série Yesteryear. Bylo to nejen delší dobu než v případě modelu světově známé a populání „plechové Lízy“ Y-1B Ford T, ale Y-9B Simplex se vyráběl dokonce déle než naprostá většina dalších matchboxů ze všech sérií.

Po roce 1972 ho Lesney převedl do inovované řady ypsilonek se širšími plastovými koly. V dramatickém přechodovém období kolem roku 1973 se Y-9B Simplex vyskytl v přechodové variantě ve starší kombinaci zlaté a červené metalízy na nových plastových kolech. Barva blatníků této raritní verze je světlejší. Poté se Lesney u Simplexu vrátil ke klasickým nemetalickým barvám. Nejprve to byla jasně červená a pak následovaly další. Nejnovější je žluto-černá kombinace.

Také další osud Y-9B Simplexu byl zajímavý. Po bankrotu Lesney v roce 1982 ho převzala do výrobního programu nová korporace Matchbox Toys International hongkongského podnikatele Davida C. W. Yeha. Značka Lesney nicméně zmizela z jeho podvozku až v roce 1986. Y-9B Simplex se pak stal jediným yesteryearem ze šedesátých let, který se vyráběl také mimo Velkou Británii. V roce 1987 přenesla Yehova společnost výrobu Simplexu do Asie, na krátkou dobu  se na jeho podvozku proto objevil nápis „MATCHBOX MACAU“. A v roce 1996 vydal Simplex ještě Mattel pod kódem YMS08 v edici ke čtyřicátému výročí série Yesteryear.

O historii, konstrukci, variantách a krabičkách tohoto a dalších modelů se dočtete v jednotlivých kapitolách publikace Velká kniha o modelech MATCHBOX Models of Yesteryear 1956-72.

Alexandr Pícha

 

Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *