Y-6D 1920 Rolls Royce Fire Engine

 

Měřítko 1/48                                          Roky výroby popisovaných variant: 1977–88

 








Elegantní Rolls Royce ve službách hasičů převzal spodek od staršího Y-7C Rolls Royce. model na tomto obrázku má hnědý žebřík s většími patkami. Žebřík se dá sundat a při montáži se nasazoval někdy obráceně a patky pak byly vzadu.

 

Dostupnost: Výskyt jednotlivých verzí Y-6D Rolls Royce Fire Engine je přece jenom o poznání nižší než u běžných typů. Přesto není nedostupný a běžné verze v současné době ani nejsou výrazně dražší. Stupněm Very Rare jsou klasifikovány modely bez vymezujících svislých výstupků pro obtisk. Pokud se vám jej podaří získat i s bílým žebříkem, máte model Extremely Rare. Hodnocení Very Rare dostaly také modely s jasně červenými sedadly. Nižšími stupni vzácnosti Difficult a Scarce se označují modely s jinými než standardními koly. Další podrobnosti naleznete v bílé knize MICA.  

 

Popis a historie: Mírně upravený odlitek spodku z typu Y-7C-Rolls Royce doplněný o kód „No Y-6“ nad „No Y-7“ se dále používal pro oba modely včetně stupačky a malé nádržky u levého předního blatníku. Karoserie je celá unikátní, první odlitky ještě neměly svislé vymezovací výstupky pro obtisk. Konstruktéři také využili i přední sklo z modelu Y-2C Prince Henry Vauxhall, proto je mimořádně kovové. Standardní je také volant a pochopitelně kola. Zbývající součásti jsou již zkonstruovány pouze pro tento model a patří k nim sedadla v kabině, černé postranní lavice, přední a zadní zlacený držák žebříku a vlastní žebřík. Unikátní je také plastový zlacený díl masky chladiče s mřížkou a reflektory. Žebřík je zakončený buď nízkými rovnými výstupky nebo vyššími do oblouku.

 






 

Oba modely mají žebřík nasazen patkami dozadu. Starší verze vlevo s červenohnědým žebříkem a menšími patkami má o něco světlejší červenou barvu. Novější verze vpravo má již bílý žebřík s většími patkami a je  tmavší. Malá válcová nádržka u blatníku má svůj původ u modelu Y-14B Maxwell.  

 

Barva modelu: jako hasičský vůz je Y-6C Fire Engine samozřejmě červený, u pozdějších verzí je odstín o něco tmavší. Poslední verze měly spodní díl lakovaný černě. Žebřík mají buď bílý, nebo tmavě hnědý, případně červenohnědý. Kola včetně rezervy bývají standardně pokovená zlatě, ale výjimečně se vyskytují i jiná. Na obou bocích je aplikovaná nálepka s nápisem BOROUGH GREEN & DISTRICT.  


 

Krabičky: První verze se ještě dodávaly v oranžově žluté  krabičce typu H2 „Woodgrain“. Pozdější modely dostávaly postupně všechny čtyři verze boxů I. Poslední modely s černými blatníky se balily do tmavě červených krabiček J.   

 









Poslední verze modelu měla spodní díl s blatníky stříkaný černě a dodávala se v hnědočervených krabičkách typu J. Žebřík býval bílý s velkými patkami.

 
Model ve své době: Y-6D Rolls Royce Fire Engine v roce 1977 nahradil v sérii vysloužilce Y-6C Cadillac. První verze v krabičkách Woodgrain patřily k hůře dostupným modelům, ale ve slámových  krabičkách typu I se již dodávaly i do našeho TUZEXU za jednotnou cenu 26 tuzexových bonů. V roce 1988 jej nahradil Y-6E Mercedes Benz L5 Lorry, a tím jeho kariéru ukončil.


 

Skutečný 1920 Rolls Royce Fire Engine: Anglické vozy Rolls Royce se vždy vyznačovaly vysokou spolehlivostí a extrémní životností. Není tedy divu, že si je vybírali i jako základ pro přestavbu na vozy hasičské. Vůz pro „Borough Green a okolí“ byl podle textu na krabičce pořízen za 26 Liber a dalších 100 stála v roce 1933 přestavba u známé firmy Dennis. Toto vozidlo má pouze zadní brzdy, výkon motoru Firma Rolls Royce nikdy neuváděla, ale pohyboval se mezi 40 –50 koňskými silami. Ještě v průběhu druhé světové války sloužil tento exemplář jako zásahové vozidlo v Kentu.

 


text a foto Libor Mikš


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *