Co sbírat v měřítku 1/43 – 1. díl: Stará klasika a artefakty



 









Tento model ještě není zhotoven v měřítku 1/43, ale v padesátých letech ukázal možnosti nejjemnějšího odlévání ze zinkové slitiny. Je to první historické vozidlo ze série Models of Yesteryear z roku 1956. Tyto modely Lesney se už nevyráběly nejenom jako hračky. Firma Lesney je zacílila na dospělé muže, kteří si je měli vystavit na svém oblíbeném místě. Položila tak základ pro sběratelství kovových modelů.

Modely automobilů ze zinkové slitiny se začaly vyrábět v Americe. V roce 1929 společnost The New Jersey Zinc Company poprvé vyrobila slitinu ZAMAK, která čistě kopíruje všechny detaily forem a je i dostatečně pevná. Jako první se z ní koncem dvacátých let minulého století vyráběla z dnešního pohledu trochu primitivní autíčka Tootsie Toys. Tato slitina je dodnes základním materiálem pro naprostou většinu kovových modelů. Tvoří ji směs zinku a hliníku s přísadami hořčíku a mědi. Podle těchto prvků se slitina nazývá ZAMAC nebo v Evropě ZAMAK.

 

Před válkou se ještě v zinkové slitině objevovaly nečistoty, kvůli kterým hračky po delší době praskaly. Britské firmy Meccano se svou značkou Dinky Toys, Mettoy s hračkami Corgi a hlavně Lesney ale v padesátých letech dosáhly takové výrobní kvality, že jejich modely vypadají dodnes jako nové. V době, kdy se ještě neměřilo digitálně a nemodelovaly se počítačově formy, bylo také ztvárnění skutečných předloh velmi náročné. Někteří návrháři jako Jack Odell z Lesney a další v tom dosahovali opravdové virtuozity až uměleckosti. A právě jejich modely mají pro sběratele největší kouzlo nádherných artefaktů.

 

Mezi těmito sběrateli jsou nejvíce ceněné staré zavedené značky, které vyráběly nebo vyrábějí své kovové modely ve Velké Británii, ve Spojených státech, v Nizozemsku a částečně i v Německu. Mezi řídké výjimky modelů v měřítku 1/43, které odpovídajím těmto kritériím, i když už byly vyrobeny v Číně, patří americký Franklin Mint a několik málo dalších značek.

Největší klasika – Matchbox, Dinky, Corgi










Sběratelé značky Matchbox se zaměřují i na krabičky, které jsou někdy ceněny ještě více než modely. Ceny vzácných variant Matchboxů jdou do tisíců. Příkladem je třeba tento velmi raritní Y-5B Bentley nazývaný Apple Green, jehož si sběratelé cení kolem 5 tisíc korun a s krabičkou v dobrém stavu kolem 6 tisíc. Narazíte na něj ale velmi vzácně. To ovšem zdaleka není nejdražší Matchbox.

Zážitky a peníze nebudete tratit při uvážlivém sbírání starých dobrých angličáků firmy Lesney, vyráběných pod značkou Matchbox v padesátých a šedesátých letech. To je opravdu největší klasika ze všech klasik. Řada Lesney nazvaná Models of Yesteryear se k velikosti 1/43 dopracovávala dlouhým vývojem a byla v něm dokonce předstižena pozdější dravější konkurencí. Je to ale doopravdy prazáklad opravdových modelů, které přestaly být dětskými hračkami. Co do počtu se nezdá velká, ale sehnat některé nejstarší modely v mint kvalitě je nadlidský úkol. U každého typu modelu Yesteryear navíc najdete řadu drobných odlišností, které odpovídají tomu, jak Lesney postupně měnil technologii výroby. A tento vývoj ovlivnil celý diecast svět a dovedl ho až k dnešním dokonalým modelům.

 

Sbírání starých Matchboxů se tak velmi podobá filatelii. Sběratelé se snaží sehnat varianty, kterých se vyrobilo nejméně. Některé jsou tak vzácné, že byste za ně koupili skutečný automobil. Podobně se dají sbírat snad jen staré anglické Dinky, Corgi a možná i holandský Tekno a německý Marklin a Schuco, ale pravé angličáky jsou prostě matchboxy.

 

 

Nejvyšší elita – Conquest, Mini Marque, Western…

 

V osmdesátých a hlavně devadesátých letech se nastal boom modelů v měřítku 1/43. Plastické hmoty, počítačově řízené sítotisky, leptané technologie a další výrobní materiály a metody přinesly velké zdokonalení detailů kovových modelů. Na většině z nich zůstala zinková slitina materiálem pouze pro základní korpus karoserie. Velká část sběratelů ale těmto technicky dokonalým výrobkům odolala a nadále nachází největší krásu v klasicky vyráběných diecast modelech ze slitiny ZAMAC a tzv. bílého kovu.

 








 
Tento vzácný limitovaný model automobilu 1957 Cadillac Eldorado Brougham od firmy Brooklin má neobvykle pozlacené nárazníky, tak jak je měl skutečný vůz vyrobený na zakázku do Hollywoodu.

Tyto prestižní modely mají kouzlo opravdové ruční práce, jsou vyrobeny výhradně z kovu a sběrateli přinesou požitek jak na pohled tak i při potěžkání v ruce. Prodávají se za 200 dolarů i mnohem dráž. Vyrábějí je v omezených sériích malé firmy, které často v tvrdých podmínkách trhu na kratší nebo delší dobu přerušují výrobu. Některé jako třeba britský Pathfinder už označují svá auta z takzvaného bílého kovu za plně ruční výrobu.

 

Asi jedničkou jsou v tomto směru nizozemský Conquest, britský Mini Marque a některé malé americké firmy. Všechny detaily, nárazníky, rámy oken a dokonce i zrcátka a kliky jsou vyrobeny z kovu a výsledný efekt je úchvatný. Nejvděčnějším námětem těchto výrobců jsou tvarově bohaté americké křižníky třicátých až šedesátých let, vévodí přitom kabriolety a elegantnější dvoudveřové vozy.

 


Někde na pomezí mezi touto elitou a následující masivní okázalostí je britská firma Western. Tato značka také spolupracuje s Brooklinem na výrobě a marketingu. Její modely jsou vynikajícím způsobem propracované, sázka na kov je tak velká, že firma u většiny modelů zhotovuje v kovu i celá přední světla. Jinak jde ale do drobnějších detailů podobně jako Conquest. Repertoár amerických křižníků a britských aut je velmi široký. Nové modely Western se prodávají asi za 90 liber nebo 150 amerických dolarů.




Masivní okázalost – Brooklin, Collector´s Classic…


 










Nejkvalitnějšími dostupnými sériovými modely v měřítku 1/43 asi nadlouho zůstanou Franklin Mint ze série Extension. Jako jedny z mála modelů 1/43 měly otvírací dveře i motory a autenticky propracované podvozkové rámy, převodovky, diferenciály a další jednotlivě barvené komponenty.
Zvláštní estetické až umělecké pojetí uplatňuje britský Brooklin a několik amerických výrobců. Je založeno na mohutnosti masivního bílého kovu. A také když si takový model Brooklin potěžkáte, poznáte, že to je to nejbytelnější, co se vám v měřítku 1/43 může dostat do rukou.

 

Firma Brooklin si na poli celokovových ručně vyráběných modelů udržuje dominanci. Její výrobní program se dynamicky mění. Ještě v devadesátých letech nebyly detaily těchto modelů zvlášť propracované, kliky a lišty tvořily jen zdůrazněné výstupky z celkového odlitku karosérie a podobně, ale to není pro sběratele ruční práce hlavním kritériem. Po roce 2000 se ale i Brooklin snaží zdobit své masívní modely více detaily.

 

Vše kromě pneumatik je ovšem stále důsledně vyrobeno z kovu. Ono umělecké pojetí spočívá v tom, že některé detaily a proporce jsou tvarově zdůrazněny. Takové ztvárnění mnohdy vyjádří základní designovou křivku skutečného automobilu lépe než fotograficky pojatý model. U těchto artefaktů nejde o naprosto přesné kopírování všech partií předlohy, ale o vyjádření její podstaty. Britský Brooklin vyrábí hlavně řadu bohatě tvarovaných amerických křižníků a loajálně také i klasická britská auta.




 










1941 Lincoln Continental patří k nejlépe zhotoveným modelům argentinské firmy Buby, známé také pod značkou Collector Classic, která se specializovala americké vozy v měřítku 1/43.

Do této kategorie částečně spadá i Franklin Mint, jehož modely můžete směle postavit vedle Brooklinů, kterým se pojetím částečně podobají. Na rozdíl od britského výrobce mají ale otvírací dveře a kapoty, ale také nárazníky a rámy oken vyrobené z kvalitně chromovaného plastu. Cena modelů Franklin Mint byla proto nižší, asi 55 – 65 amerických dolarů. Už se ale už nevyrábějí, takže jejich ceny roste výše. Nové Brookliny se nyní prodávají nad 110 dolarů. Některé výjimečné modely obou značek ale mohou být i o dost dražší.

 



Cenově i tvarově spadá do této kategorie i pár dalších velmi kvalitních firem, které „dělají poctivě z kovu“. Zajímavé je, že sem patří i poměrně ceněná firma Buby z Argentiny, která v osmdesátých a devadesátých letech vyráběla nepříliš početnou řadu Collector´s Classic. Tyto modely jsou rozměrové trochu větší (udáváno 1/43, ale ve skutečnosti 1/42). Jejich „dílenské zpracování“ je na úrovni části hruběji pojatých modelů Brooklin. Nejčastější předlohou byly americké kabriolety a křižníky ve dvoudveřových verzích. Na burzách se modely Collector´s Classic prodávají v průměru za 50, ale i přes 100 dolarů.


 


Související články:


Co sbírat v měřítku 1/43 – 2. díl: Cesta k modelové dokonalosti


Co sbírat v měřítku 1/43 – 3. díl: Současná situace (připravujeme)


 


Alexandr Pícha


 

Kontakt na autory článku je v rubrice O webu. Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *