Y-1A 1925 Allchin Traction Engine – Příběh prvního yesteryearu

Dostupnost: Jako symbolická „jednička“ byl Alchin vždy žádaným modelem a proto mají i běžnější verze se zlatým víkem kotle vyšší cenu než řadová „áčka“. Nerozhoduje přitom, v jakém roce se varianta vyráběla, ale množství vyrobených exemplářů. R – raritní je první verze s rovně položenými záběrovými zářezy zadního kola a také pozdější exempláře se zeleným víkem kotle. S – vzácné jsou nejstarší verze s poměděným víkem kotle, ale stejně tak nejmladší se stříbrným víkem. E R – extrémně raritní je nejmladší varianta s plochými zadními koly z Y-11A Aveling Roller. A na tu si ale dejte pozor. Různé publikace uvádějí její cenu v zahraničí v částkách až kolem 25 000 Kč, a za to už se podvodníkům vyplatí obětovat Y-11A Aveling, vyhledat zařízení na rozklepnutí konce osičky a vzácnou variantu zfalšovat. Nejlepší je si vzít běžný model Y-1A s nýtovanými osičkami a porovnat je s modelem Y-1A s plochými zadními koly. Originální osička je na jednom konci nýtovaná do zvláštního tvaru rozklepnuté hlavice, na které jsou patrné paprsky jakési hvězdičky. Stoprocentně jistotu ale asi nebude mít ani největší odborník.
Historie: Otec starých matchboxů, geniální designér Jack Odell měl tento model nejvíc v oblibě. Založit sérii
Prvním Odellovým yesteryearem byl Y-1A 1925 Allchin 7-N.H.P. Traction Engine. A právě jeho snaha zvládnout i nejnáročnější technologii dala vzniknout také první významné variantě tohoto modelu. Originální parní válec měl na zadních záběrových kolech sešikmené radiální záběrové výstupky. Ty ale při stávajících technologiích nebylo možné vyrobit, protože odlévací formy se mohly otvírat jen v úhlu 90 stupňů vůči kolu, resp. jen rovně ve směru osy kola. První varianta Y-1A-1 proto měla záběrové zářezy zadního kola postavené rovně ve směru osy zadních kol.
Jacka Odella to ale neuspokojilo a tak se velice záhy k modelu oblíbeného parního traktoru vrátil. Nakonec se mu podařilo s pomocí konstruktérů odlévacích strojů vymyslet takový způsob otvírání forem, že další verze Alchinu už měly autenticky radiálně sešikmené záběrové zářezy zadních kol. Změny na zadních kolech jsou nejvýznamnějším rozlišovacím prvkem jednotlivých verzí Y-1A, ale sešikmením zadních zářezů jejich historie ještě nekončí.

S výrobou sešikmených zářezů na zadních kolech vyvstal zdánlivě banální problém. Jak zajistit, aby se kola montovala na modely ve správné pozici. Na to nakonec musel i Odell rezignovat, protože je na osičky nasazovali lidé a ne stroje. Pracovnice Lesney se sice zpočátku pokusily nasazovat kola na modely podle Odellových instrukcí, ale výrobu to neúměrně zdržovalo. Odell proto s těžkým srdcem nakonec souhlasil s tím, aby nasouvaly kola na osičky tak, jak jim přišla do rukou.
Zvláštní varianty ale tvoří modely se zadními koly, která mají nastříkané i pojezdy. S výjimkou předních kol Alchinu Jack Odell zkonstruoval kola všech parních strojů v sérii Yesteryear tak, aby jako ve skutečnosti neměla na pojezdové ploše barvu. Při výrobě Alchinu ale došlo dvakrát k situaci, kdy se i zadní kola musela na krátkou dobu stříkat celá. To dalo vzniknout vzácným variantám s koly s červenou barvou také na pojezdu, a to jak v tmavším tak světlejším odstínu.

Zadní kola Alchinu dala vzniknout jeho hlavním variantám, ale také předurčila jeho zánik. Komplikované formy pro šikmé radiální zářezy se začátkem roku 1965 nakonec nenávratně opotřebovaly. Ve skladech ale bylo v té době mnoho jiných dílů Alchinu, a tak se vedení Lesney rozhodlo použít k montáži Alchinu podobná kola z Y-11A Avelingu, čímž vznikla extrémně raritní verze Y-1A. Do nových forem vedení Lesney Products neinvestovalo, protože už stejně předtím rozhodlo ukončit výrobu Alchinu po spotřebování všech dílů. Zajímavé je, že se Y-1A Alchin vyráběl ještě v roce 1965, kdy už nebyl v katalogu. Na místě katalogové „jedničky“ byl totiž v roce 1965 nový Y-1B Ford T, který se vyráběl od roku 1964.
Krabičky: Y-1A měl postupně čtyři typy krabiček A, B, C a D1. Na všech najdete zvláštnost. Na víčku mají nápis ALCHIN s jedním „L“, ale na zadní straně stejných krabiček je ALLCHIN se dvěma „LL“, a to jak v názvu parního traktoru, tak ve jménu jeho výrobce. Další zvláštností Y-1A je to, že na podvozku nemá název Alchin , ale jen „No1 Lesney“. Bez názvu vozu na podvozku se vyskytují jen tři první „áčka“ (ještě Y-3A a Y-4A).
V případě krabičky Alchinu/Allchinu ale nejde o tiskovou chybu. Toto jméno se v anglosaském světě různě píše i komolí. Pochází nejspíše ze jména středověkého měšťana Alcuin of York, který žil několik let ve Francii.
Nestarší krabička typu A (vlevo) a nejnovější typu D1.
Alexandr Pícha
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.