Varianty modelu Y-7B 1913 Mercer Raceabout
Na popis, historii a další fotografie >>> KLIKNI ZDE.
Y-7B | 1913 Mercer Raceabout | měřítko 1 : 46 | ||||||||||||
výroba 1961 – 1967 | ||||||||||||||
varianta | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |||
subvarianty | a | b | a | b | ||||||||||
dle M.I.C.A. | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 7 | 6 | 8 | 9 | – | 10 | 11 | 12 | |
výroba | 1961 | 1965 | ||||||||||||
index ceny | 6,5 | 5,0 | 5,0 | 4,5 | 4,0 | 2,5 | 4,5 | 3,0 | 4,5 | 3,0 | 2,5 | 3,5 | ||
barva karoserie | fialová metalíza | tmavě žlutá | ||||||||||||
barva kapoty | fialová metalíza | stříbrná | tmavě žlutá | |||||||||||
*uchycení blatníků | Typ I – volné | Typ II | Typ III | Typ IV | ||||||||||
otvory vespod | ne | ? | ne | 2 otv. | ? | 2 otvory | ||||||||
**výztuhy nápravy | ne | ? | ? | ano | ne | ano | ||||||||
nápis vespod | tři řádky ( .… / BY LESNEY) | čtyřřádkový (MADE IN / ENGLAND / BY / LESNEY) | ||||||||||||
***horní reflektor | krátký | dlouhý | krátký | krátký | dlouhý | |||||||||
zlacený chladič | ano | ne | ||||||||||||
pneumatiky | šedé | černé hrubé | hr. | je. | černé jemné | |||||||||
krabička | C | D1, D2 | D2, D3 | D3, E |
*Uchycení blatníků: Typ I – přední blatník je ke karoserii připojen pouze vpředu u chladiče. Typ II – mezi blatník a střední část kapoty je přídána příčka. Typ III – prostor mezi příčkou a předním úchytem blatníku je vyplněn, ale příčka je při pohledu shora stále patrná. Typ IV – jako typ III, ale příčka je shora sbroušena, takže při pohledu shora není patrná.
**U pozdějších modelů jsou na okrajích pod přední oskou přidány dvě trojúhelníkové výstuhy.
***Celková délka obou verzí horních reflektorů je stejná. Dlouhý reflektor má oproti krátkému asi dvakrát delší zadní válcovou část na úkor sférického zakončení reflektoru.
Na varianty je model Y-7B Mercer poměrně bohatý.
Je vždy diskutabilní, zda model pouze s jinými pneumatikami má být samostatnou variantou. Zde je jako samostatná varianta zařazen pouze model s šedými hrubými pneumatikami. Subvarianty 6a, 6b se liší právě typem vzorku. Teoreticky se ovšem mohou s oběma typy černých pneu vyskytovat varianty 5 až 9.
Diskutabilní jsou i varianty s tzv. krátkým respektive dlouhým horním reflektorem. Reflektor není přinýtován, je do kapoty pouze zaražen pomocí trnu. Záměna není úplně jednoduchá, ale dá se při troše šikovnosti provést bez patrných následků.
U variant 4, 5 a 7 jsou otazníky, protože tak, jak je to popsáno v MICA to vypadá dosti nepravděpodobně (varianta 4 má prý mít 2 otvory a výztuhy nápravy, varianta 5 má mít výztuhy nápravy a varianta 7 má mít 2 otvory). Změny by měly probíhat postupně, a takto to není možné! Bohužel, zatím nemám kontrolní vzorky k dispozici.
Problém nenabarveného chladiče u varianty 11b je obdobný jako u modelu Y-6B Bugatti. Zde je tato varianta „přijatelnější“, protože snaha šetřit barvou je po roce 1965 patrná u více modelů.
Fialové modely, zejména starší, lze nalézt v podstatě v libovolné kombinaci zlacených a nenabarvených (šedostříbrných) kovových součástí (reflektory, páky, volant, kola, horní reflektor).
Varianta se stříbrnou kapotou není v MICA popsána. Přísně vzato, pravděpodobně jde také o zmetek. Domnívám se, že při lakování byla do stříbřenky přidávána tonizační fialová barva. Došlo k technologické chybě a několik kapot bylo nastříkáno pouze stříbřenkou.


text a foto Libor Mikš
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.