Vývojové tendence technologie výroby MOY



Pokud sledujeme změny v konstrukci jednotlivých typů v pořadí tak, jak postupně vznikaly, lze pozorovat tři hlavní cíle:


o        snížení technologické náročnosti výroby


o        zvýšení odolnosti proti mechanickému poškození


o        snaha o využití dílů z jiného vyráběného modelu


V některých případech lze tyto změny pozorovat i v rámci variant jednoho typu modelu.




  • Je snaha jednou vytvořený odlitek použít i u dalších modelů. To se projevuje ve velké míře u disků a obručí kol a u volantů. I zde se u prvních modelů projevuje určitá pestrost. U novějších se varianty volantů a kol neobjevují.


  • Chladič a mřížku chladiče u prvních typů tvořil společně s kapotou jeden odlitek. Ve druhé etapě byl chladič s mřížkou od kapoty oddělen (přechod lze pozorovat u Y-5B) a v poslední etapě byla do chladiče vkládána mřížka plastová. 


  • Reflektory – původně samostatný odlitek, u pozdějších verzí odlévány společně s chladičem (přechod lze pozorovat u Y-3B). Toto řešení sice usnadňuje výrobu, ale je naprosto nerealistické.


  • Blatníky původně zavěšené na několika vzpěrách tvoří u posledních modelů kompaktní celek s podvozkem (na mnoha modelech je patrné “vyplňování mezer” – Y-15A, Y-16A) 


  • Kovový volant byl naražen na trn, který tvořil sloupek volantu. U pozdějších modelů je použit volant plastový odlitý společně se sloupkem. (Tento přechod je patrný u více modelů : Y-1B, Y-2B, Y-3B, Y-11B).


  • Nádržky, stupačky, skřínky na nářadí a pod. byly u prvních modelů odlévány společně se základními částmi. U pozdějších byly odlévány jako samostatné díly většinou ve zlaté barvě. Zajímavostí je například nahrazení víka skřínky na nářadí u Y-9B Simlpex. První modely měly pro víko ve tvaru stupačky samostatný odlitek, později byla použita stupačka z modelu Y-7C Rolls Royce (byla využita i u Y-8C Stutz). U posledních modelů jsou na kufry použity plasty, avšak na rozdíl od ostatních plastových částí nejsou snadno demontovatelné.


  • U starších modelů (Y-15A, Y-16A) má přední panel se sklem barvu shodnou se zbytkem karoserie. Zcela výjimečnou konstrukci předního štítu má Y-1B, neboť jeho rám není litý, nýbrž drátěný. Veškeré novější modely mají přední štít (sklo) zlatý nebo stříbrný.


  • Zajímavou změnou proběhly modely s plastovou („plátěnou“) střechou Y-4C, Y-9B a Y-12B. Původní uchycení vzpěr na trny v karoserii bylo změněno na uchycení na trny odlité na sedadlech.


  • Plastová střecha u modelů měla zpočátku hladký povrch. U pozdějších modelů již nesla náznak textilní textury. Varianty s texturou na střeše vyrobené do roku 1972 jsou zpravidla vzácnější, někdy velmi vzácné.


  • V produkci po roce 1973 je patrný vyšší podíl plastů. Z plastu byly většinou odlévány veškeré doplňkové součásti modelů, např. chladiče s reflektory, páky, rámy oken a samozřejmě kola. Unikátní je Y-28A Walker Electric, na němž je podíl plastů výjimečně vysoký.


text Libor Mikš


 

Kontakt na autora článku je v rubrice „O webu“ nebo můžete psát na info@diecast.cz. Obsah i grafická podoba tohoto materiálu podléhá autorským právům a je možné je použít pouze s písemným souhlasem autora, resp. www.DieCast.cz .  

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *