Y-30A 1920 AC Mack Truck
Měřítko 1/60 Roky výroby: 1985 – 1989
![]() První provedení ACORN STORAGE s tmavě modrými blatníky je nejběžnější. Celá přední část mohla být zpracovaná jemněji, i když skutečný AC Mack je známý svou hrubostí. |
Dostupnost: Všechna základní provedení jsou dnes dostupná. Stupněm Difficult se hodnotí verze ACORN STORAGE, mají-li šedé přední blatníky, pokud má navíc smetanovou střechu, tak je vzácný – Scarce. Extremely Rare ACORN STORAGE pochází z Makaa. Jako Rare hodnotí MICA verzi CONSOLIDATED s olivovou střechou.
Popis a historie: Ke kovovým dílům běžných modelů patří skříň nebo korba, kapota motoru a malá nádržka na pravém prahu pocházející ještě ze 60. let. Plastové součásti, spodek, přední blatníky, střechu kabiny a překrytí nákladového prostoru doplňují plastová sedadla a standardní volant. Spodek nesl zpočátku rok 1984, později 1985. Nejkřehčí část představují pokovené plastové lucerničky vpředu. Speciální limit CONSOLIDATED je doplněný o kovové dveře a přední okno, kvůli němuž byla na spodek střechy doplněná podélná opěra, která je jedinou konstrukční změnou na odlitcích. Kola s pěti paprsky a černými obručemi o průměru 17 milimetrů později firma využila i u dalších modelů.
![]() Stejnou zlatou nádržku na prahu najdeme i u Y-14B Maxwell a pak mnoha dalších modelů. Všechny verze s šedými předními blatníky jsou vzácnější. |
Barevná provedení: V roce 1985 se Mack představil běžnou verzí ACORN STORAGE v kombinaci světle modré a šedé. Nejstarší modely ještě nemají na spodku střechy opěru pro přední okno. Spodek bývá s letopočtem 1984 nebo 1985. První modely měly tmavomodré blatníky, pozdější již šedé, vyjma extrémně vzácné verze z Makaa.
Ostře žlutý CONSOLIDATED vyšel také ještě v roce 1985 ve speciální limitované edici a má krom výše uvedených dílů dveří a předního okna také místo skříně korbu překrytou hnědou plachtou. Na spodku je doplněný nápis LIMITED EDITION.
Smetanový ARCTIC s tmavě zelenými blatníky se vyráběl v roce 1987 na Makau a nemá žádné další varianty. Patří do limitované edice, ale na spodku to uvedeno není.
Poslední, červený KIWI z roku 1988 rovněž pochází z MAKAA a zajímavostí jsou tři popsané verze lišící se odstíny hnědé u obrázku ptáka kiviho.
Krabičky: Světle modrý ACORN STORAGE patří do krabičky J a speciální limit CONSOLIDATED je v boxu typu Jlg. K limitovanému modelu ARCTIC patří krabička J1l, kdežto KIWI se balil do standardní J1.
Model ve své době: Speciální „vánoční“ limit CONSOLIDATED býval u nás velmi ceněný a stál 3x více než běžné modely, dnes je cena srovnatelná. Model Mack se také vyráběl jako cisterna pod číslem Y-23B. Téměř identický model zařadili na Makau pod číslo Y-33A, méně zběhlý sběratel by je snad mohl i zaměnit za nejběžnější provedení ACORN STORAGE, protože má stejnou barvu, ovšem popisy na skříni jsou rozdílné. Navíc má uzavřenou kabinu jako speciální limit CONSOLIDATED.
![]() Vlevo speciální limit CONSOLIDATED lišící se uzavřenou kabinou a korbou s plachtou. Následují provedení z Makaa, ARCTIC uprostřed a KIWI vlevo. |
Skutečný 1920 AC MACK: Mack je známý americký výrobce robustních nákladních automobilů, ale stal se součástí koncernu Volvo Group. Konstrukce vozu AC pochází z roku 1914, ale do výroby byl zařazený až po testování na začátku roku 1916. Spojenci jej využívali během 1. světové války, kde pro jeho robustnost a hrubý zjev jej Britové pojmenovali „Bull Dog Mack“.
text a foto Libor Mikš
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.