Y-29A 1919 Walker Electric Van

 

Měřítko 1/51                                                                            Roky výroby: 1985 – 1989

 









Velký podíl plastů je příčinou nezvyklé lehkosti celého modelu. Existují dva různé odstíny zelené na bocích spodních krabic.

 

Dostupnost:  Y-29A Walker nemá ani jednu variantu, která by MICA ohodnotila vyšším stupněm vzácnosti. HARRODS první typ i JOSEPH LUCAS jsou běžnými modely, HIS MASTERS VOICE bývá k mání méně a nejméně se vyskytuje druhé provedení HARRODS.

 

Popis a historie: Při uchopení do ruky se zdá, jako by byl model celý z plastu a plasty se opravdu nešetřilo. Velká střecha opticky tvořící téměř polovinu modelu je z plastu, rovněž podvozek s krabicemi na baterie a samozřejmě také sedadla a volant. Kovové jsou pouze osičky kol a spodní díl karoserie sestavený ze tří částí: předku kabiny s blatníky, korby s blatníky a zadního čela. Během výroby nedošlo na formách k žádným změnám. Kola o průměru 17 milimetrů vyráběná speciálně pro tento model mají černé plné obruče. 

 


Poznámka: Střecha a sedadla nejsou přinýtované, pouze zaklapnuté a snadno zaměnitelné. Takže pozor na případné verze s rozdílnou barvou sedadel, protože každý model má jiný odstín hnědé.


 


Barevná provedení: V roce 1985 přichází první HARRODS ve vojenské zelené se smetanovou střechou. U bočního nástřiku spodních krabic na baterie se rozlišují dva odstíny, stejně jako u drobného zlatého nápisu na boku střechy. 





 

 

U ostře zeleného limitovaného provedení JOSEPH LUCAS z roku 1986 s černým spodkem a červenými kolečky se rozeznávají dvě varianty. Plastová střecha je v tomto případě výjimečně lakovaná, a barva někdy vytvořila na povrchu jemnou strukturu, jindy je hladká.

 









 

Netypický vzhled, atraktivní zbarvení i mimořádná krabička byly pro sběratele velkým lákadlem.

 
Tmavě modrý HIS MASTERS VOICE s šedou střechou se vyráběl v roce 1988 rovněž v limitované edici již na Makau. Kolečka na rozdíl od ostatních provedení nemá nýtovaná, nýbrž pevně naražená na osce.

 

Druhé provedení HARRODS z roku 1989 má stále na podvozku MADE IN ENGLAND. Od prvního se liší tmavě zelenou střechou a jiným obtiskem na boku střechy. Jeho světlý podklad bývá buď světle žlutý nebo světle béžový. Spodní část je shodná, opět existují dva odstíny zeleného lakování spodních krabic na baterie. Nemám bližší informace, ale vypadá to, že spodní část jsou nespotřebované díly při produkci prvního HARRODSe.

 

Krabičky:  Pro oba HARRODSy se vyráběla speciální krabička ve vojenské zelené barvě vycházející z typu J. JOSEPH LUCAS jako limit má šervený box Js s nevýrazným nápisem LIMITED EDITION. Rovněž limitovaný HIS MASTERS VOICE se balil do typu J1s z Makaa, přičemž nápis LIMITED EDITION je výrazný.

 

Model ve své době: Naděje na získání modelu zpočátku nevypadaly pro běžného sběratele nijak růžově. První model speciální reklama pro obchodní dům Harrods, druhé provedení pouze limitované.  Objevoval se výjimečně a jeho cena byla vyšší. Ale situace se brzy změnila, protože produkce obou prvních provedení přesáhla 100.000 kusů a dodnes jsou běžné. Další dvě provedení se dostala na trh až za tři roky a jejich výskyt je nižší.


 








Zelený JOSEPH LUCAS vlevo většinu sběratelů moc nenadchnul i když vyšl v limitované edici, stejně jako pozdější a více žádaný HIS MASTERS VOICE uprostřed. Vpravo druhé provedení modelu HARRODS lišící se pouze střechou a barvou sedadel. Oba tyto díly lze lehce zaměňovat.

 

Skutečný 1919 Walker Electric Van: Elektrický pohon, stejně jako parní, na začátku minulého století soutěžil s benzínovými motory. Nafta a benzín na poměrně dlouhou dobu zvítězily. Až nyní se snažíme znovu o alternativní pohony a firmy se tváří, jako by přicházely s revolučními novinkami.

Předlohu našeho modelu vyrobila americká firma Walker Vehicle Company z Chicaga. Tento typ používaly velké obchodní společnosti k rozvozu zboží ze skladů do prodejen. Jeho motor o výkonu 3,5 koně byl zamontovaný včetně diferenciálu do zadní nápravy. Umožňoval rychlost až 19 km za hodinu a jízdní dosah na jedno nabití Edisonových baterií činil 95 kilometrů.    


text a foto Libor Mikš


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *