Měřítko 1/35 Roky výroby: 1973–80
Extrémně vzácný předprodukční Y-3C Riley se žlutými sedačkami ze sbírky Charlese Macka, Connecticut, USA. |
Dostupnost: Většina verzí Y-3C Riley je dostupných a dají se sehnat v Mint stavu. Difficult – obtížně sehnatelné jsou modely s 12-ti paprskovými koly namísto standardních čtyřiadvaceti paprskových kol. Scarce – vzácná je varianta v modré barvě s obtiskem „3“ na dveřích. Very Rare – velmi raritní jsou verze Y-3C Riley se sedadly z černého plastu. V tomto případě hrozí riziko padělku.
Popis a historie: Model byl poprvé představen na veletrhu v Harrogate v roce 1973. V témže roce se vyrobila jen malá série, protože přednost měla produkce nejmenších autíček Matchbox Superfast. Výroba Y-3C Rileye a dalších modelů Yesteryear na nových plastových kolech se pozvolna rozjížděla až koncem roku 1974. Předlohou je sportovní vůz z roku 1934 u nás nepříliš známé anglické firmy Riley. Volba tohoto automobilu potvrdila odklon Lesney od typů z počátku 20. století reprezentovaných dřívějšími modely a přesun pozornosti do třicátých let.
Odlitky modelu byly pro výrobu navrženy velmi dobře, protože zůstaly po celou dobu produkce beze změn. Problematické je pouze poměrně zranitelné chromování plastových dílů. Snadno se stírá na některých modelech již prosvítá plast. Není to ovšem problém pouze u tohoto typu. Je to dáno zvolenou technologií a moc se s tím dělat nedá. Standardně byla použita stříbrná kola se čtyřiadvaceti špicemi, méně běžná jsou stříbrná kola s dvanácti loukotěmi. Na závěr výroby se objevil model s červenými loukoťovými koly.
Relativně obvyklejší sériová verze Y-3C Riley s bílými sedačkami. |
Barva modelu: Červenofialová a později červená metalíza prvních modelů je zjevně neautentická, neboť před válkou se metalické laky na automobilech nevyskytovaly. Reálnější je světle modrý lak na posledních modelech. U červené metalízy M.I.C.A rozeznává tři odstíny označované jako rubínově červená, tmavě červená a světle červená. Není věrohodně doloženo, že jde o záměr výrobce. Pravděpodobnější je, že se jedná o různé šarže téže barvy, takže uvádět je jako varianty je sporné. Ostatně není vyloučeno, že stejným způsobem vznikly i varianty s odstínem do fialova. Existují také modely, kde odstín metalické barvy na blatnících je jiný než na karoserii.
Sedadla byla u prvních modelů krémová, výjimečně také černá. Pozdější modely již měly sedadla jen v barvě bílé. Modely v modré barvě měly na dveřích obtisk s číslem „6“ a vzácná je varianta s číslem „3“. Vyskytují se modely s číslem „9“. Jedná se o obrácený obtisk „6“ a jejich autentičnost doložena není. Jako jeden z mála modelů po roce 1973 se Riley dodával také se stříbřitě pokovenou karoserií. Zajímavé je že blatníky pokoveny nebyly a zůstaly ve standardní červené metalíze.
Krabičky: Modely Y-3C Riley se začal dodávat v krabičce typu H1 „Woodgrain“ v růžovočerveném odstínu. O něco méně běžná je pozdější krabička typu H2. Modré verze byly dodávány v krabičkách typu I1, I2 a I3. Žádná z krabiček není vzácná, problémem však mohou být choulostivé krabičky typu H. Jejich povrchová úprava se snadno ošoupe a průhledný celofán bývá často poškozen.
Model ve své době: Y-3C Riley se dostal na trh na začátku třetího období výroby, jehož je typickým představitelem. Poprvé se Y-3C Riley objevil již v katalogu pro rok 1973, ale v obchodech jej bylo možné zakoupit až na sklonku roku 1974 v USA. Byl jiný než předchozí modely a sběratelé tuto změnu vnímali těžce. Na poměrně atraktivním sporťáku se plně projevil zvýšený podíl plastových částí, tedy kromě sedaček a mřížky chladiče i „chromovaná“ kola, rám čelního okna a chladič s reflektory. Ve výrobě se udržel až do roku 1981, kdy byl nahrazen modelem Y-3D Ford T Tanker. Od té doby se značka Riley mezi ypsilonkami již neobjevila.
Skutečný 1934 Riley MPH: Automobilka Riley se před druhou světovou válkou řadila mezi úspěšné výrobce sportovních automobilů v Anglii. Na automobilech Riley nebyla oceňována jen jejich spolehlivost a jízdní vlastnosti, ale také jejich vzhled. Na jejím kontě je celá řada vítězství v náročných soutěžích, např. Tourist Trophy 1935 a 1936. Avšak poválečný ekonomický tlak samostatně nevydržela a stala se součástí koncernu BMC.
Riley MPH byl uveden na trh v roce 1933 a dostal výkonný šestiválcový motor o obsahu 1500 ccm. Dosahoval rychlosti převyšující 85 mil za hodinu, což v přepočtu činí téměř 140 km/hod. Objem motoru byl pak zvyšován až na 1750 ccm. Jak je uvedeno na krabičce, vypadal ve srovnání s konkurenčními typy velmi dobře. Charakteristickým znakem bylo klenuté víko kufru a nádherně tvarované blatníky.
text Libor Mikš, foto Alexandr Pícha
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.