Y-13C 1918 Crossley & Y-26A 1918 Crossley Delivery Truck

 

Měřítko 1/47                                                  Roky výroby popisovaných variant: 1975 – 1988

 








První modely Crossley RAF s britským výsostným znakem na bocích jsou velmi atraktivní a patří k nejoblibenějším ypsilonkám. Velmi vzácné verze se liší pouze ve vzhledově nepodstatných  detailech.


Dostupnost: Verze Y-13C Crossley byly o něco hůře dostupné, neboť pro jeho atraktivnost jej často kupují i „nesběratelé“. I u běžných verzí se jeho cena drží o něco výše. Téměř nedostupná byla dříve verze RAF ambulance, dnes se již její běžnější verze od ostatních modelů výrazně neliší. Extremely Rareextrémně raritní je první Y-13C-1 bez zpevňovací příčky zadního blatníku před zadní osou. Rare nebo i Very Rare jsou i další verze v šedomodré barvě, které ještě mají kompletní nápis Matchbox & Co Ld. Pozdějším modelům až do roku 1979 chybí písmena Ld. Stejně tak velmi raritní je model Y-26A Lovenbrau se spodkem z modelu Y-25A Renault. Velmi vyhledávané jsou verze RAF s olivovou střechou, které jsou Difficult, neboli obtížně sehnatelné. Y-13C má ale i v dalších provedeních řadu vzácných a raritních verzí ve všech kategoriích od D až po V R. Kromě rozdílných odlitků se liší také typem a barvou kol. Pro přesné určení je nejlepší použít „bílou“ knihu MICA.

 

Popis a historie: Odlitek spodku procházel celou řadou změn. Partie předního pera byla brzy posílena. Jen verze RAF má tři varianty spodní části a další dvě jsou u verzí následujících. Po uvedení modelu Y-26A Crossley Beerlorry se na spodku objevilo rozšíření Y13/Y26.  Dále existuje několik verzí korby. Z pěti vypouklých výstupků rozložených vodorovně po stranách korby záhy zůstaly pouze dva krajní. Vzájemnou kombinací vzniká velké množství variant, většina minimálně vzácných. Plátěná střecha, plachta a mřížka chladiče a sedadla jsou plastová, barva u jednotlivých provedení je různá. Existují i varianty s černou plastovou vložkou imitující náklad uhlí místo plachty. Model je vybaven standardním černým plastovým volantem s dlouhým sloupkem. Kola jsou buď 24 paprsková nebo 12-ti paprsková, samozřejmě již pouze na gumových pneumatikách. Střecha a sedadla jsou použity z typu Y-8C Stutz, stejně jako stupačka. Velmi podobná, i když ne identická, je také maska chladiče s mřížkou. Texturovaná střecha byla doplněna ve střední části o potřebné úchyty, se kterými byla pak montována i na modely Stutz. Zajímavostí je zvětšení hlavičky trnu uchycujícího rezervu u pozdějších verzí.



 






  Pozdější verze s olivovou střechou, plachtou i maskou je sběrateli velmi vyhledávaná, i když zdaleka nepatří k nejvzácnějším.


Barva modelu: první modely Crossley v provedení RAF Ambulance byly celé stříkány tmavou modrošedou barvou, sedadla bílá. Střecha, plachta i mřížka chladiče jsou béžové, vzácněji olivově zelené. Velmi vzácné jsou tyto plasty v černošedé barvě. Na bocích plachty je červený kříž v bílém čtvercovém poli, na korbě britský výsostný znak a bílá písmena RAF. Kola chromovaná, 12-ti i 24-ti paprsková.

 

V roce 1979 přichází Crossley v provedení COAL&COKE někdy také označovaném Evans Bros. Vrchní části modelu jsou červené, spodek z blatníky je černý, stejně jako  veškeré plasty. Místo plachty je do korby vložen černý plastový díl s pytli uhlí. Na bocích je logo firmy Evans Bros. První modely měly ještě na podvozku nápis 1918 CROSSLEY RAF TENDER. Později konstruktéři konec nápisu RAF TENDER odstranili, protože následujících verzí se již netýkal.

 

Provedením CARLSBERG s roku 1983 se Crossley vrací ke svému původnímu vzhledu s korbou překrytou plachtou. Smetanová karoserie je doplněna černou spodní částí s blatníky.  Raritní jsou verze s nápisem LESNEY na podvozku. Sedadla jsou červená, černá nebo kaštanová, mřížka chladiče zelená, černá nebo tmavě zelená. Střecha a plachta se vyskytuje ve dvou odstínech šedozelené. Na bocích plachty nálepka s logem Carlsberg.

 

Poslední „anglické“ provedení WARINGS z roku 1985 má karoserii tmavě zelenou, spodní část zůstává stále černá. Mřížka chladiče bývá černá, sedadla kaštanová. Střecha a plachta je buď bílá nebo později smetanová. Kromě nálepky s logem na plachtě je ještě zlatý nápis i na bocích korby.

 

Na Macau se v roce 1988 vyráběla verze KOHLE&KOKS v efektní žluté barvě. Má opět naložené pytle s uhlím a je zajímavé, že plastový odlitek nákladu je jiný, má naloženy čtyři velké pytle, zatímco starší Evans Bros pouze dva.

 









Provedení COAL&COKE se od ostatních lišilo naloženými pytli s uhlím. Tyto civilní Crossleye již byly baleny do krabiček typu I.
Varianty s pivními sudy dodávané pod číslem Y-26:
První světle modré provedení LÖWENBRÄU z roku 1984 s černými blstníky má celou řadu drobných variant. Nejzajímavější je verze s podvozkem z modelu Y-25 Renault.

 

V roce 1986 následuje limitované provedení ROMFORD BREWERY v atraktivní černé barvě s hnědými blatníky, u nás poměrně dlouho  těžko dostupné.

 

Poslední bílý GONZALES BYASS s červenými blatníky je až z roku 1987, přesto ještě vyrobený v Anglii. Patřil mezi 6 modelů prodávaných u nás po 75,- Kčs. Na Makau ani v Číně se již pod číslem Y-26 nic nevyrábělo.

 

Krabičky: Verze RAF modelu Y-13C Crossley se dodávaly v krabičce typu H1 „Woodgrain“ a později i v typu H2. Verze Evans Bros byly dodávány v krabičkách typu I1, I2 a I3. Verze „CARLSBERG“ byla balena v typu I4 i v typech J. Poslední „anglická“  verze „WARINGS“ již měla pouze box J a KOHLE&KOKS se samozřejmě balil do typu J1.

 

Model ve své době: Y-13C patřil ke čtyřem zcela novým modelům  nabízeným v katalogu pro rok 1973. Jeho vývoj, stejně jako u Y-14C Stutz Beatcat, začal dříve než u dalších novinek Y-3C Riley MPH a Y-17A Hispano Suiza, takže ho ještě nepostihly levnější plastové díly v podobě pochromovaných masek, světel a dalších komponentů.  Model byl vyvinutý už v roce 1972, ale do výroby se dostal až na přelomu let 1974/75. Nárazová přestavba celé série Models of Yesteryear byla pro Lesney Products mimořádně technologicky náročná, a tak se zpožďovala produkce většiny modelů.

 








Následující provedení modelu Crossley již měly opět nákladový prostor překrytý plachtou. Zleva provedení „Carlsberg“ pak následují dvě verze „Warings“. Modely s bílou střechou a plachtou jsou vidět méně než s krémovou, ale dražší nejsou. Zřetelná je větší hlavička trnu držícího rezervu. Nýt u poslední verze KOHLE & KOKS je opět o něco menší, a zajímavostí je rozdílný náklad koksu se čtyřmi velkými pytli, Evans Bros má dva.

 

Y-13C Crossley v sérii nahradil Y-13B Daimler, který pro nová kola firma neupravila. Ještě před zahájením prodeje vnesl rozruch do řad sběratelů, protože narušil dlouhé období, kdy série obsahovala pouze osobní vozy.  Zájem byl veliký, umocněný atraktivním provedením jako vojenská ambulance. Z první verze RAF se okamžitě stal na dlouhou dobu jeden z těžko dostupných Yesteryearů. I následující verze se prodávaly dobře, ale popularity ambulance zdaleka nedosahovaly a byly relativně běžně k sehnání. Y-13C Crossley byl prvním modelem Yesteryear, který se vyráběl s více druhy nástaveb nákladového prostoru. Druhé provedení se výrazně liší otevřenou korbou s naloženými pytli uhlí.  Přesto katalogové zařazení modelu zůstalo stejné, zatímco verze se třemi velkými pivními sudy firma dodávala pod číslem Y-26. Model přetrval celé „anglické“ období, pak výroba přešla i na Macau, odkud pochází poslední verze Kohle&Koks. V sérii „Y“ již nahrazen nebyl a je tedy pod číslem 13 poslední, stejně jako pod číslem 26.  S přestávkou výroba pokračovala i po roce 1992 několika variantami v sériích Collectibles.

Tento atraktivní model se často stává základem nepřeberného množství neautorizovaných úprav Code 3, přičemž v některých případech se jedná o poměrně náročné konverze, jež podstatně mení tvary celého modelu.
 







Crossleye s pivními sudy se dodávaly pouze krátce pod číslem Y-26. První zleva verze LÖWENBRÄU mívala červená plná kola. Atraktivní ROMFORD BREWERY uprostřed je limitovaný, ale vzácný je pouze se dvěma otvory vespod. Vyskytuje se i s červenými sedadly. Poslední provedení GONZALES BYASS vpravo je se stříbrnými kolečky vzácnější než se zlatými.

 

Skutečný 1918 Crossley: Anglická automobilka Crossley Motors LTD. skončila podobně jako mnoho jiných v propadlišti dějin a sotva si na ni dnes někdo vzpomene. Přesto na počátku minulého století vyráběla několik zajímavých a konkurence schopných typů. Její landaulet byl natolik spolehlivý, že si jej ještě před 1. světovou válkou britská armáda vybrala jako základ pro přestavbu na zásobovací vůz. Během války jej Royal Air Force využívala nejen k převozu raněných, ale i k přepravě osob, munice a paliva. Po válce se samozřejmě pro tyto osvědčené dodávky našlo i civilní využití. Čtyřválcový motor s obsahem 4,5 l dosahoval výkonu kolem 25 koní. Původně plné pryžové obruče později nahradily pneumatiky plněné vzduchem.   


text a foto Libor Mikš


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *