Y-18A 1937 Cord 812

 

Měřítko 1/48                                                                                       Roky výroby: 1979–85, 1990-1995 

 












První modely Y-18A Cord 812 jsou při jednobarevném nástřiku a zakrytých světlometech slepé a málo výrazné. 

Dostupnost: Y-18A Cord se v nabídce objevuje méně než jiní jeho současníci a bývá většinou o něco dražší. Několik méně významných variant sice obdrželo hodnocení Difficult nebo dokonce Scarce, ale cenu to příliš nezvyšuje. U nás byly více ceněné žluté a smetanové modely z pozdějšího období, ale dnes i jejich cena klesá. 

 

Popis a historie: Model Y-18A Cord je otevřený dvousedadlový roadster s čelním sklem a nataženou plátěnou střechou. Odlitky působí hrubým dojmem. Blatníky s karoserií tvoří jeden odlitek, který je doplněný spodní tvarovanou deskou s nápisy, obojí z kovu. Model má plastový Interiér s volantem, natažená střecha není snadno snímatelná. Vše doplňují Stříbřitě pokovené výfuky, přední a zadní nárazník a konečně čelná sklo s přístrojovou deskou. Kola jsou většinou stříbrná plná, méně se 24ti špicemi, pneumatiky s bílým lemem.

 

Barva modelu: První modely se od roku 1979 stříkaly světlejší červenou barvou. Ty jsou dnes také nejběžnější. V roce 1981 model znatelně ztmavnul, ale výraznější změna na švestkově fialovou  přišla až v roce 1983. Po delší přestávce se model opět dostal do série v roce 1990 na Makau se světle žlutou karoserií a hnědou střechou. Je o něco výraznější, protože má mřížování kapoty motoru dobarvené stříbřenkou. 

 











Modely ve švestkové barvě jsou méně běžné, ale v krabičkách typu J, kterou MICA ani neuvádí, bývají k vidění velmi málo.

Z Číny pochází smetanový model z roku 1995 se světle hnědou střechou.

 

Krabičky: Červené Cordy mají krabičky I1 – I4, švestkové verze bývají v krabičkách I4, ale vzácně také v boxu J. Světle žlutý Cord bývá v boxu N, ale dodával se i v bílé krabičce P. Smetanová verze má samozřejmě box N2 s označením YY018A/C Cord a nápisem „Collectibles“ vespod.

 

Model ve své době: Konstrukcí Y-18A Cord chtěl Matchbox určitě zaujmout především americké zákazníky, ale tyto vozy jsou atraktivní i jinde, třebaže mimo území USA jezdily opravdu ojediněle. I když model působí hrubě, vytknout nutno především měřítko. Na druhé straně to není žádný drobeček, což jen podtrhuje mohutnost předlohy.  Při potěžkání v ruce jeho váha vzbuzuje důvěru. Ze sběratelského hlediska je zajímavé, že tento model v roce 1985 v sérii nahradil Y-18B Atkinson a Cord se nevyráběl. Ovšem v roce 1990 se opět vrátil a v sérii ypsilonek tak podpořil hegemonii amerických značek.  

 

Skutečný 1937 Cord 812: Z hlediska automobilové historie si Cord své místo v sérii ypsilonek zcela jistě zaslouží. E. L. Cord vyráběl první sériové vozy s předním pohonem na území USA, a toto řešení bylo před 2. světovou válkou výjimečné i v Evropě, kde to sériově dokázal pouze Citroën. Model 812 byl upravený type 810 z roku 1936 s osmiválcovým motorem doplněný kompresorem. Bohužel typ 812 byl labutí písní, neboť v témže roce automobilka zkrachovala. 3200 vyrobených Cordů typu 810 a 812 s různými druhy otevřených i uzavřených karoserií dnes patří ke sběratelsky nejatraktivnějším americkým veteránům.

 








Na Macau se Cordy lakovaly žlutě a najdete je v krabičkách N, výjimečně P. Čínské modely mají karoserii smetanovou  box N2. Dobarvením stříbřenkou modely přece jenom trošku prohlédly.


 


text a foto Libor Mikš


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *