Y-18A 1937 Cord 812
Měřítko 1/48 Roky výroby: 1979–85, 1990-1995
První modely Y-18A Cord 812 jsou při jednobarevném nástřiku a zakrytých světlometech slepé a málo výrazné. |
Dostupnost: Y-18A Cord se v nabídce objevuje méně než jiní jeho současníci a bývá většinou o něco dražší. Několik méně významných variant sice obdrželo hodnocení Difficult nebo dokonce Scarce, ale cenu to příliš nezvyšuje. U nás byly více ceněné žluté a smetanové modely z pozdějšího období, ale dnes i jejich cena klesá.
Barva modelu: První modely se od roku 1979 stříkaly světlejší červenou barvou. Ty jsou dnes také nejběžnější. V roce 1981 model znatelně ztmavnul, ale výraznější změna na švestkově fialovou přišla až v roce 1983. Po delší přestávce se model opět dostal do série v roce 1990 na Makau se světle žlutou karoserií a hnědou střechou. Je o něco výraznější, protože má mřížování kapoty motoru dobarvené stříbřenkou.
Modely ve švestkové barvě jsou méně běžné, ale v krabičkách typu J, kterou MICA ani neuvádí, bývají k vidění velmi málo. |
Z Číny pochází smetanový model z roku 1995 se světle hnědou střechou.
Krabičky: Červené Cordy mají krabičky I1 – I4, švestkové verze bývají v krabičkách I4, ale vzácně také v boxu J. Světle žlutý Cord bývá v boxu N, ale dodával se i v bílé krabičce P. Smetanová verze má samozřejmě box N2 s označením YY018A/C Cord a nápisem „Collectibles“ vespod.
Skutečný 1937 Cord 812: Z hlediska automobilové historie si Cord své místo v sérii ypsilonek zcela jistě zaslouží. E. L. Cord vyráběl první sériové vozy s předním pohonem na území USA, a toto řešení bylo před 2. světovou válkou výjimečné i v Evropě, kde to sériově dokázal pouze Citroën. Model 812 byl upravený type 810 z roku 1936 s osmiválcovým motorem doplněný kompresorem. Bohužel typ 812 byl labutí písní, neboť v témže roce automobilka zkrachovala. 3200 vyrobených Cordů typu 810 a 812 s různými druhy otevřených i uzavřených karoserií dnes patří ke sběratelsky nejatraktivnějším americkým veteránům.
Na Macau se Cordy lakovaly žlutě a najdete je v krabičkách N, výjimečně P. Čínské modely mají karoserii smetanovou box N2. Dobarvením stříbřenkou modely přece jenom trošku prohlédly. |
text a foto Libor Mikš
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.