Y-18B 1918 Atkinson Model D Steam Wagon

 

Měřítko 1/60                                                                                    Roky výroby: 1985-89

 








Hned první provedení je speciální limit lišící se od standardních verzí kratší korbou nenavazující těsně na kabinu. I s vloženou krabicí je tento model celkově kratší než následující provedení.

 

Dostupnost: I když mezi verzemi jsou dokonce hned dva speciální limitované modely, žádné ze čtyř provedení dnes nemá standardně vyšší stupeň vzácnosti. Hodnocení Difficult MICA přidělila žlutému modelu s přerušenou modrou linkou ve předu. Ještě výše jako Scarce se cení model s olivovými sudy. Celkově ovšem vyšší stupeň vzácnosti se dnes do ceny moc nepromítá, všechny Atkinsony jsou většinou ceněny o něco více než ostatní běžné modely. Objevují se o něco méně, ale žádný není nedostupný.

 

Popis a historie: Model se skládá z kovové kabiny jejíž podlahu tvoří černý plastový díl se sedadly a lapači nečistot. Uvnitř je standardní černý plastový volant. Středem kabiny prochází stříbřitě pokovený kotel s topeništěm a komínem. Korba je taktéž kovová, ale u limitovaných modelů je odlitek jiný.  Spodek modelu a pohon jsou dva díly z červeného,  nebo černého plastu. Kolečka o průměru 16 milimetrů jsou vyrobená pouze pro tento model, mají osm loukotí s jsou opatřena většinou světle šedými obručemi.


 








Anglická krabička pro speciální limity měla zlatý vnitřek. Krabička pro modrý model BASS z Makaa má uvnitř plastovou vložku s červeným sametovým povrchem.

 
Barevná provedení:
První provedení má kola, karoserii i korbu i zelené se zlatými reklamními nápisy firmy LAKE GOLDSMITH a pochází z roku 1985. Spodní plastový díl je červený, ale pohon je černý. Korba této speciální limitované edice je o hodně kratší než u standardních modelů a v přední části má navíc nálitek, který ji odděluje od kabiny.

 

Ani nejméně výrazné žluté provedení včetně kol BLUE CIRCLE CEMENT s černým spodkem a pohonem se ve sbírce neztratí. Má dvě drobné varianty. První bývá o něco tmavší a má horní modrou linku ve předu na okrajích přerušenou. Pozdější verze bývá o něco světlejší a modrá linka navazuje na linky zboku.

 

Následuje nejatraktivnější modrá verze z rolu 1987 s logem pivovaru BASS & CO vyrobená již na Makau. Nákladový prostor má změněný na plošinu pro převoz sudů s ochranným řetězem na bocích. Na plošině je ještě plastová destička znázorňující podélně položená prkna. Spodek je černý, ale pohon má červenou barvu stejně jako kolečka, která navíc mají v tomto případě černé obruče. Sudy jsou buď hnědé, nebo vzácněji olivové.

 

Poznámka: Olivové sudy se považují za vzácnější. Ale obávám se, že to jsou pouze světlem „vyšisované“ sudy hnědé. Takže je docela možné, že časem budou vzácnější tyto. Akespoň u mého modelu při pohledu zprava jsou sudy hnědé.

 

Poslední červené provedení z roku 1988 BURGHFIELD MILLIS má černý spodek i pohon a je doplněné žlutým plastovým nákladem s pytli.

 






 

U žlutého modelu vpravo je patrná přerušená přední linka. U druhé verze navazovala na malý kroužek, jímž je ukončená boční linka. Vlevo speciální limit se vzácnějšími  olivovými sudy. U některých modelů bývá boční řetěz více prověšený.  

 

Krabičky:  První zelený model má krabičku Jblg se zlatým vnitřkem pro speciální limitované modely. Žlutý Atkinson se balil do standardních anglických boxů typu J. Model se sudy má opět speciální limitovanou krabičku, ovšem tentokrát J1lg z Makaa s plastovým vnitřkem. Poslední červený Atkinson mívá box J1. Každé provedení má svúj typ krabičky a nelze je vzájemně zaměňovat.    


 








Poslední provedeni v červené barvě zpestřil náklad s pytli. Žlutý model má stejnou korbu, náklad pasuje i na něj, ale nepatří tam.

 

Model ve své době: Atkinson je další posilou při návratu série yesteryear ke svým kořenům. Dočasně vytlačil ze série model Y-18A Cord. Hned první provedení byl speciální limit, tedy verze, pro níž bylo třeba upravit formy, což není typické. Také výroba na Makau zahájila speciálním limitovaným modelem se sudy. Oba tyto modely byly u nás dlouhou dobu velmi těžko dostupné a tomu odpovídala i cena kolem 800,- Kčs. V roce 1990 se na Makau opět vrátili k výrobě Cordu, čímž kariéra parního Atkinsonu skončila.

 

Skutečný 1918 Atkinson Model D: Na počátku 20. století vozy s parním pohonem úspěšně konkurovaly vozidlům pohaněným motory s palivem na bázi ropy. Vynikaly nenáročnou údržbou a nízkými provozními náklady. Nevýhodou byla doba nutná k roztopení kotle, většinou 20 – 30 minut. Jejich jízdní dosah byl limitován zejména množstvím vody v kotli. Kromě toho bylo pochopitelně nutné vézt také zásobu paliva.

 

Typ D se vyráběl v letech 1916 a ž 1924. Pohon zajišťovaly dva dvoučinné válce s celkovým výkonem v závislosti na tlaku páry až 70 koňských sil při 300 otáčkách za minutu. Do kotle Atkinsonu se vešlo kolem 650 litrů vody a stačilo to při plném naložení na ujetí asi 50 km rychlostí maximálně 20 km za hodinu.  


text a foto Libor Mikš


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *