Y-20A 1937 Mercedes Benz 540K

 

Měřítko 1/45                                          Roky výroby: 1981–95

 








Sportovní Mercedesy se vyznačují přední nápravou vysunutou před chladič. To je bohužel na modelu zcela špatně. Celkově je na zpracování vidět snaha o větší detaily. Zaujme otevírací kufr se dvěma nouzovými sedadly.

 

Dostupnost: Y-20A Mercedes patří mezi dostupné modely, i když se neobjevuje tolik jako různé verze dodávek. Jako Difficult označuje MICA první model s užšími sedadly. Ještě více, jako Scarce, cení stříbrný model s červenými koly, a také černý model v krabičce P bez otvoru pro šroub vespod.

 

Popis a historie: Mercedes 540K má vzhledem k otevíracímu kufru komplikovanější konstrukci, ale základem zůstávají odlitky karoserie a spodní části s blatníky. Spodní plastová část spojuje přední a zadní nárazník a detailněji znázorňuje rám s vanou motoru, kardanový hřídel a výfuk. Tento díl je stříbřitě pokovený, stejně jako maska chladiče, reflektory a čelní sklo s přístrojovou deskou. Uvnitř otevřené kabiny se nachází plastový interiér s oběma řadami sedadel, který se nepovedl a je u prvních modelů příliš úzký. Chybu konstruktéři brzy napravili, takže užší díl je vzácnější. Model doplňují standardní 24ti paprsková kola a krátký plastový volant.

 






 

Sedadla pvního stříbrného Mercedesu 540K jsou o 2 milimetry užší, a při porovnání to je patrné. Linie vozu lépe vyniknou, pokud je model nastříkaný jednou barvou. Nádherné zadní linie tohoto speciálního roadsteru připomínají Sodomkovu Pragu Lady.   

 

Barva modelu: Y-20A Mercedes 540K se začal dodávat ses stříbrnou karoserií a černými blatníky. V tomto provedení vydržel až do roku 1985, kdy se celý model začal stříkat bílou barvou, kterou doplňoval úzký podélný červený pruh. Následující verze v červené barvě se dodávala pouze jako součást diorama s MADE IN MACAU na spodku. U bílého a červeného provedení MICA nerozeznává žádné další varianty. Po přestávce se od roku 1990 Mercedes opět objevil mezi ypsilonkami z Makaa, tentokrát celý černý, a jeho výroba pokračovala v nezměněné podobě i v Číně.

 









Červený model se dodával pouze s diorama, a nemá žádné další varianty. Modely ještě nebývaly v té době k podkladu přišroubované, přidržoval je měkký potahovaný drát.

 

Krabičky: Stříbrné modely se balily do krabičky I4, bílé modely jsou v boxu J. Červené modely musí mít větší krabičku J1, černé mají běžně box N, ale dodávaly se i v bílé krabičce P. Čínské pětsetčtyřicítky dostaly nový kód YY020A/D a box N2.

 

Model ve své době: Nástupem Mercedesu 540K tvořilo sérii yesteryear již dvacet modelů. Model mezi sběrateli žádné pozdvižení nezpůsobil, ale je to Mercedes, a tak se prodával dobře. Modelové zpracování zejména přední části je špatné, ale model již nepůsobí tak hrubým dojmem. Je nutno také pochválit snahu o lepší zpracování spodku. Pod číslem Y-20 je Mercedes 540K prvním, ale také posledním modelem v sérii ypsilonek, protože žádný jiný model jej nenahradil.

 

Skutečný 1937 Mercedes Benz 540K: Mercedes-Benz patří tradičně k nejvýznamnějším světovým automobilkám a jeho výrobky přinášejí svým majitelům patřičnou společenskou prestiž. Mercedes 540K společně s typy 500 a 770 patřil na špici předválečné výroby, která probíhala v  podstatě na zakázku a každá karoserie byla více či méně unikátní, neboť se přizpůsobovala požadavkům budoucího majitele.  Písmeno „K“ znamená kompresor a osmiválcový motor o objemu 5,4 litru s ním dosahoval výkonu až 180 koní, přičemž maximální rychlost přesahovala 160 km/h.

 






 

Černé, stříbřenkou dobarvované modely „enhanced“ se vyráběly od roku 1990 na Makau a později i v Číně. Model vlevo s bílou papírovou krabičkou a bez otvoru pro upevnění šroubem je poměrně vzácný.    
 

 


text a foto Libor Mikš


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *