Měřítko 1/43 Roky výroby: 1978–1994
První běžně dodávané varianty Y-4D Duesenberg Model J byly celé ostře metalicky červené a měly černé plastové doplňky. |
Dostupnost: Mnoho variant modelu Y-4D Duesenberg nemá žádný stupeň vzácnosti a jsou na trhu běžně dostupné. Na opačném konci je první model s bílou karoserií a oranžovými blatníky, jenž má přiřazen nejvyšší stupeň vzácnosti – EXTREMELY RARE a patří k úplně nejdražším Matchboxům. Pokud náhodou narazíte na červený model s kaštanovou střechou, vězte, že je VERY RARE – velmi raritní. Na varianty je Duesenberg opravdu bohatý, takže jejich podrobný popis zde není možný. Než bude zpracována podrobná tabulka, odkazujeme na „Bílou knihu“ MICA.
Popis a historie:Jako předlohu Y-4D Duesenberg byl vybrán model J z roku 1930 s otevřenou karoserií, u níž bylo možné prostor pro cestující vzadu zakrýt plátěnou střechou, ale přední sedadla zůstala otevřená. Na modelu je tato střecha natažena. Kovový korpus modelu je tradičně složen ze dvou částí, karoserie a spodku s blatníky. Kufr na zavazadla je v tomto případě součástí odlitku spodní části. První vzácné modely měly prostor pod střechou prolamovaný, u dalších již byl plný, obdélníkový. V roce 1983 se změnil nápis na podvozku z LESNEY na MATCHBOX INTL LTD.
Zpočátku se modely dodávaly v boxu H2 s obrázkem červeného Duesebergu. Zelená střecha a sedadla na červeném modelu nejsou běžné. |
Stříbřitě pokovený plast je materiálem pro přední nárazník s trumpetkami klaksonu, zadní nárazník, chladič s reflektory a čelní sklo s přístrojovou deskou, do níž je zaražen krátký černý volant. První modely také neměly na odlitku zadního nárazníku označení Y-4. Trumpetky klaksonu byly nejprve duté, otevřené. V období červených modelů byly plné, a pak znovu otevřené.
Střecha a sedadla jsou s probarveného plastu a na rozdíl od mnoha jiných modelů nejsou tyto díly snadno demontovatelné. Použita jsou standardní kola se 24-ti paprsky nebo plná.
Barva modelu: První dvě varianty Duesenbergu mají bílou karoserii, oranžové blatníky a liší se žlutou nebo černou střechou. U zadního nárazníku chybí označení Y-4. Ještě v roce 1976 ihned následovaly varianty celé v neautentické červené metalíze. Kola byla 24-ti paprsková chromovaná, výjimečně 12-ti paprsková, a pneumatiky bez bílých boků. Raritní jsou modely se starým zadním nárazníkem bez označení Y-4. Střecha a sedadla jsou u červených Duesenbergů standardně černé, s jinou barvou plastu jsou vzácnější.
Na modelu vlevo je vzácné zadní čelo ve světle zelené barvě. Také černé doplňky na zeleném modelu vpravo jsou vzácnější. |
V roce 1979 přichází nové barevné schéma. Karoserie je nastříkána zelenou metalízou stejně jako blatníky, ale boky jsou bledězelené nemetalické. Zajímavé je zadní čelo karoserie. U vzácných prvních modelů bylo taktéž lakováno nemetalickou bledězelenou barvou, později již bylo metalické zelené. Střecha a sedadla jsou standardně zelené, v černé barvě jsou vzácnější. Kola jsou plná a boky pneumatik bílé.
Od roku 1983 byla na modelu použita nemetalická tmavě hnědá barva, boky karoserie měly barvu bílé kávy. Kromě obou verzí nápisu na podvozku se modely liší odstínem hnědé barvy střechy a sedadel. Kola plná nebo 24-ti paprsková, boky pneumatik jsou bílé.
Poslední „anglickou“ barevnou kombinací z roku 1986 je model s nemetalickými modrými blatníky a stříbrnou karoserií. Boky karoserie jsou taktéž částečně stříkány modrou, která končí před zadními dveřmi. V katalogu je vyobrazen model s modrou barvou i přes zadní dveře, ale do distribuce se nedostal. Kola jsou v tomto případě nepokovená z modrého plastu. Střecha a sedadla jsou použity v barvě černé. V této barevné kombinaci se posléze vyráběl s již MADE IN MACAU na spodku a dokonce i s MADE IN CHINA. Změnilo se uchycení kol, již nejsou nýtovaná nýbrž jsou na osce pevně naražená. Poslední barevnou kombinací je světle modrá karoserie a tmavěmodrými blatníky a se smetanovou střechou vyráběná na Makau a později i v Čině. Tyto modely dělníci dobarvovali stříbřenkou. Všechny měly vespod otvor pro uchycení šroubem v krabičkách N s výjimkou Duesenbergů v krabičkách P, které jsou bez otvoru.
Modely z posledního období výroby v Anglii. Hnědé doplňky měly více odstínů. Stříbrno-modrá kombinace se vyráběla ještě i na Makau a v Číně. |
Krabičky: Bílo-oranžové a červené modely Y-4D Duesenberg mají oranžovou krabičku typu H2. Zelené a hnědé modely se balily do všech verzí krabiček typu I. Anglické stříbrno-modré modely se nacházejí v boxech J. Táž barevná kombinace z Makaa v krabičkách J1 a čínské v J2 a obojí jsou vzácnější. Poslední světlemodrý model se nachází v boxech P, N a N2.
Model ve své době: První bílo-oranžové varianty se v roce 1976 dostaly do distribuce v počtu 144 kusů víceméně omylem, a asi zůstanou pro většinu sběratelů nesplněným snem. Rozprodány prý byly v Mexiku v krabičkách typu H, ale na krabičce je již vyobrazen červený model. Ostatními barevnými kombinacemi byli odběratelé zásobováni rovnoměrně. Stříbro-modrý Duesenberg byl vyráběn i s MADE IN MACAU a MADE IN CHINA na podvozku. Duesenberg v sérii ypsilonek již nebyl nahrazen a je tedy posledním modelem pod číslem Y-4.
První světle modré Dusenbergy se krátce dodávaly do USA v jednoduchých, ale vzácných boxech P vlevo. Později mívaly standardní vitrinové krabičky N, případně N2. |
Skutečný 1930 Duesenberg Model „J“: Němečtí přistěhovalci bratři Duesenbergové začali konstruovat vozy na začátku 20. století a brzy dosáhli významných sportovních úspěchů. Vrcholem jejich tvorby byl model J uvedený v roce 1928 a později přeplňovaný model SJ. Na podvozek byly montovány různé druhy karoserie, typická byla torpeda nebo phaetony. Osmiválcový motor s objemem téměř 7 litrů umožňoval tomuto dvouapůltunovému obru s třístupňovou převodovkou uhánět rychlostí přes 200 km/hod. Bylo vyrobeno necelých 500 kusů modelů S a SJ a jsou dodnes řazeny k nejatraktivnějším automobilům všech dob. Pyšnily se jimi i některé holywoodské hvězdy, například Garry Cooper, Clark Gable nebo Greta Garbo.
text a foto Libor Mikš
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.