Y-5C 1907 Peugeot – verze modelu vyrobené do roku 1972

Na podrobnou tabulku s variantami modelu >>> KLIKNI ZDE.


Roky výroby: 1969 – 77                                                           Měřítko: 1/43



Dostupnost: Y-5C Peugeot se shání obtížněji. Rare – raritní je první verze karoserií bez vystupujících lemů na zadní části bočnic sedaček. Very Rare – velmi raritní jsou Peugeoty s nezabarveným plexisklem zadních oken modelu.








Y-5C Peugeot ve vzácnější krabičce typu G.

Historie: Automobil Peugeot navrhl pro sérii Yesteryear francouzský distributor modelů Matchbox George Bieber. Za vzor vybral skutečný Peugeot z Bonnal Renaulac Museum ve Francii. Šlo o Peugeot s karosérií typu limousine, Lesney nicméně typ vozu neuváděl.


První varianta Y-5C-1 Peugeot se pozná podle bočních výstupků karosérie, které drží přední sedačku. Na prvních modelech končí zadní partie výstupků u přední sedačky ostrou hranou, zatímco na všech novějších verzích Peugeotu jsou této hraně zakončeny svislým lemem.


Formy modelu se už dále nepředělávaly. Y-5C Peugeot byl prvním a nadlouho jediným Yesteryearem, který měl znázorněna skla některých oken. Průhledný díl z plexiskla byl přinýtován do kovového dílu střechy a imitoval zadní a boční skla podél zadní sedačky.








Zvětšený detail první vzácné varianty Y-5C-1 Peugeotu s ostrou hranou přední sedačky.

Barva modelu: Předprodukční Peugeoty měly několik barevných variant. V prvním katalogu Matchbox pro rok 1969 byl model uveden jako modrý. V této barvě se ale nestříkal. Už ve druhém vydání katalogu roku 1969 byl Y-5C Peugeot zobrazen ve žluté barvě s černou střechou. V tomto provedení se nakonec vyráběl až do roku 1972.


Některé publikace uvádějí také verzi Peugeotu s černými blatníky. Ta ale vznikla jen jako předprodukční model. Žlutá barva se začátkem roku 1969 zkoušela i pro uvažovanou inovaci Y-4C Opelu. Nakonec se v ní ale stříkal jen Y-5C Peugeot.


Povrch černé barvy na střeše byl běžně matný a hladký. U některých modelů byl ale zvrásněný, jako by byla střecha potažena kůží. Sedačky a maska byly jasně červené. Plexisklo oken v zadní části vozu mělo oranžové nebo jantarové zabarvení. Vzácně byla okna čirá. Tato verze se začátkem sedmdesátých let podle MICA vyvezla hlavně do Jihoafrické republiky.


Krabičky: Do roku 1972 se Y-5C Peugeot balil jen do okénkových krabiček typu F a vzácněji i do boxů G. Krabičky F se v letech 1969 a 1970 prodávaly v Americe také ve verzi podlepené kartónem, na kterém byl obrázek Peugeotu. Toto provedení je velmi vzácné. Populární Peugeot se vyskytl i ve druhé variantě dárkového balení v okénkové krabici Gift Set G5 z roku 1969.








Jasně patrné rozdíly mezi nejstarší variantou Peugeotu s oranžovými a novější se žlutě zbarvenými zadními a bočními „skly“.

Model ve své době: Y-5C Peugeot byl prvním Yesteryearem, který byl vyroben v měřítku 1/43. To ale nejspíš nebylo záměrem, protože Lesney ke své škodě toto měřítko dlouho ignoroval, přestože se už v této době etablovalo v mezinárodní standard.


Model Y-5C Peugeot nastoupil do období, kdy se firmě Lesney přestávalo dařit. Spolu s Y-8C Stutz to byl poslední Yesteryear, který Lesney zavedl do výroby s klasickými kovovými „loukoťovými“ koly. Po roce 1973 shledalo vedení Lesney Peugeot jako perspektivní pro přestavbu na nová unifikovaná plastová kola. Jeho atraktivitu měla zvýšit neautentická zlatá metalíza, v níž se vyráběl až do roku 1977.


Na podrobnou tabulku s variantami modelu >>> KLIKNI ZDE.


Alexandr Pícha

 

Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *