Citroën ZX 2.část: ZX neumírá Citroën Fukang, Elysee a C-Elysee
Citroën ZX (Fukang) hatchback 1/18
Citroën ZX (Fukang) Ph I hatchback 1992
První čínský model ZX řady nese název Fukang verze Ph I a je to klasický hatchback. Vznikl ve dvou verzích ve více barevných variantách. První verze znázorňovala typ Ph I, druhá typ Ph II.
![]() Citroën ZX Fukang sedan Ph I |
Fukangy Ph I a II jsou slušně zpracované modely, ale je znát, že jsou z celé série nejstarší. Proto některé detaily mají jejich mladší bráškové zpracovány mnohem lépe. Model nám umožňuje otevírat přední dveře (zadní bohužel nejdou), kapotu a páté dveře. První verze není odpružena, modernější již ano. Obě mají funkční řízení propojené s volantem. Mezi další pohyblivé součásti patří sklopná zadní sedadla a možnosti vyjmout krycí plato kufru. Nástřik modelu je na velmi slušné úrovni, lakování zrcátek jistě potěší. Potisk nápisů je také kvalitní, ale řešení SPZ samolepkou u druhé verze, která je větší než rámeček pro SPZ, je trochu divné. Některé otevírací díly, např. kapota, by mohly lépe lícovat. Páté výklopné dveře se otevírají na závěsech, které při zavřených dveřích opravdu velmi kazí dojem z modelu a raději mohly zůstat pevné.
Citroën ZX (Fukang) Ph II hatchback 1992
![]() Citroën ZX Fukang Ph II |
Závěr:
Na modelu je vidět jeho stáří. Čínského výrobce zatím neznám, distribuci zajišťuje PM Models. Model má slušné detaily a zpracování, na špičku mu toho ještě ale dost chybí. Celkově na jeden z prvních samostatných čínských počinů vypadá dobře. První i druhá verze se již hůře shání a pokud nedojde k reedici, začne mít brzo vyšší sběratelskou hodnotu pro fandy značky. Zpracování od jiného výrobce modelů v měřítku 1/18 je asi v nedohlednu pro nevýrazný vůz, jakým ZX byl.
Citroën ZX (Fukang) sedan 1/18
Citroën ZX (Fukang) Ph I sedan 1992
Sedan vyšel stejně jako hatchback ve dvou verzích. První verzi mám ve sbírce v červené barvě, nemá ještě mlhová světla v předním nárazníku, má jiná kola a drobné rozdíly najdeme i pod kapotou. Popíšu tedy první verzi sedanu Fukang 988
![]() Citroën ZX Fukang sedan Ph I |
Citroën ZX má spoustu stejných dílů s první verzí hatchbacku (Fukang Ph I). Jiná jsou kola a samozřejmě karosérie. Interiér je stejně jako u předešlé verze nejslabším místem, protože působí velmi plastově. Model má otevírací pouze přední dveře, stejně jako hatchback. Otevírá se i přední kapota, kde je mnohem více detailnější motor a dále můžeme otevřít i víko zavazadlového prostoru. Odpružení a řízení propojené s volantem zůstalo. Model je asi na stejné úrovni jako hatchback první verze a vznikal i v podobné době. Vyšel v několika barevných variantách. Podvozek, kvalita dílů a zpracování je zhruba na stejné úrovni jako u obou modelů hatchback. SPZ je již zpracována tiskem jako u prvního Ph I.
Citroën ZX (Fukang) Ph II sedan 1992
![]() Citroën ZX Fukang sedan Ph II |
Od první verze sedanu jej odlišuje moderní nárazník s mlhovými světly, další rozdíly jsou v jiných discích kol, lakovaných zrcátkách a drobné změny najdeme i pod kapotou modelu. Bohužel tuto verzi osobně zatím nevlastním a ani nevím o žádné v ČR, proto pouze staré foto výrobce modelu.
Zjednodušně se dá říct, že oproti starší verzi sedanu došlo ke stejným změnám jaké najdeme mezi modely verze hatchback, samozřejmě kromě karosérie.
Model stejně jako ostatní vyšel v několika barevných verzích. Sice jsem neviděl tuto verzi nikdy s metalizovaným lakym, ale nemohu ji vyloučit.
Závěr:
Nejedná se o jiný model, pouze o jinou karosářskou variantu, která vznikla jako druhá, což je vidět na drobném posunu k lepšímu zpracování. Největší nedostatek modelu je interiér, který tak kazí dojem z jinak slušného modelu. Sedan vyšel v několika barevných verzích, které na rozdíl od modernější Elysee verze nemají metalizované barvy.
Citroën Elysee 1/18
Citroën Elysee sedan 2002
Elysee znázorňuje vůz z roku 2002. Jedná se již o velký karosářský posun od původního hranatého ZX. Přední maska a zadní partie vozu jsou již značně jiné a s původním vozem je krom boční siluety a technických prvků pojí stále méně.
![]() Citroën Elysee |
Závěr:
V Evropě nikdy neprodávaný model Elysee ukazuje, jak se posunují nároky na dnešní modely. Zpracování je mnohem detailnější a i model je mnohem líbivější. Poslední verze ZX s názvem C-Elysee je toho důkazem.
Citroën C-Elysee 1/18
C-Elysee je zatím poslední inovací ZX. Začal se vyrábět v roce
![]() Citroën C-Elysee |
Závěr článku:
![]() Citroën C-Elysee |
Díky přesunu výroby skutečného vozu ZX do Číny vznikly pro potřeby tamního trhu velice kvalitní modely, které jsou neustále vydávány v nových verzích tak, jak přichází na tamní trhy. Modely se bohužel k nám nedováží, ale třeba nákupem přes internet, nebo využitím sítí jako je eBay, se koupit dají. Jsou na velmi slušné úrovni zpracování, které se typ od typu stává detailnější a propracovanější. Na každém z dalších modelů je vidět snaha o maximální posun k dokonalosti. Dle poznatků mých známých může být ale částečně kolísavá kvalita a občas se i tak stane. Tím se také ne na úplně 100% úrovni dostanou na trh. I přes to Vám tyto modely doporučuji, protože z nich budete nadšeni. No a pro svoji ne úplně jednoduchou a snadnou dostupnost budete vlastnit něco, co nemá každý sběratel…
text a foto B@RT
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.