Y-8D 1945 MG TC

 

Měřítko 1/35                                                                                Roky výroby: 1978–86

 








Y-8D MGTC byl uveden na trh tmavozelený s číslem 3 na dveřích. Na modelu vyniká natažená skládací střecha.

Dostupnost: Model Y-8D MG TC je dostupný ve všech základních barevných variantách a cenově je dnes i přes svou vyšší atraktivitu srovnatelný s ostatními ypsilonovými modely ze 70. let. Nemá žádné vyloženě raritní verze. Jako vzácnější až vzácné jsou hodnoceny modely s odlišnou barvou sedadel proti standardu, případně s jinými než standardními koly.

 

Popis a historie:

Model Y-8D MG TC je otevřený dvousedadlový sportovní vůz s nataženou plátěnou střechou. Hlavní části modelu tradičně tvoří dva kovové odlitky karoserie a spodku s blatníky, ale možnost jejich odlišného lakování byla využita až u poslední varianty. Ze stříbřitě pokoveného plastu je maska s reflektory, spodní rám s přídavným reflektorem a klaksonem i rám okna. Kola jsou standardní 24-ti paprsková, rovněž stříbřitě pokovená. Páté kolo je přichyceno trnem vzadu na naznačenou palivovou nádrž. Hnědobéžová, někdy až hnědá střecha je uchycena na výstupcích karoserie a lze ji sejmout. Krátký černý plastový volant je zaražen do příslušného otvoru v odlitku karoserie. Vložený plastový díl se sedadly a podlahou je v modelu pevně uchycen a není snadno zaměnitelný. Jeho červená, později černá nebo i béžová barva někdy přecházející do růžova je zdrojem mnoha vzácnějších variant.



 








První modely byly dodávány v boxu H2, jež se od ostatních odlišoval malými obrázky dalších šesti aktuálních ypsilonek. MG TC byl posledním modelem dodávaným ještě v krabičce typu H.

Barva modelu: Je potěšitelné, že v tomto případě firma upustila od nepravděpodobných metalických laků. První modely z roku 1978 byly stříkány národní barvou anglických sportovních a závodních vozů, britskou tmavozelenou. Na obou dveřích těchto MG byl umístěn kulatý bílý obtisk s černou číslicí 3, i když nešlo vyloženě o závodní vůz. Výjimečně se objevují i modely bez čísel na dveřích, ale nejsou považovány za samostatné varianty, protože odstranění obtisků není nijak náročné. Zelené modely se také vyskytují s nepokovenými 12-ti paprskovými koly v barvě červeného nebo zeleného plastu.

V roce 1981 se barva vozu změnila na červenou a ze dveří definitivně zmizely obtisky. Tuto barevnou variantu lze nalézt také s červenými 12-ti paprskovými nebo plnými pokovenými koly. Od roku 1983 následují varianty s modrou karoserií a blatníky a s béžovými nebo vzácněji černými sedadly. Poslední změna barevného schématu proběhla v roce 1984. Tehdy karoserie dostala krémovou barvu a spodek s blatníky byl stříkán tmavě hnědou barvou.


Vyjma prvních, zelených modelů se montovaly obojí typy pneumatik, buď s bílými boky, nebo bez nich.










Střední období výroby charakterizují modely v nemetalických barvách červené a následně modré. Béžová sedadla u modrého MG TC jsou méně běžná než černá.

 

Krabičky: Zelené MG TC byly běžně dodávány v krabičkách typu H2 „Woodgrain“ v barvě světle modré. Na tomto boxu se jako na jediném objevila vzadu novinka. Krom obrázku aktuálního modelu zde byl také minikatalog s obrázky dalších šesti „ypsilonových“ modelů. Červené a modré modely se vkládaly do všech verzí krabiček typu typu I. K smetanovým modelům s hnědými blatníky patří box typu J.

 

Model ve své době: Y-8D MG TC se začal prodávat v roce 1978, i když na podvozku nesl po celou dobu výroby jako rok vzniku letopočet 1977. Po celou dobu produkce také model nesl na podvozku logo výrobce, firmy LESNEY, i když od roku 1983 to již nebyla pravda. Tradičně hrubější modelové zpracování ze 70. let a využití plastů přece jenom ponechává tomuto modelu určitý půvab. Bohužel zejména u zelených modelů se často místy stírá pokovení a vystupuje červená barva plastu. V sérii Yesteryear sice Y-8D MG TC nahradil dosluhující Y-8C Stutz, ale pod číslem Y-14C se stále vyráběl novější Stutz Bearcat.  Třebaže jde o vůz anglický, předpokládalo se, že podpoří prodej i v USA, protože se tam tento automobil ve velkých počtech exportoval. Po přesunu výroby na ostrov Makao se již model MG TC nevyráběl a produkce byla v r. 1986 ukončena. Ortodoxními sběrateli špatně vnímaná změna na MADE IN MACAU jej tedy nepotkala. V sérii jej nahradil model Y-8E Yorkshire Steam Wagon.











Poslední, krémové modely MG s hnědými blatníky se prodávaly v krabičkách typu J.


Skutečný 1945 MG TC „Midget“: První sportovní vozy s osmiúhelníkovou značkou MG (Morris Garage) byly konstruovány ve dvacátých letech minulého století pod vedením Cecila Kimbera. V roce 1936 se objevil typ TA „Midget“ a těsně před vypuknutím druhé světové války byl představen typ TB. Ihned po válce byla výroba předválečného modelu TB s drobnými úpravami obnovena s označením TC. V názvu se také objevovalo slovo „Midget“, což v překladu znamená trpaslík. Vozů MG TC bylo vyrobeno zhruba 10 tisíc a většina z nich byla vyvezena převážně na trh v USA, kde byl tento vůz velmi populární. Američané sportovní vozy do té doby prakticky téměř neznali. V porovnání s americkými křižníky byl vůz velmi nepohodlný a také neměl nijak oslnivý výkon. Ale jeho jízdní vlastnosti byly nesrovnatelně lepší, takže v zatáčkách neměl problém těžkopádným „amerikám“ ujet.

Vůz MG TC byl vybaven motorem OHV o objemu 1250 ccm s výkonem 40 kW, s nímž dosahoval rychlosti kolem 125 km/h. Zajímavostí je plochá palivová nádrž zavěšená zvenku na zadní část vozu. Předválečná konstrukce byla zejména na podvozku znát, proto byl typ TC v roce 1949 nahrazen podstatně upraveným typem TD.   



text a foto Libor Mikš


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *