Panhard PL 17 v měřítku 1/18
![]() Solido: Panhard PL 17 sedan a cabrio (rok 1961 a 1963) |
Po finančních těžkostech v roce 1955 firmu musel zachraňovat Citroën, který ji v roce 1967 převzal definitivně, aby v ní vyráběl obrněná vozidla. Panhard PL17 Tigre byl nástupcem vozu Dyna. Tento malý poválečný vůz s hliníkovou karoserii, rámem a se vzduchem chlazeným dvouválcem „boxer“ byl v roce 1954 překonstruován. Přední pohon zůstal zachován, obsah válců byl zvětšen a nová větší karoserie měla více aerodynamické linie. Motor 848 cm3 s výkonem 44,2 kW (60k) umožnil slušnou maximální rychlost 145km/h. Přestože jej při uvedení na trh zastínil legendární Citroën DS, předstihl tento lehký, rychlý a úsporný (
Tento zajímavý automobil vyrábí v měřítku 1/18 zatím pouze jedna firma a to francouzské Solido. Solido vyrábí dvě verze tohoto automobilu, jejím čtyřdveřový sedan (francouzské označení Berline) a dvoudveřové otevřené Cabrio.
Panhard PL 17 sedan 1961
![]() Panhard PL 17 1961 sedan |
Panhard PL 17 Cabrio 1963
![]() Panhard PL 17 1963 cabrio |
Panhard PL 17 cabrio z roku 1963 je partnerským modelem, proto výrobce mnoho dílů podvozku a karosérie mohl použít stejných. Model cabria vyšel ve dvou barevných variantách. První byla bílá s hnědým interiérem a druhá tato světle modrá s červeným interiérem. Střecha je napevno složená a neumožňuje mít model s nataženou střechou což je škoda. Modernější verze cabria má již vnější zpětné zrcátko, karosérie je pouze dvoudveřová a již v této době Panhard udělal jedny přední dveře mnohem větší, pro snadnější nastupování na zadní sedadla. Na předních stěračích podle mě udělalo Solido chybu a jsou znázorněny špatně, správně jsou od sebe jako na sedanu. Interiér vozu je stejný jako u sedanu jen se liší výplně dveří, palubní deska má dva nové kruhové přístroje a zadní plato je překryto složenou střechou. (jedno z prvních aut, které skládalo střechu naplocho za sedadla) Další díly jsou identické a zpracované stejně dobře jako u sedanu.
![]() Panhard PL 17 1963 cabrio – krásný interiér |
Závěr:
Panhard PL 17 v měřítku 1/18 výrobce Solido zpracovává velmi dobře a výrobce se nedopustil zásadnějších chyb. Model mohl být odpružen, i když to podle mého názoru není tolik důležité. Spíše je otázkou, proč není otevírací kufr, když je vyroben z jiného dílu a přímo si o možnost otevírání říká. Zda zvolíte verzi čtyřdveřového sedanu nebo dvoudveřového cabria záleží pouze na Vás a chybu jistě neuděláte ani u jednoho z nich. Interiér je na slušné úrovni a více vynikne samozřejmě v Cabrio verzi.
![]() Panhard PL 17 1961 Taxi |
Doplněno:
Jako poslední verze kterou firma Solido před krachem vydala, je Panhard PL 17 Taxi. Tato verze vyšla pro francouzský trh v počtu 2500ks. Od běžného PL 17 je jiná světlounce zelenou barvou karosérie, stříbrným venkovním taxametrem a štítkem „Taxi“. Podle mého názoru je to pěkné rozšíření variant i když bych raději uvítal cabrio verzi s nataženou střechou.
text a foto B@RT
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.