Nesmrtelná legenda Citroën 2CV – 3. část: užitkové verze Norev a Solido
Přirozeným vývojem vozu byla přidána zadní světla, na boku přibylo velké okno, také okna zadních dveří se zvětšovaly a rostla užitná hmotnost vozidla. Stejně jako u klasické verze se měnila i kapota, podle které se dají nejsnáze rozeznat jednotlivé verze. Užitkové verze 2CV: AU, AZU, AZU 250, AK 350, AK 400, AKS 400, AYCD (Acadiane).
Užitkovou 2CV pro nás vyrábějí v měřítku 1/18 dva přední francouzští výrobci: Norev a Solido. Oba modely přišly na trh v roce 2006 téměř ve stejný čas a proto mají vyrovnané startovní pozice. Model od Norevu znázorňuje jednu z prvních verzí typ AU z padesátých let
Norev 1/18: Citroën 2CV Camionette 1950 – 1960
Norev 1/18: Citroën 2CV Grise (Civilní šedá) (Réf.181500 vydána 2006) |
Norev 1/18: Citroën 2CV Police (Policejní) (Réf.181504 vydána 2006) |
Všechny modely mají prakticky stejný základ až na pár detailů. Existují dva druhy přední masky (roky 1955 a 1958), kde se liší zpracování znaku vozu, prolis na kapotě za předními světli, dále pak podle určení mají různé odlišnosti. Michelin verze má nad předním oknem postavičku panáčka Michelina, hasičská verze má na střeše rám zahrádky, civilní verze nemá z boku vzadu blinkry. Policejní verze má uvnitř umístěno lehátko a poličku, dále má vzadu další světlo a zadní blinkry má níže umístěné než ostatní vany. Poštovní a Veselá kráva nemají žádné odlišnosti.
Norev 1/18: Citroën 2CV Poste (Poštovní) (Réf.181503 vydána 2006) |
2CV je velmi pečlivě zpracován a Norev opravdu předvedl, že umí vyrobit kvalitní model. Nástřik karosérie i potisk nápisů je proveden velmi pečlivě a nikde není známka o chybném nastříkání nebo jiných vadách laku. Vůz je odpružen, má funkční řízení včetně propojení s volantem. Otevírá kapotu, přední dveře a zadní dvoukřídlé dveře. Pod kapotou je umístěn slušně zpracovaný motor, vnitřní povrch kapoty je věrně znázorněn prolisy tak, jak má být. Po otevření předních dveří najdeme kvalitně zpracovaný interiér, který obsahuje vše jak má být. Užitková verze obsahovala pouze sedadlo řidiče, které se zde opravdu povedlo. Bohužel u tohoto vozu je interiér i v originále velmi spartanský a na počet přístrojů chudý.
Norev 1/18: Citroën 2CV La Vache Qui Rit (Veselá Kráva) (Réf.181505 vydána 2007) |
Zadní dvoukřídlé dveře nás uvedou do nákladového prostoru, kde až na policejní verzi jsou jen holé stěny. Výrobci náleží pochvala za nastříkání i stropu v nákladovém prostoru, tedy to na co mnozí výrobci rádi zapomínají. Zadní dveře nemají žádnou aretaci a mají tendenci se samovolně otevírat. Opět chybí kompletní výfukový systém, který není ani naznačen. Velmi pěkně je zpracován rám vozu a jeho uchycení skříňové nástavby. Pneumatiky a kola jsou zpracovány dobře a v discích kol nalezneme i malinké prolisy jako u originálu. Model hodnotím velmi dobře, množství variant a kvalita zpracování potěší, ale absence výfuku dává body dolů.
Solido 1/18 Citroën 2CV Camionette 1969
Solido 1/18: Citroën 2CV Service (Citroën servis) (Réf.8123 vydána 2006) |
Citroën 2CV dodávka typ AK 400 je již modernější verze disponující novějším motorem
Solido 1/18: Citroën 2CV Grise (Civilní šedá) (Réf.8182 vydána 2006) |
Text B@RT Foto Tomáš Válek a Jirka Řanda
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.