Nesmrtelná legenda Citroën 2CV – 3. část: užitkové verze Norev a Solido








Norev 1/18: Citroën 2CV Michelin


(Réf.181502 vydána 2006)

Přirozeným vývojem vozu byla přidána zadní světla, na boku přibylo velké okno, také okna zadních dveří se zvětšovaly a rostla užitná hmotnost vozidla. Stejně jako u klasické verze se měnila i kapota, podle které se dají nejsnáze rozeznat jednotlivé verze. Užitkové verze 2CV: AU, AZU, AZU 250, AK 350, AK 400, AKS 400, AYCD (Acadiane).


 


 


 


 


 








Norev 1/18: Citroën 2CV Pompiers (Hasič)


(Réf.181501 vydána 2006)

Užitkovou 2CV pro nás vyrábějí v měřítku 1/18 dva přední francouzští výrobci: Norev a Solido. Oba modely přišly na trh v roce 2006 téměř ve stejný čas a proto mají vyrovnané startovní pozice. Model od Norevu znázorňuje jednu z prvních verzí typ AU z padesátých let zatímco Solido zpracovalo novější typ AK 400 z roku 1969. Nyní se na ně podíváme jednotlivě.


 


 


 


 


 


 


 


Norev 1/18: Citroën 2CV Camionette 1950 – 1960









Norev 1/18: Citroën 2CV Grise (Civilní šedá)


(Réf.181500 vydána 2006)

Citroën 2CV Camionette Norev je
model dodávky jednoho z prvních typu AU z roku 1955 a 1958 (podle přední masky). Byl to první Van na bázi osvědčeného základu z 2CV. Motor 375 cm3, výkon 9 koní a maximální rychlost 65km/h. Tento model Norev vydal v roce 2007 a to hned v několika barevných provedeních: Michelin, poštovní, policejní, hasičské a civilní šedé verze, kterou později doplnila i komerční verze Veselá kráva z roku 1955.

 


 


 


 


 









Norev 1/18: Citroën 2CV Police (Policejní)


(Réf.181504 vydána 2006)


Všechny modely mají prakticky stejný základ až na pár detailů. Existují dva druhy přední masky (roky 1955 a 1958), kde se liší zpracování znaku vozu, prolis na kapotě za předními světli, dále pak podle určení mají různé odlišnosti. Michelin verze má nad předním oknem postavičku panáčka Michelina, hasičská verze má na střeše rám zahrádky, civilní verze nemá z boku vzadu blinkry. Policejní verze má uvnitř umístěno lehátko a poličku, dále má vzadu další světlo a zadní blinkry má níže umístěné než ostatní vany. Poštovní a Veselá kráva nemají žádné odlišnosti.


 


 


 


 









Norev 1/18: Citroën 2CV Poste (Poštovní)


(Réf.181503 vydána 2006)


2CV je velmi pečlivě zpracován a Norev opravdu předvedl, že umí vyrobit kvalitní model. Nástřik karosérie i potisk nápisů je proveden velmi pečlivě a nikde není známka o chybném nastříkání nebo jiných vadách laku. Vůz je odpružen, má funkční řízení včetně propojení s volantem. Otevírá kapotu, přední dveře a zadní dvoukřídlé dveře. Pod kapotou je umístěn slušně zpracovaný motor, vnitřní povrch kapoty je věrně znázorněn prolisy tak, jak má být. Po otevření předních dveří najdeme kvalitně zpracovaný interiér, který obsahuje vše jak má být. Užitková verze obsahovala pouze sedadlo řidiče, které se zde opravdu povedlo. Bohužel u tohoto vozu je interiér i v originále velmi spartanský a na počet přístrojů chudý.


 


 








Norev 1/18: Citroën 2CV La Vache Qui Rit (Veselá Kráva)


(Réf.181505 vydána 2007)

Zadní dvoukřídlé dveře nás uvedou do nákladového prostoru, kde až na policejní verzi jsou jen holé stěny. Výrobci náleží pochvala za nastříkání i stropu v nákladovém prostoru, tedy to na co mnozí výrobci rádi zapomínají. Zadní dveře nemají žádnou aretaci a mají tendenci se samovolně otevírat. Opět chybí kompletní výfukový systém, který není ani naznačen. Velmi pěkně je zpracován rám vozu a jeho uchycení skříňové nástavby. Pneumatiky a kola jsou zpracovány dobře a v discích kol nalezneme i malinké prolisy jako u originálu. Model hodnotím velmi dobře, množství variant a kvalita zpracování potěší, ale absence výfuku dává body dolů.


 


 


 


Solido 1/18 Citroën 2CV Camionette 1969








Solido 1/18: Citroën 2CV Service (Citroën servis)


(Réf.8123 vydána 2006)

Citroën 2CV dodávka typ AK 400 je již modernější verze disponující novějším motorem 602 cm3, díky kterému vzrostla rychlost, a i užitná hmotnost mohla být navýšena a to na 640kg. Citroën vyrobil 450 tisíc těchto oblíbených vanů. Solido vyrobil 2CV zatím ve dvou barevných verzích a to šedé civilní a žluté „Citroën Servis“. Novější typ vozu je i na modelech patrný na první pohled, rozměrné boční okno v nákladovém prostoru, přibylo vnější osvětlení vzadu a zrcátka na předních dveřích. 2CV van je slušně nastříkán i když žlutá verze v některých místech vypadá na barvu se špatným krytím. Potisk je proveden dobře a symetricky. Model není odpružen, má funkční řízení včetně propojení s volantem. Otevírá kapotu a přední dveře, které se již otevírají po směru jízdy a zadní dvoukřídlé dveře. Pod kapotou je umístěn snad zatím nejlépe zpracovaný motor u 2CV a Solido za něho musím pochválit. Interiér je zpracován pěkně jen přední sedadla mohl výrobce udělat lépe. Zadní dvoukřídlé dveře jsou chráněny před jejich samovolným otevíráním. Výrobce zde totiž použil pojistku i když trochu nešťastně umístěnou přímo v podlaze, která tím opticky ztrácí ze své linie. Pod zadními dveřmi je znázorněna i stupačka. Vnitřek nákladového prostoru není nastříkán a tvoří jej plastová podlážka do výše podběhů kol a dále plechová kastle modelu, která bohužel není zevnitř nastříkána barvou. Takto šetřit by se nemuselo. Kladem tohoto modelu je konečně celkově zpracovaný výfukový systém, který je zde jediný z celé řady modelů 2CV. I Solido vyrobilo pěkný a líbivý model, za který se nemusí stydět. Možná snad jen lepší barva a zpracování interiéru a model by byl velmi dobrý.








Solido 1/18: Citroën 2CV Grise (Civilní šedá)


(Réf.8182 vydána 2006)
Závěr: Norev nám zpracoval prvotní verzi van téměř bez chyb a nabídl množství barevných verzí, kterých zřejmě bude ještě přibývat.
Naproti tomu Solido zpracovalo novější verzi opravdu dobře, ale přeci jen pár chyb udělalo, celkově proti Norevu má hůře zpracovaný interiér. Že Solido nemá odpružený podvozek modelu neberu za zásadní chybu. Pro Solido mluví hlavně lépe zpracovaný motor, výfukový systém a nepochybně i nižší cena proti Norevu. Novější verze je také možná líbivější (boční okna, zrcátka, výfuk). Pokud bych Vám měl doporučit jednu z nich, asi by to bylo právě Solido ve žluté verzi Citroën Servis a pokud sbíráte první verzi vozu tak osobně jsem volil také žlutou Norev 2CV Michelin.

 


 


Text B@RT Foto Tomáš Válek a Jirka Řanda


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *