Traction Avant v měřítku 1/18
Tři verze Citroën Traction Avant |
Jednou z nových „zvláštností“ Citroënu Traction Avant bylo to, že karosérie neměla tradiční stupačky. Jejich odstranění bylo něco nevídaného a mnoho tiskových reklam proto přesvědčovalo zákazníky, že i do vozu bez nich stačí jen nasednout. Z konstrukčního hlediska bylo ale zajímavější nezávislé odpružení předních kol s torzní pružinou a moderními závěsnými tlumiči. To novému Citroënu zajistilo mimořádné a bezkonkurenční jízdní vlastnosti. Zadní náprava byla klasicky tuhá, odpružená dvěmi paralelními torzními pružinami. Díky moderní konstrukci dosahoval Traction Avant ve své době neobvykle vysoké rychlosti 100 km/h při průměrné spotřebě kolem 10 litrů benzínu. A to vše při použití motoru o objemu 1303 ccm.
První typ Traction Avant z roku 1934 nesl označení 7A. Citroën postupně zvyšoval objemy a výkony motorů až na konečných 2867 ccm u šestiválce montovaného do typu 11A. Maximem byla výroba 9 prototypů 22 CV s osmi válci do V a maximální rychlostí
Výroba Citroënu Traction Avant byla definitivně ukončena v roce 1957. Během výroby se konstrukce měnila jen velmi málo. Spíše se s výjimkou motoru jednalo o kosmetické inovace a změny vyvolané novými silničními předpisy. Celkem bylo vyrobeno 758 948 vozů, a to i přesto, že Němci po dobu okupace Francie za 2. světové války jejich výrobu přerušili.
Solido: Citroën Traction Avant 1938
Solido: Traction Avant 1938: sedan (berline) a otevřený sedan (découvrable) |
Solido vydal klasický sedan (francouzsky berline), otevřený sedan se staženou střechou
Interiér u otevřeného sedanu opravdu vynikne |
Solido: Traction Avant 11 (1938) Sedan a otevřený sedan. Oba modely mají kvalitní nástřik, otevřený sedan s krásnými přechody černé barvy blatníků a karosérie. Zpracováním patří k lepšímu průměru. Vše dobře lícuje a kvalita materiálů je dobrá, modely umožňují otevírat přední dveře, kufr s rezervou a jednu stranu motorových kapot. Podvozek je dobře proveden, samostatný výfuk a zavěšení kol, vše jak má být.
Model bohužel není odpružen, ale má funkční řízení propojené s volantem. Motor celé této řady je velmi povedený a odpovídá reálu. Interiér Traction Avant je velmi pěkně zpracován a hlavně v otevřené verzi dobře vynikne. Některé části, třeba stažená střecha, ale působí dost plastově a výrobce je mohl udělat lépe. Do otevřené verze Solido neumístil vnitřní zrcátko, i když sedan ho má (stejný přístup se bohužel opakuje i u cabria a coupé verze). Zpracování karosérie, kliky, rám předního okna, stěrače a další detaily modelu přidávají plus body a velmi vynikají. Oba tyto modely hodnotím velmi kladně, za rozumnou cenu získáte model, který se ve sbírce neztratí a budete spokojeni.
Solido Citroën Traction Avant 1938: cabriolet se střechou, otevřený cabriolet a coupé s pevnou střechou |
Solido Traction Avant 11 1938 cabriolet
(se střechou) a coupé s pevnou střechou jsou brášky předchozích verzí, a proto mají hodně společného. Oba mají kvalitní nástřik, vše dobře lícuje a kvalita materiálů je dobrá. Modely umožňují otevírat přední dveře a jednu stranu motorových kapot. Na rozdíl od sedanu kufr nemají a je zde umístěno otevírací třetí venkovní nouzové sedadlo.Podvozek je dobře zpracován, modely bohužel nejsou také odpruženy, mají funkční řazení včetně propojení s volantem. Motor je identický a není mu co vytknout. Interiér Traction Avant Cabrio je odlišný, jednotlivá přední sedadla nahradilo velké společné sedadlo, jiné je přední okno, drobnější stěrače a polstrování dveří je také odlišné. Do otevřené verze výrobce opět neumístil vnitřní zrcátko. Interiér více vynikne u cabrio se staženou střechou než u verze s nataženou střechou. Coupé verze má pevnou kovovou střechu s vnitřním čalouněním a jiným oknem ve dveřích. Zpracování karosérie, kliky, rám předního okna, stěrače a další detaily modelu jsou opět vynikající a několik jich proti sedanu přibylo (například stupačka na zadním blatníku nebo okrasné venkovní lišty dveří). Modely kabriolet a coupé jsou běžné dostupné. Verze s nataženou střechou vyšla ve velmi malém nákladu, a proto se dala obtížně sehnat. Z těchto tří vám doporučuji nejsportovnější klasický kabriolet bez střechy.
Maisto: Citroën Traction Avant 15CV 6Cyl 1952
Maisto: Traction Avant 1952 – jeho hlavním odlišením od Solida je jiná přední kapota |
Celkově dnes Maisto působí jako hračka spíše než jako model. Oproti konkurenci je odpružen, má otevírací i zadní dveře a oba díly kapot, ale ani to nestačí když je Solido mnohem lépe zpracováno. Kladem modelu je především jeho mnohem nižší cena než u konkurenčního Solida.
Koncem roku 2007 vydal Maisto Traction Avant v tuningové verzi. Jde o původní Citroën opatřený metalickým lakem a doplněný o nezbytné obrovské lité kola, Hifi aparaturu uvnitř. Mě se osobně tento styl předělávání starých vozů moc nelíbí, proto nechám na každém, zda si jej pořídí. Jde podle mě jen o to vytřískat z modelu maximum a další prodat nové cílové skupině zákazníků.
Celkové hodnocení
Je s podivem, že se tento převratný automobil dočkal zatím tak malého zájmu výrobců modelů. Z obou francouzských firem bych vám doporučil model Solido, a to sedan a kabriolet.
Pokud vás Citroën Traction Avant zaujmou, můžete si sbírku rozšířit o další tři verze – cabrio se střechou, coupé a otevřený sedan. Dostanete tak velmi pěknou základní karosářskou řadu Traction Avant. Pokud zvolíte model od Maista, doporučuji vám verzi s otevíracím kufrem v černé barvě, kde více vyniknou chromové části. U Maista ale počítejte spíše s průměrným modelem co do zpracování.
text a foto B@RT
Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.