Y-13A 1862 American 4-4-0 Santa Fe Loco

 

Měřítko 1/112                                                              Roky výroby: 1959-1965








Klasická nejvíce rozšířená verze Y-13A Santa Fe Loco.
 
Dostupnost: Základní model Y-13A Santa Fe Loco je relativně rozšířený. I když M.I.C.A. nedělá mezi jednotlivými variantami větší rozdíly, ze současných zkušeností lze jako Difficult – obtížně sehnatelné hodnotit nejstarší verze se zlatě natřenými bočními podlážkami. Podobně obtížně se shánějí i nejnovější varianty bez stříbrně natřeného skla reflektoru a s nepozlacenými kondenzačními nádobami. Jako Extremely rare – extrémně raritní uvádí M.I.C.A. variantu ve světle zelené barvě.


Historie a popis: Parní lokomotiva z roku 1862 reprezentuje vůbec nejstarší vozidlo, které se stalo předlohou pro model Yesteryear. Model se samozřejmě musel vejít do krabičky standardizovaného rozměru, a proto je zmenšený do ještě menšího měřítka, než většina nejmenších modelů série Matchbox 1-75.









Na zádi modelu zjevně chybí tendr na uhlí, který by se ale do krabičky nevešel.
 


Starší verze měly kratší nýt, který byl součástí červeně lakovaného odlitku spodní části modelu. Nýt je rozlisovaný v místě zadních kol a poznáme na něm zbytky červené barvy. Novější verze měly delší nýt, který byl součástí vrchního dílu modelu nastříkaného zeleně. Vystupoval zevnitř z prostoru zadní části kotle a procházel stejným místem, kde byl dříve nýt starší verze. Tuto variantu Y-13A American Locomotive poznáme podle zelených zbytků barvy na nýtu.


Jednou z mála dalších změn byla drobná, dost těžko postřehnutelná úprava zakončení levé komory ojnice pístu. První modely měly komoru zakončenu ostře do pravého úhlu. Po několika letech se ale formy v tomto místě opotřebovaly, takže konstruktéři zakončili vnitřek ojnicové komory plynulým obloukovým výběhem. 

Barevné kombinace: Základními barvami Y-13A Santa Fe Loco je tmavě zelená na kotli a kabině a tmavě červená na na rámu lokomotivy, přední radlici a na komínu. Tyto barvy se neměnily, jen extrémně raritní verze modelu má kotel a kabinu nastříkané v trochu světlejší zelené barvě a vzácnější nejnovější varianty mají červenou barvu trochu světlejší a živější.

Tmavě zelená a tmavě červená barva Y-13A Santa Fe Loco se neměnila. Jen vzácnější nejnovější varianty mají červenou barvu trochu světlejší a živější. První verze měly poctivě zlatě natíraný nejenom vršek komínu a „pokličky“ obou parních dómů, ale také hrany bočních chodníčků podél kotle. „Sklo“ mohutného reflektoru bylo vybarveno stříbrně. Jako obvykle se ale později začalo ve výrobě šetřit prací i materiálem. Nejdříve přestaly natírat hrany bočních chodníčků. V závěrečné fázi výroby se ale nenatíraly ani „pokličky“ obou parních dómů a dokonce ani čelní „sklo“ reflektoru. Tyto poslední verze jsou vzácnější.




Základní varianty: vlevo je nejstarší vzácnější Y-13A Santa Fe Loco se zlatými chodníčky podél kotle, uprostřed je klasická nejrozšířenější verze a vpravo nejnovější vzácnější varianta bez zlaté barvy na parních dómech a dokonce i bez vybarveného reflektoru. Všimněte si jaký má nejnovější Y-13A Santa Fe Loco světlejší odstín červené barvy. 

Krabičky: Y-13A American Locomotive se balila postupně do čtyř typů krabiček B, C, D1 a D2. Všechny se shánějí obtížně v neporušeném stavu, protože při nešetrné přepravě úzký model byl v boxu snadno poskakoval a prorážel jeho stěny. Nejvíc přitom trpěla víčka krabiček, které prorážela ostrá šípovitá radlice lokomotivy. Nejvzácnější je poslední typ krabičky D2 s barevným obrázkem.


Označování modelu má několik verzí. Na spodku podvozku bylo vyraženo „AMERICAN LOCOMOTIVE 4-4-0“. Krabičky ovšem nesly jen krátký název „AMERICAN 4-4-0“. Zato v prvních katalozích byl až do roku 1960 nápis „American 4-4-0 Locomotive“. V roce 1961 se poprvé pouze v katalogu objevuje letopočet lokomotivy v názvu „1862 ”GENERAL” 4-4-0 LOCOMOTIVE“. Text na krabičkách ale stále uvádí, že se takové lokomotivy vyráběly kolem roku 1868. A od roku 1963 se zas uvádí v katalogu jen „1862 ”General” Locomotive“.




Nejstarší krabička Y-13A Santa Fe Loco typu B (vlevo) a novější box D1. 

Model ve své době: Modelů Y-13A American Locomotive se vyrobilo hodně. Nekupovali je ale příliš sběratelé modelových železnic. Katalog sice zpočátku udával měřítko modelu TT, které mnozí znají z někdejšího Východního Německa, ale v Británii byly v šedesátých letech populární železnice větších rozměrů. Sběratelům vláčků navíc vadilo, že kovové modely Y-13A American Locomotive a Y-14A Duke Connaught Loco vypadaly jako useknuté, protože neměly tendry na uhlí.


Skutečná 1862 American 4-4-0 Locomotive: Americká společnost Schenectady Locomotive Works vyráběla typ lokomotiv 4-4-0 od roku 1837. Text na krabičce uvádí, že se tento typ ranných amerických lokomotiv vyráběl kolem roku 1868. Je to trochu v kontradikci s letopočtem 1862 uváděným v katalogu, ale obojí může být pravda, protože Američané vyráběli velmi úspěšný typ parní lokomotivy 4-4-0 ještě krátce po roce 1900. K uvedení letopočtu 1868 asi návrháře inspirovalo slavné propojení východní a západní stavby Centrální pacifické železnice, která od té doby protínala celé Spojené státy. Jedna ze dvou lokomotiv, které se tam roku 1868 setkaly, byla A2 4-4-0 Jupiter. Až na modrou barvu je to stejný typ, který ztvárňuje model Y-13A American Locomotive.


Popiska na krabičce nezabíhá do technických podrobností. Konstatuje jen, že tyto provoz těchto lokomotiv často závisel na dřevu, které se používalo jako palivo. O lokomotivě American 4-4-0 ještě uvádí, že ji charakterizoval trychtýřový komín a na předku takzvaný „cow catcher“ neboli zachytávač krav.


Na podrobné tabulky s variantami modelu: >>> KLIKNI ZDE.


Alexandr Pícha


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *