Rezervy, řadící a brzdové páky – série Matchbox Models of Yesteryear 1956 – 1972

Rezervní kola a pneumatiky


Z modelů první série Yesteryear z padesátých let měly celá rezervní kola Y-5A Bentley a Y-8A Morris. Y-15A Rolls Royce Silver Host, Y-16A Spyker a Y-10A Mercedes Grand Prix mají pouze rezervní pláště (Y-10A má dva pláště za držáku za nádrží paliva). Z modelů druhého období z šedesátých a začátku sedmdesátých let měly rezervy a nebo pláště všechny modely s výjimkou byly Y-1B Ford T, Y-8B Sunbeam, Y-4C Opel a Y-11C Lagonda (ta má naznačeny kapotované nosiče na obou koncích předních blatníků).

Y-7B Mercer nese na zádi dva pláště a Y-10B Mercedes 36-220 má na zádi jedno rezervní kolo nebo vzácně dvě. Na modelech Y-2B Renault a Y-11B Packard byly první verze nosičů náhradních plášťů čtyřramenné. Později byly tyto nosiče nahrazeny tříramenným nosičem, který dostal i Y-3B Benz. Toto provedení usnadňovalo montáž plastových náhradních pneumatik na už nalisovaný držák. Čtyřramenné držáky se na totiž musely na karoserii připevňovat již s nasazenou rezervou

Řadící a brzdové páky


Řídicí páky stejně jako držáky rezerv prodělaly během své produkce několik změn směřujících k maximalizaci unifikace tohoto dílu s cílem zlevnit výrobu použitím tohoto dílu u více modelů. Výjimkou byly modely, které měly jedinečné řídicí páky, Y-1B Ford T, Y-5B Bentley, Y-14B Maxwell, Y-7C Rolls Royce a Y-10C RR Silver Ghost.Některé řídicí páky byly kombinovány s držákem rezervy jako jeden odlitek. Výčet unifikovaných typů pák a držáků rezerv je uveden v tabulce:

 

































typ popis použito na modelech
1a Dvě řídicí páky výšky 16 mm, tvarované (esovitě), okrouhlé Y-16A, Y-4B
1b Dvě řídicí páky výšky 16 mm, rovné, hranaté Y-16A, Y-4B
2 Dvě řídicí páky výšky 12 mm Y-6B, Y-7B, (výjimečně Y-1B)
3 S držákem rezervy průměru 16,5 mm – čtyřramenný držák rezervy Y-2B, Y-11B
4a S držákem rezervy průměru 16,5 mm – tříramenný držák rezervy Y-2B, Y-11B, Y-3B
4b S držákem rezervy průměru 16,5 mm – tříramenný držák rezervy (řídicí páky mírně zesílené) Y-9B, Y-12B, Y-5C
5 S držákem rezervy průměru 18,5 mm Y-9B, Y-12B, Y-5C

Poznámka:



  • ostatní typy měly unikátní řídicí páky nebo jimi nebyly vybaveny

  • některé prameny uvádí dokonce tři varianty typu 4  










     
 typ pák 1a (esovitě tvarované) na Y-16A Spyker  

typ pák1b (rovné) na Y-16A Spyker 


typy pák 1a a 1b na Y-16A Spyker (pohled shora)











     
 typ pák 2 na Y-7B Mercer  typ držáků rezerv 3, 4a na Y-2B Renault typ držáku rezervy 5 na Y-5C Peugeot  

Text a foto Zbyněk Tomeček, Libor Mikš

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *