Volanty modelů série Yesteryear v letech 1956 až 1972
Modely Y-7A Leyland a Y-8A Morris nejenže neměly volant, ale nemají ani ve stylizované formě vyhotoven interiér, protože měly uzavřenou konstrukci (pro osazení těchto detailů by bylo nutné modely skládat z více dílů).
V roce 1958 byly na trh uvedeny modely Y-5A Bentley a Y-10 Mercedes. Každé z obou autíček má unikátní volant, který zůstal až do ukončení jejich výroby bez povrchové úpravy. Jedinečné volanty s vyznačeným tlačítkem houkačky měly také první verze Y-15A Rolls Royce a první vzácné varianty Y-16A, jejichž volant měl větší průměr. V roce 1962 se objevila první předzvěst unifikace, když stejný volant s tlačítkem z prvních verzí Y-15A dostala také první verze Y-7B Mercer a koncem roku 1963 také nejvzácnější verze Y-11B Packard. Volant většího průměru z Y-16A Spyker zas dostala také první vzácná verze Y-2B Renault.
Y-11B (typ1a) | Y-7B (typ 1b) | Y10A Y-7B (typ 1c) |
V roce 1964 pak nastává radikální unifikace volantů většiny modelů Yesteryear. Nový shodný typ volantu už nemá vyznačené tlačítko houkačky, ale jeho střed je oblý bez výstupků. Tento zjednodušený typ dostávají starší ypsilonky Y-2B Renault, Y-7B Mercer, Y-11 Packard (druhá verze nedávno uvedeného modelu), Y-15A Rolls Royce a Y-16A Spyker, stejně jako zcela nové modely Y-1B Ford T, Y-3B Benz Limousine a Y-14B Maxwell. Tyto modely mají volanty většinou ve stejné barvě s karosérií s výjimkou Y-7B a Y-11B, které měly volant pomosazený. U modelů Y-15A, Y-16A, Y-7B a Y-14B zůstal kovový volant až do konce jejich výroby.
Další typ celokovového volantu byl použit na modelech Y-5B Bentley, Y-6B Bugatti a Y-10B Mercedes. Tyto volanty byly bez povrchové úpravy a také zůstaly na těchto modelech až do konce jejich výroby.
Y-13B (typ 3) pětiramenný a čtyřramenný | Y-1B (typ volantu 1c) | Y-1B (typ volantu 3) |
typ | materiál | konstrukce | použito na modelech |
1a | kov | Naražený s přesahem na trn;malý polokulovitý střed-průměr náboje je větší | Y-15A, Y-16A, Y-2B, Y-7B, Y-11B |
1b | kov | Naražený s přesahem na trn;střed zesílen-s tlačítkem klaksonu | Y-15A, Y-16A, Y-2B, Y-7B, Y-11B |
1c | kov | Naražený s přesahem na trn;velký polokulovitý střed v šířce náboje | Y-15A, Y-16A, Y-1B,Y-2B, Y-3BY-7B, Y-11B, Y-14B |
2a | kov | Nýtovaný;malý polokulovitý střed-náboj přesahuje | Y-6B, Y-5B, Y-10B |
2b | kov | Nýtovaný;střed zesílen-s tlačítkem klaksonu | Y-6B, Y-5B, Y-10B |
3 | plast | Dlouhý sloupek | Y-1B, Y-2B, Y-3B, Y-11B, Y-9B, Y12B,Y13B a řada“C“ (mimo Y-11C) |
4 | plast | Krátký sloupek | Y-15B, Y-16B, Y-11C |
Text a foto Zbyněk Tomeček