Vývoj kol modelů Matchbox Yesteryear
Modely označované jako „A“:
První snaha o detail ráfku kola se špicovým výpletem je patrná na Y-5A Bentley, nicméně technologie tlakového lisování, vynalezeného Lesney, ještě neumožňovala v té době kvalitní provedení detailu paprskových kol. Proto jsou dvacetipaprsková kola tohoto modelu naznačena pouze lisovaným reliéfem.
Pro Lesney Products bylo technologicky jednodušší vyrábět minirepliky paprskových kol (Y-8A Morris a Y-10A GP Mercedes), která znázorňují loukoťové konstrukce, než modely ráfků se špicovým výpletem drátů. Tato kola se ve zmenšené podobě skoro shodují s originály, Morris má desetipaprsková kola a Mercedes dvanáctipaprsková.
První yesteryeary měly opravdu tolik druhů kol, kolik bylo typů modelů.
Potíže s krátkou životností původních forem u modelů Y-4A Sentinel a Y-6A AEC Lorry přiměly Lesney, aby nahradil kovová kola černými plastovými z řady Matchbox No 1-75. Zatímco starší kovová kola byla tvarově shodná s předlohami, nová plastová byla zjevným východiskem z nouze. Těchto méně autentických modelů se ale vyrobilo mnohem méně, a proto jsou dnes o dost vzácnější.
Modely označované jako „B“:
Výroba kol typických pro řadu B započala produkcí modelů Y-15A Rolls Royce Silver Ghost a Y-16A Spyker. Na počátku výroby na nich byly detailně znázorněny reliéfy ráfků i hlavic šroubů po obvodu. Tyto detaily ale byly brzy z výrobního procesu vyřazeny. Nakonec se ustálila trochu zjednodušená podoba kol, která se stala typická pro „béčka“ vyráběná v šedesátých letech.
Typy kol:
Délkou náboje je myšlena celková šířka náboje v místě nasazení na osku. Disky typu 1-3 mají náboj přesazen na rubové straně. Disky typu 4-8 mají náboj symetrický podél svislé osy, tedy bez přesazení.
typ | průměr | počet loukotí/paprsků | délka náboje | počet vzpěr | použito na modelech |
1a * | 11 mm | 12 loukotí | 5 mm | 2 |
Y-15A, Y-16A |
1b ** | 11 mm | 12 loukotí | 5 mm | 2 |
Y-11B |
1c ** | 11 mm | 12 loukotí | 5 mm | 4 |
Y-11B |
2 *** | 11 mm | 12 loukotí | 4 mm | – | Y-7B, Y-2B, Y-14B, Y-3B |
3a | 11 mm/tl. 1mm | 8 širokých loukotí | 4 mm | – | Y-6B, vzácně Y-16A |
3b | 11 mm/tl. 0,5 mm | 8 širokých loukotí | 4 mm | – | Y-6B, vzácně Y-16A |
4 | 9 mm | 24 paprsků | 3,5 mm | – |
Y-5B, Y-10B |
5 | 13 mm | 12 loukotí | 3,5 mm | – | Y-1B, Y-4C, Y-12B, Y-6C, Y-7C,Y-9B,Y-5C |
6 | 13 mm | 24 paprsků | 3,5 mm | – |
Y-8B, Y-13B, Y-2C |
7 | 12 mm | 12 loukotí | 3,5 mm | – |
Y-10C, Y-8C |
8 | 11 mm | 24 paprsků | 3,5 mm | – | Y-15B, Y-16B, Y-11C |
* obvod kol dvojitě osazený s osmi naznačenými maticemi po obvodě.
** obvod kol jednoduše osazený.
*** kola tohoto typu s nábojem délky 6 mm použity u modelu Y-10A.
Poznámka: ráfky se vyráběly v barvě zinkové slitiny; pokovené stříbrně, a nebo pomosazená
Kočárová kola: Y-12A Horse Bus a Y-4B Shand Mason Horse Engine měly kola bez pneumatik, která věrně kopírují kočárové loukotě a obruče původních předloh.
Kola podle patentu Bugatti: bugatky měly zcela výjimečná kola, protože výrobce požadoval zachovat tento originální, patentovaný, konstrukční prvek i na modelu. Šlo o plně kovové disky, jejichž osm paprsků bylo mírně sešikmeno, aby při jízdě vháněly co největší množství vzduchu na velké brzdové bubny a chladily je tak, aby se vzrůstající teplotou neztrácely účinnost. Model se vyráběl s kolečky o průměru 11 mm, která měla výšku ráfků 1mm a poté 0,5 mm.
Stříbrná špicová kola: U Y-5B Bentley a Y-10B Mercedes byla použita shodná kola o 24 paprscích s atypickým průměrem 9mm. Přestože byla takto malá, byla modelově velice dobře ztvárněna.
Velká špicová kola: Výjimečně detailní zpracování imitace špicových výpletů mají Y-8B Sunbeam, Y-13B Dailmler a Y-2C Vauxhall. Všechny tři modely měly shodná 24paprsková kola o průměru 13 mm, lišila se jen barvou, Daimler a Vauxhall měly kola pomosazená a Sunbeam ve stříbrné barvě.
Silná špicová kola: Nejnovější typ kol v období Regular Wheels dostaly nejprve Y-15B Packard a poté na rok 1972 i Y-16B Mercedes SS a jen na pár měsíců Y-11C Lagonda. Mají průměr 11 mm a 24 paprsků a jsou to zároveň poslední kovová kola, která zdobila modely Yesteryear.
Poslední typ kol kovových dostaly modely Y-11C Lagonda, Y-15B Packard a Y-16B Mercedes.
Produkce od r.1973: Od roku 1973 se již vyrábějí modely s kolečky plastovými. Jejich výroba je podstatně levnější, protože ve výrobě jsou nejdražší položkou investice do lisovacích forem. A ty mají při výrobě z plastu několikanásobně vyšší životnost než při odlévání kovových koleček. Mezi plastovými koly nalezneme „špicové výplety“, ale objevují se i nově i disková kola u Y-18A Cord, nebo Y-29A Walker Electric Van atd. Kola jsou vakuově pochromována, a nebo ponechána v barvách plastu jako černá, červená, zelená, modrá, žlutá a další.
Související článek:
Pneumatiky modelů série Yesteryear 1956 – 1996
Text a foto Zbyněk Tomeček
Kontakt na autory článku je v rubrice O webu. Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz.