Y-16B 1928 Mercedes SS – popis a historie verzí 1973 – 1990





 


Metalízová verze Y-16B na nových pochromovaných kolech (vpravo) si ještě v mnohém zachovává kouzlo série Yesteryear z období Regular Wheels. Tmavší zelená metalíza se stříkala po roce 1975.

 




Na historii prvních verzí Y-16B Mercedes SS z roku 1972 >> KLIKNI ZDE. 


 

Měřítko: 1/45    Ve výrobě: 1972 kovová kola; 1973, resp. 1974-1978 plastová většinou pochromovaná kola, ale stále ještě mosazné pokovení kovových částí; 1978-1985 poslední verze s nápisem Lesney na podvozku; 1990 růžovo-šedá varianta s nápisem MATCHBOX © MACAU

 


Dostupnost: První zelené metalízové verze vyráběné po roce 1973 se shánějí obtížněji, protože jejich metalíza ještě evokuje starší období Regular Wheels. Nejceněnější jsou ty s kompletně provedeným pomosazeným výfukem i na podvozku. R – raritní jsou hned tři varianty: stará verze Y-16B-1 s difenciálem, dále novější varianta s karosérií ve světle zelené metalíze s blatníky v tmavozelené barvě a také žlutomodrá barevná kombinace. E R – extrémně raritní je varianta s bílou karosérií a černými blatníky. S – vzácná je verze v zelené metalíze se zelenou střechou, maskou, kufrem a sedačkami. Y-16B má i v dalších provedeních několik vzácných a obtížně sehnatelných verzí v kategoriích SD. Pro úplné přesné určení je nejlepší použít takzvanou „bílou“ knihu MICA „The YESTERYEAR BOOK 1956 to 2002“ nebo její starší vydání.


 






Prvním krabičkám typu H z období po roce 1973 se říkalo woody (dřevěné) kvůli imitaci tmavého dřeva na bocích.

 

Historie po roce 1973: První verze Mercedesu SS si i po roce 1973 nesly kouzlo svého předchůdce z období Regular Wheels v podobě kovových nárazníků, masky, světel a rámu skla pokovených mosazí. Y-16B-3 v nové zelené metalíze a na plastových pochromovaných kolech se dostal do výroby až na podzim 1974. V roce 1973 totiž vyhořely dílny, kde se vyráběla hlavně série Yesteryear.


První varianta zelené metalízy byla světlá až trochu do žluté barvy. Tyto Mercedesy SS měly ještě zvláštní díl výfuku na podvozku stejně jako původní staré modely Y-16B v roce 1972. Pro oživení amerického trhu nechal Lesney Products nastříkat omezenou sérii s karosérií v této světle zelené metalíze a blatníky v tmavě zelené metalíze, kterou měl také Y-14C Stutz Bearcat. V době přechodu na tmavší odstín barvy se také vyrobilo několik vzácných exemplářů s karosérií v původní světle zelené barvě a s blatníky v nové tmavší zelené. Tato verze má ještě na podvozku výfuk jako samostatný pomosazený díl. Všechny další Y-16B už mají na podvozku jen znázorněný reliéf výfuku v barvě karoserie.







Obě verze Y-16B na snímku mají ještě nejstarší zelenou metalízu ve světlejším odstínu. Varianta se zelenou střechou je však Scarce – vzácná.

 

Všechny verze Mercedesu SS měly po celou dobu všechny plastové díly z v černé barvě. Vzácnou výjimkou bylo krátké období kolem roku 1975, kdy měly Y-16B zelené střechy, masky, kufry a sedačky. Tyto modely jsou dnes pochopitelně velmi vyhledávané.


 


V roce 1979 už dostaly Y-16B nové matně stříbrné pokovení masky, rámu okna a výfukového potrubí u kapoty. Kouzlo starých yesteryearů se tak z Mercedesu SS definitivně vytratilo. Další verze pak už měly širokou škálu bílé, modré, červené a dalších většinou nemetalických barev.


 



První verze krabiček typu H si ještě uchovaly popis a obrázek.

 

Na historii prvních verzí Y-16B Mercedes SS z roku 1972 >> KLIKNI ZDE.


Alexandr Pícha

Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít s uvedením linku na server www.diecast.cz u každé fotografie nebo citace. Jinak jen se souhlasem www.diecast.cz . 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *