1955-57 Ford Thunderbird a modely 1/43



 


Dobová fotografie se všemi ročníky dvousedadlového Fordu Thunderbird. Zatímco model 1956 se lišil od roku 1955 víceméně jen přidanou rezervou nad zadním nárazníkem, 1957 T-Bird už měl nové dravější nárazníky a masku.

 




1955



Proslulý dvousedadlový 1955 Ford Thunderbird vznikl v roce 1954 jako zcela nová koncepce. Koncern Ford se tímto automobilem rozhodl zaútočit na konkurenční General Motors, který rok předtím představil zcela nový dvousedadlový sportovní vůz Chevrolet Corvette. Sám General Motors se přitom odhodlal k vývoji koncepčně nového auta kvůli konkurenci. Na americkém trhu začaly překvapivě prosazovat sice malé a nepohodlné, ale živé britské sportovní roadstery. V celkových objemech prodeje sice ve Spojených státech vévodily klasické křižníky silnic, ale americké koncerny chtěly obsadit i toto malé relativně volné místo na trhu.






 


Návrháři Fordu odhadli, v čem by mohl mít koncepčně nový Chevrolet Corvette slabiny a zaútočili právě tam. Corvette měl vylehčenou karosérii z pryskyřic, ale na opravy takových revolučních technologií ještě nebyla připravena servisní síť. Thunderbird proto dostal klasickou kovovou karoserii na podvozkovém rámu. Corvette byl podobně jako britské roadstery méně pohodlný. Konstruktéři Thunderbirdu proto vsadili na větší pohodlí ve voze, i na větší zavazadlový prostor.



 


První 1955 T-Bird s hledáčkem před vnějším zrcátkem, který se montoval jen za příplatek (foto Ford Motor Company).



 


Výsledkem koncepce návrhářů Forda byla stylově dokonalá karoserie. Přestože koncern Ford únoru 1954 ještě představil na autosalónu T-Birda jako dřevěný model, vyvolal senzaci a objednávky začaly přicházet ještě než se dostal do výroby. V následujících letech se Ford Thundebird stal také inspirací pro mnohé automobilky na světě. Pro nás je zajímavé porovnat ho třeba se Škodou Felicia, která se začala vyrábět po roce 1959. Podobnost s americkým T-Birdem je zjevná, včetně bílé sundávací hardtop střechy.


 




Thunderbird nebo také T-Bird je stylově tak krásný, že je velmi často předlohou kovových modelů ve všech velikostech. První verzi 1955 T-Birdu vyráběl jako model ještě nedávno Minichamps v bleděmodré barvě. Byl součástí kolekce k 100. výročí založení automobilky Ford. V trochu chudším ale také hezkém provedení je 1955 Thunderbird od Matchbox-Dinky z devadesátých let. Model se vyrábí asi do dnešní doby už jen jako Matchbox.




 


Na vynikajícím modelu Franklin Mint v měřítku 1/43 je vidět zadní rezerva 1956 T-Birdu umístěná módně nad zadním nárazníkem, což byla nejpatrnější změna oproti roku 1955, který reprezentuje model Minichamps (vzadu).



 


1956


Pro rok 1956 zaznamenal Ford Thunderbird oproti modelu z roku 1955 minimální změny. Hlavní novinkou bylo rezervní kolo umístěné na prodloužené nástavbě zadního nárazníku, což bylo tehdy velmi módní pro vozy, které měly působit sportovně. Sundávací střecha dostala na boky takzvané opera okénko. Vůz měl 8válcový motor o úctyhodném výkonu 225 koní a poskytoval vynikající pohodlí.





 


1956 Thunderbird posloužil jako předloha dvěma prestižním firmám. Britský Brooklin ho vyvedl s pevnou střechou a celkově mu trochu přidal na rozměrech. Americký Franklin Mint ho vyráběl v měřítku 1/43 s otvíracími dveřmi a kapotou a dokonce i se sundávací hardtop střechou.



 


1957 Ford T-Bird měl krásně nízkou sportovní karosérii




 


1957




Pro rok 1957 prošla karoserie Thunderbirdu inovací a podle mnohých byl jeho design ještě dokonalejší. Dvousedadlové karoserii T-Birdu dala dravější vzhled hlavně nová maska sladěná a prolamovaným nárazníkem. Zadní křidélka sklonili návrháři více do stran, aby to vůz pohledově ještě víc rozšířilo. 1957 Ford Thunderbird se už nevyráběl se zadním kolem na nárazníku, což přece jenom kazilo krásnou linii auta a působilo trochu těžkopádně.




 



Čistotě tvarů modelu 1957 prospělo to, že z nárazníku opět zmizela rezerva





 


Zajímavé ale je, že se tento ročník T-Birdu objevuje jako kovový model v měřítku 1/43 jen velmi zřídka. V nepříliš zdařilé podobě ho kolem roku 2000 vyráběl v omezené sérii britský Brooklin. Jako plastovou stavebnici pro modeláře ho v měřítku 1/48 vyráběl v osmdesátých letech Rewell.


 





Dvousedadlový T-Bird v modelech (zleva) Minichamps, Matchbox, Franklin Mint a Brooklin. O něco méně zdařilé modely amerického sporťáku vyráběly také v měřítku 1/43 třeba i Rio, Ertl a Yatming. Jedním z nejzdařilejších Thunderbirdů v měřítku 1/18 je Rewell, ale vyrábí ho i celá řada dalších firem.




 


Pokud jde o skutečný Thunderbird z let 1955-57, nutno potvrdit, že se záměr koncernu Ford zdařil a dvousedadlový polosportovní vůz se prodával lépe než sportovněji laděný Chevrolet Corvette. O to větší ale nastalo překvapení u nových zákazníků Forda i u automobilové veřejnosti, když se pro rok 1958 objevil T-Bird nečekaně ve čtyřsedatlové podobě. Manageři koncernu totiž dospěli k závěru, že klientela dvousedadlového automobilu má hranice. Větší množství zákazníků přece jenom potřebuje auto, kterým odveze více než jednoho spolucestujícího.





 


Tím, že koncern Ford překvapivě přestal vyrábět relativně úspěšný dvousedadlový vůz, asi zachráníl pro budoucnost zatím méně úspěšný Chevrolet Corvette. Výsledky prodejů čtyřsedadlových Fordů Thunderbird v dalších letech potvrdily, že to byla z krátkodobého hlediska výnosnější kalkulace: Čtyřsedadlové, prostornější a ještě pohodlnější Thunderbirdy se opravdu prodávaly ve vícenásobně vyšších objemech. Sportovního charakter T-Birdu se ale v nových verzích stále více vytrácel. Thunderbirdy začaly vstupovat do kategorie nejluxusnějších Fordů, ale to už je úplně jiná kapitola.



 


– foto Ford Motor Company a A. Pícha; text Alexandr Pícha –




 


Všechny texty a fotografie podléhají autorským právům a je možné je použít jen s písemným souhlasem serveru www.diecast.cz.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *